Nokkenaskeerring vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Nokkenaskeerring vervangen
Hoi,
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een R4 1983 850 cc. Na enkele proefkilometers en een klein beurtje ontdekte ik een olielekkage achter de pully die is gemonteerd aan de nokkenas. Dus het vermoeden is dat de nokkenaskeerring zijn werk niet meer goed uitvoert.
Na demontage en rondsnuffelen op dit forum kom ik tot de ontdekking dat zowel in het boek (Kluwer) als op dit forum geen duidelijke informatie staat over het type nokkenaskeerring dat in mijn blokje zit. Dus had ik graag wat hulp van experts/sleutelaars.
Technische gegevens: R4 bouwjaar 10-1983, motornr: BIB07/07 8471 850 cc
Wie kan en wil mij helpen mij deze klus te klaren?
Groet Coen
Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een R4 1983 850 cc. Na enkele proefkilometers en een klein beurtje ontdekte ik een olielekkage achter de pully die is gemonteerd aan de nokkenas. Dus het vermoeden is dat de nokkenaskeerring zijn werk niet meer goed uitvoert.
Na demontage en rondsnuffelen op dit forum kom ik tot de ontdekking dat zowel in het boek (Kluwer) als op dit forum geen duidelijke informatie staat over het type nokkenaskeerring dat in mijn blokje zit. Dus had ik graag wat hulp van experts/sleutelaars.
Technische gegevens: R4 bouwjaar 10-1983, motornr: BIB07/07 8471 850 cc
Wie kan en wil mij helpen mij deze klus te klaren?
Groet Coen
Re: Nokkenaskeerring vervangen
Je kunt de keering eruit halen en bij de lagerboer een nieuwe halen. Het is er een met een dubbele lip
Je kunt ook met een schuifmaat de binnen en buitendiameter opmeten (40x32x8 mm) en dan naar de lagerboer. Als je goed ogen hebt staat het volgens mij ook op de voorzijde van de keerring.
Bij Renault zijn ze erg duur.
vr gr Fons
Je kunt ook met een schuifmaat de binnen en buitendiameter opmeten (40x32x8 mm) en dan naar de lagerboer. Als je goed ogen hebt staat het volgens mij ook op de voorzijde van de keerring.
Bij Renault zijn ze erg duur.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Nokkenaskeerring vervangen
Dat kan alleen als de nokkenas verwijderd is? Ik zie nl aan de buitenzijde van het huis waar de nokkenas naar buiten komt geen keerring zitten.
Gr Coen
Gr Coen
Re: Nokkenaskeerring vervangen
Maak de poelie eens los met een ringsleutel, dan zie je de keerring zitten. Met een schroevendraaiertje krijg je die er wel uit gewrikt. Wel met beleid, geen krassen maken op de as, is niet goed voor je volgende keerring. Ik heb ook wel eens gehoord dat je er 2 parkertjes in kunt draaien en dan met 2 tangen recht naar achteren eruit trekken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Nokkenaskeerring vervangen
Lees net dat je ook graag hulp wil. Kom maar eens langs, ik woon in Maasticht. Doe maar een PB voor het adres.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Nokkenaskeerring vervangen
Dat is nu het vreemde van alles, achter de poelie bevind zich het gietijzeren huis waarin de nokkenas zich bevind. De nokkenas is niet te demonteren vanuit deze zijde en er is geen keerring zichtbaar. De nokkenas past precies in het huis.Bertje schreef:Maak de poelie eens los met een ringsleutel, dan zie je de keerring zitten. Met een schroevendraaiertje krijg je die er wel uit gewrikt. Wel met beleid, geen krassen maken op de as, is niet goed voor je volgende keerring. Ik heb ook wel eens gehoord dat je er 2 parkertjes in kunt draaien en dan met 2 tangen recht naar achteren eruit trekken.
Ik had nl op het forum al enkele malen gelezen over "keerring eruit halen door er gaatjes in te boren" of 'een extra keerring erbij in gedrukt'. Dat is bij dit type blok geen optie dus.
