Onlangs heb ik mijn eigen carburateur uit elkaar gehaald om hem schoon te maken. Helaas bleek hij zo goed als suikerschoon van binnen te zijn. Jammer voor mij, want dat betekent dat er iets anders aan de hand is waarom mijn auto niet goed loopt en dat zal ongetwijfeld duurder zijn dan een carburateur schoonmaken.
De motor loopt op de choke met heel veel toeren en allerlei zaken, zoals wegvallen bij gasgeven, alleen willen lopen op de choke etc. lijken erop te duiden dat de motor teveel lucht krijgt in verhouding tot de benzine (hoewel hij ook harder gaat lopen als ik de vacuumvervroeger van het tuitje op de carb. af trek).
Nou is dit topic niet bedoeld voor het oplossen van waarom mijn motor niet lekker wil lopen. Omdat ik dacht dat er misschien iets niet helemaal klopte aan de carburateur, heb ik besloten de carburateur van mijn reserveblok eens schoon te maken en die eens op mijn blok te zetten. Ik zag alleen dat deze allerlei verschillen heeft met mijn eigen. Aangezien ik niet echt wijs word van al die verschillende carburateurs, wou ik dit topic aanmaken om informatie te bundelen over allerlei carburateurs en de verschillen hiertussen, alsmede foto's van deze carburateurs. Alle informatie is welkom.
Carburateur 1
Onderstaande foto is van de caburateur die nu op mijn blok zit. Dit is een Zenith, maar nergens staat watvoor model het is. Niet opgemeten wat de diameter is. Hij komt van een 1100 motor van een GTL.

Carburateur 2
De volgende komt van een Spaanse TL, ook een Zenith, heeft een 28 mm uitgang. Maar watvoor systeem is dat wat wordt bediend door de gasklep?

Foto van het mechanisme wat aan de gasklep gekoppeld is

Deze carburateur heeft in de bovenkant maar 1 zo'n lange pin die in de vlotterbak steekt, waar mijn andere er 2 heeft.

2 helften op elkaar.
Als iemand me kan vertellen waarvoor de verschillen zijn en of deze carburateurs uitwisselbaar zijn en voor- of nadelen hebben, alle info is welkom. Post ook vooral zelf info over carburateurs die op de R4 gemonteerd zijn geweest.
Groeten,
Rutger.