advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RTTblackadder

advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Bericht: # 131919Bericht RTTblackadder »

Ben naar een F4 gaan zien.
Goede kas, vernieuwde motor, maar..... (zie foto)
De prijs is er dan ook naar, en is nog bespreekbaar.
Enige wat ik kon opmerken zie je op de foto.
Dit is de ophanging net voor het rechter achterwiel.
Iemand een idee van de omvang van het werk voor reparatie?
Koets eraf, of zo te herstellen vanop de brug?
Graag jullie (goed) advies.
Afbeelding
Afbeelding
Un âne, deux chevaux, trois suisses, quattrelle...
ap

Re: advies gevraagd: achterophanging gescheurd

Bericht: # 131925Bericht ap »

Als je het echt goed wilt doen moet de koets eraf en zet je er een lasdeel in. Wel alles 10 keer meten want de kans dat je het niet weer 100% recht krijgt is erg groot.
RVIER

Bericht: # 131936Bericht RVIER »

Als je het echt goed wilt doen moet de koets eraf en zet je er een lasdeel in. Wel alles 10 keer meten want de kans dat je het niet weer 100% recht krijgt is erg groot.
@ ap,

Ik zou de koets laten zitten.
Je moet wel het acherscherm demonteren en vervolgens stuk van de dorpel wegslijpen zodat het lasdeel erin kan.
Als je echt gemakkelijk wilt werken moet je gelijk met de dorpel een stuk van de deurstijl en het binnenscherm (netjes) uitslijpen.
Maar: Mogelijk valt de ellende mee en hoef je alleen balk aan de zijkanten te vervangen.
Het is wel handig om wat referenties te maken als het wiel in de goede stand staat. Kan dus zijn dat je hem voorzichtig moet opkrikken.
vr gr Fons

ps waar zit je ergens Blackadder
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Rutger-peer

Bericht: # 131937Bericht Rutger-peer »

Kan overigens nauwelijks geloven dat als dit deel zo slecht is, de rest wel in orde is. Heb best wat chassisjes bekeken en kan je vertellen dat er altijd meer is dan je ziet (tectyl kan veel verbergen). Maar als je er zeker van bent dat ie voor de rest goed is, dan zou je deze aan kunnen pakken. Verreweg het beste is de carrosserie er af halen, maar daar komt zoveel bij kijken dat je dat wel mee moet nemen in je evaluatie voor of je 'm wilt kopen ja of nee. De vorige F4 die je kocht bleek naar jouw maatstaven ook een sloper te zijn, dan weet ik niet of je dit wél moet doen (bedoel dit overigens niet vervelend hoor, begrijp me niet verkeerd).

Als je alleen dit deel wilt aanpakken zou ik de carrosserie er niet af halen, is teveel werk voor alleen deze reparatie. Bedenk alleen al dat je al die oude kitbende er tussenuit zult moeten halen en weer nieuwe moet aanbrengen en dan al die roest tegenkomt die ongetwijfeld op bepaalde plekken aanwezig is (tenzij je er geen probleem mee hebt om de hele handel zo terug te zetten terwijl het eigenlijk aangepakt zou moeten worden)

Met de carrosserie er nog op is dit een enorm gekloot en alles zit je in de weg. Op sommige plekken zul je het nieuwe deel niet vast kunnen lassen omdat de carrosserie in de weg zit, tenzij je, zoals al opgemerkt, alleen het onderste deel van de balk hoeft te vervangen, dan is het allicht wel te doen.

Als je een sleutelproject wil is dit misschien een optie, maar als je een goedkope 4 wilt, die snel weer op de weg is, dan vraag ik het me nog af (overigens bestaat die laatste categorie volgens mij niet meer).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RTTblackadder

Bericht: # 131939Bericht RTTblackadder »

Voor alle duidelijkheid, de vorige F4 was echt een sloper, zeker qua chassis. Had ik deze willen oplassen, was ik wel een tijdje bezig geweest. De koets was achteraf gezien, te redden, maar was toch 'vermoeid' (laadvloer, achterkant, schutbord, binnenspatborden. Ik zie het als een kennismaking met de R4.

Wat deze hier betreft, ik ga morgen nog eens een kijkje nemen, staat niet gek veraf.
Heb intussen al wat Franse fora afgeschuimd op zoek naar foto's en uitleg over het chassis en de inlasstukken.
Grondig vanbinnen bekijken om te zien hoe erg het is, en zeker de buitenzijde (onderkant) aandachtig bekijken, maar dan van gans de wagen. Was eigenlijk het enige waarvoor ie was afgekeurd.
Misschien dan toch maar opteren om de koets eraf te halen (smerige kit!) als ik die zou aanschaffen.

Moet trouwens dan eens gaan grasduinen naar een ideale methode om de koets eraf te halen. 21 boutjes, enkele kabels ontkoppelen, en een ganse hoop kit los te maken (zeker die onder de laadvloer wordt lastig).

Enfin, zo ver zijn we nog niet, hopelijk morgen duidelijker foto's, en meer tips van jullie. :roll:
Rutger-peer

Bericht: # 131949Bericht Rutger-peer »

Ik zou zeggen: kijk eens in mijn restauratietopic, dan weet je in één klap hoe je zo'n koets er af haalt. Op het Engelse R4-forum is bij "Restoration" bovenin ook erg veel info te vinden.