Wel alvast mijn dank voor jullie reacties en meedenken.
Groet Coen
Re: Nokkenaskeerring vervangen
@Coen,
Je moet wel de omgeving van de nokkenas even schoonmaken anders zie je de keerring niet.
Met hoeveel bouten zit de nokkenas pully vast?
Maak anders een foto van omgeving van de nokkenas
vr gr Fons
Je moet wel de omgeving van de nokkenas even schoonmaken anders zie je de keerring niet.
Met hoeveel bouten zit de nokkenas pully vast?
Maak anders een foto van omgeving van de nokkenas
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Nokkenaskeerring vervangen
De poelie is bevestigd met 3 boutjes. Het blok is inmiddels heel goed gereinigd. Het blok heb ik afgelopen zaterdag gedemonteerd uit de auto. Gaf me de gelegenheid om een goed te schrobben en had op het forum gelezen dat de nokkenas aan de distributiezijde eruit moet worden "geschoven" dus dan moest de motor toch eruit. Den nog niet aan de demontage begonnen omdat ik graag wat meer instructies heb.
Een foto zal ik spoedig maken en plaatsen wellicht geeft dat meer duidelijkheid. Maar tot die tijd is alle info welkom
Gr coen
Een foto zal ik spoedig maken en plaatsen wellicht geeft dat meer duidelijkheid. Maar tot die tijd is alle info welkom
Gr coen
Re: Nokkenaskeerring vervangen
@Coen
3 bouten klopt.
De nokkenas hoeft er niet uit hoor. Vervangen van de keerring is een werkje van 30 minuten
vr gr Fons
3 bouten klopt.
De nokkenas hoeft er niet uit hoor. Vervangen van de keerring is een werkje van 30 minuten
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Nokkenaskeerring vervangen
na heel wat werk ook heel wat wijzer geworden. Vandaag de nokkenas verwijderd. Blijkt dat er bij dit type nokkenas geen keerring gebruikt wordt Op de nokkenas is een soort kurkentrekker die de olie terug in de motor verplaatst. Dus veel werk voor niets. Het gaar hier om een ventoux motor type 800-01 B1B 850 cc die dus blijkbaar helemaal geen nokkenaskeerring hebben.
Blijft natuurlijk de vraag staan: hoe kan er toch olie lekken aan die zijde van de nokkenas. Een mogelijke verklaring die wij zelf hebben bedacht is een verstopte carterventilatie, de slangen waren nl behoorlijk verstopt met sludge. Wie heeft hier ervaring mee of een verklaring voor?
Is er bij dit type motor wel een krukas keerring (voordat ik daar een hoop werk aan ga spenderen )
Even nog een forum technische vraag: kan iemand me uitleggen hoe ik foto's geplaatst krijg, krijg dit nl niet voor elkaar Dan kan ik het eea toelichten met wat beeldmateriaal voor de geinteresseerden.
Groet Coen
Blijft natuurlijk de vraag staan: hoe kan er toch olie lekken aan die zijde van de nokkenas. Een mogelijke verklaring die wij zelf hebben bedacht is een verstopte carterventilatie, de slangen waren nl behoorlijk verstopt met sludge. Wie heeft hier ervaring mee of een verklaring voor?
Is er bij dit type motor wel een krukas keerring (voordat ik daar een hoop werk aan ga spenderen )
Even nog een forum technische vraag: kan iemand me uitleggen hoe ik foto's geplaatst krijg, krijg dit nl niet voor elkaar Dan kan ik het eea toelichten met wat beeldmateriaal voor de geinteresseerden.
Groet Coen
Re: Nokkenaskeerring vervangen
@Coen,
wel een verassing. Heb hier nog nooit van gehoord
Zit er misschien een motor van een Dauphine in
Ik durf nu bijna niets meer te zeggen, maar let goed op dat je de vernauwingen (busjes met een gaatje) in de slangen niet kwijtraakt.
Als de vernauwingen wel open zijn ben ik bang dat de motor verleten is
vr gr Fons
wel een verassing. Heb hier nog nooit van gehoord
Zit er misschien een motor van een Dauphine in
Ik durf nu bijna niets meer te zeggen, maar let goed op dat je de vernauwingen (busjes met een gaatje) in de slangen niet kwijtraakt.
Als de vernauwingen wel open zijn ben ik bang dat de motor verleten is
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Nokkenaskeerring vervangen
Geen keerring? Vaag! Had net een foto opgesnord van hoe dat er normaal uitziet, zie post 29 in deze thread van onze Engelse vrienden: http://www.renault4.co.uk/forum/showthr ... 152&page=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto's plaatsen: zet ze ergens online weg (imageshack, picaza, etc), kopieer de url van het plaatje uit de adresbalk van je browser, klik bij het posten op de knop Img en doe dan control V. Je krijgt dan ongeveer dit: [ img ]http://www.eenofandersite.nl/mijnplaatje.img[ / img ] (maar dan zonder spaties) en in de post wordt dan het plaatje zichtbaar.
Foto's plaatsen: zet ze ergens online weg (imageshack, picaza, etc), kopieer de url van het plaatje uit de adresbalk van je browser, klik bij het posten op de knop Img en doe dan control V. Je krijgt dan ongeveer dit: [ img ]http://www.eenofandersite.nl/mijnplaatje.img[ / img ] (maar dan zonder spaties) en in de post wordt dan het plaatje zichtbaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Nokkenaskeerring vervangen
We wachten met smart op de foto's...R4 Geleen schreef:
Even nog een forum technische vraag: kan iemand me uitleggen hoe ik foto's geplaatst krijg, krijg dit nl niet voor elkaar Dan kan ik het eea toelichten met wat beeldmateriaal voor de geinteresseerden.
Groet Coen
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Nokkenaskeerring vervangen
Bijgaand een pagina met een motor uit Billancourt (B1B) en de nodige foto's:
http://www.r4-4l.com/forum/viewtopic.php?id=20374
Leuk is de verbaasde opmerking boven de derde foto:
J'ai ensuite démonter la poulie d'ACC et le Volant Moteur pour les nettoyer et pour voir l'état des joints Spi ..... Mais où sont ils ? je les vois pas ?
Vrij vertaald: Ik heb vervolgens de poulie van de nokkenas en het vliegwiel gedemonteerd om de oliekeerringen schoon te maken en om te controleren in welke staat deze zijn ..... Maar waar zijn ze ? Ik zie ze niet ?
http://www.r4-4l.com/forum/viewtopic.php?id=20374
Leuk is de verbaasde opmerking boven de derde foto:
J'ai ensuite démonter la poulie d'ACC et le Volant Moteur pour les nettoyer et pour voir l'état des joints Spi ..... Mais où sont ils ? je les vois pas ?
Vrij vertaald: Ik heb vervolgens de poulie van de nokkenas en het vliegwiel gedemonteerd om de oliekeerringen schoon te maken en om te controleren in welke staat deze zijn ..... Maar waar zijn ze ? Ik zie ze niet ?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Nokkenaskeerring vervangen
Zoals beloofd enkele foto's van mijn 850 cc blokje met code B1B 707 maar zonder keerringen aan zowel de nokkenas als de krukas. Beide zijn voorzien van een soort kurkentrekker draad die de olie weer terug het blok in transporteert. Nu het blok volledig is gedemonteerd, dus ook de carterpan ervan af is dit alles duidelijk geworden. Blijft natuurlijk nog steeds de grote vraag staan: Hoe kan het dat de nokkenas is gaan lekken? Kan dit inderdaad van een verstopte carterventilatie?
zie foto's
http://imageshack.us/g/6/img0479dd.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
graag nog reacties over het fenomeen carterventilatie. Dan kan ik het geheel weer sluiten en inbouwen.
groet coen
zie foto's
http://imageshack.us/g/6/img0479dd.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
graag nog reacties over het fenomeen carterventilatie. Dan kan ik het geheel weer sluiten en inbouwen.
groet coen