Overigens, als je hem gaat bekijken, wees heeeeel kritisch. Iets als "een beetje roest" bestaat niet, er zit altijd meer als je ergens een klein beetje doorheen ziet komen. Succes!
boerBon

Bericht: # 131950Bericht boerBon »

Goedkoop is snel duurkoop..
Probeer je aantal uren te begroten, dan kom je er snel achter dat je beter 1000e of veel meer kan besteden bij een goede aanschaf.
Er moet waarschijnlijk veel meer; remmen, ander laswerk, schuren, spuiten, stuurkogels, banden, enz. enz.
Was zelf ook heel blij met een goed rijdende 4 voor 200e.
Nu achteraf zeg ik pff... had er beter gelijk eentje van 2000 kunnen kopen :oops:
Terwijl ik geen onaangename verassingen tegen ben gekomen.

Tenzij het werk ook liefhebberij is dan heb ik daar alle respect voor. :)
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
RTTblackadder

Bericht: # 131955Bericht RTTblackadder »

Ben een tweede maal gaan kijken.
Motor heeft groot onderhoud gehad, koets is quasi plamuurvrij, opnieuw gespoten door een amateur (is niet echt een probleem, wel grondig, ook binnenzijde, deurslagen, deuren, enkel motorruimte verraad dat ie beige was), voorzetels vervangen door recentere, deurrubbers vernieuwd, goede achterdeur, goede girafon, gave motorkap, goeie spatborden, niet aan de laadruimte gelast of geklooid. Heeft momenteel nog een geldige keuring. Eigenaar weet dat ie volgende keer met rode kaken en een rooie kaart terug komt.
Remmen inorde, banden goed, rijd goed.

Het enige probleem dat ik heb kunnen spotten.... De achterwielophanging. Niet enkel onderaan doorgeroest of gescheurd, ook binnenin zichtbaar. Dat wordt dus een nieuwe koker....Ik heb gans de onderzijde bekeken aan de kriksteunen gejakkerd, en kon verder geen enkele (beginnende) roest bespeuren. De wagen was niet opnieuw getectyleerd of in de zwarte teer gezet)

Dus alles op een rijtje: ziet er goed uit, rijdt goed, heeft groot onderhoud gehad, nieuwe knalpot, keiharde bodem, enkel die kokerbalk aan de ophanging is rot. Is wel maar een 845'je.... :oops:

De vraagprijs ligt iets onder de 1000 euro.

What should I do?
Kopen, kas eraf, en lassen,
of laten staan, en een exemplaar zoeken met een keihard chassis (een utopie)
Rutger-peer

Bericht: # 131960Bericht Rutger-peer »

Sja, die keuze is aan jou. De beschrijving klinkt me alleen echt vreemd in de oren: een helemaal gave auto met een doorgerotte achterophanging. Je mag je dan goed afvragen hoe dat in hemelsnaam is gebeurd. Een auto gaat niet simpelweg op 1 plek roesten en op alle andere niet. Nieuw spuitwerk zegt ook weinig. Als die amateur hier en daar wat plekjes heeft bijgewerkt maar dit niet echt goed heeft gedaan, dan heb je zo weer overal roest door je lak. Je weet ook niet of zo'n amateur al het voorwerk goed heeft gedaan. Het KAN wel, maar HOEFT niet. Met andere woorden: de auto kan er, zo in zijn nieuwe lak, heel mooi uit zien maar hoeft dat eigenlijk niet te zijn.

Aan de andere kant: het kan ook simpelweg echt een heel goede auto zijn, dan heb je een koopje.

Ik raad je alleen echt af om de koets er af te trekken. Dat is niet iets wat je zo even doet en brengt ook weer problemen met zich mee. Zou dan nog eerder een stukje hier en daar wegslijpen, zodat je wel bij die delen die gelast moeten worden kunt komen, dan werk je dat later gewoon weer bij, dat is minder werk dan die koets er af etc. etc.

Als je er op vertrouwt dat je die auto zelf voldoende goed kunt beoordelen, dan zou je het best kunnen doen, maar bedenk dat dat stuk koker vervangen geen pietluttigheidje is, ook i.v.m. uitlijning etc.
roberto
Contacteer:

Bericht: # 131961Bericht roberto »

Het staat wel interessant als je de koets er af haalt maar wat schiet je er mee op, je hebt nog steeds een chassis en een koets die slecht zijn alleen van elkaar gescheiden, als je dan kijkt wat ze bij elkaar houd is het alleen pekband en de 21 bouten geloof me daar is bijna nooit iets mis mee.
Als je schoenzool kapot is dan verwijder je toch ook niet de bovenkant.
Ik heb al eerder eens wat werk gezien van dit forumlid hij is erg goed met de slijpschijf! en goed met in stukken slijpen van een altijd te redden viertje, een viertje restaureren is een werk waar je veel tijd en liefde in moet steken dat heb ik helaas niet kunnen ontdekken.
RTTblackadder

Bericht: # 131963Bericht RTTblackadder »

En toch....

In dit geval is naar mijn gevoel de koets afnemen de enige oplossing om het echt goed te doen.
Bij de sloper hadden ze op deze plaats ook wat laswerk proberen verrichten, met als resultaat dat ze net voor het achterwiel, de chassisbalk aan de koets hebben gelast.

Het is een structureel onderdeel van de ophanging, dus daar ga ik toch geen plaatje plak doen.
Ik heb alle tijd, dus de koets afnemen mag een eindje duren. Liever ineens goed, dan een verrassing te krijgen op de technische controle.
ap

Bericht: # 131970Bericht ap »

Als je de koets eraf neemt kan je fatsoenlijk rondom lassen zonder natijd ook nog je hele koets weer te moeten opknappen en 21 bouten een tankslang 2 kachelslangen en een kabelboom waar heb je het over.
Ik ga voor dat beetje werk niet mijn halve koets aan flarden slijpen.
RVIER

Bericht: # 131973Bericht RVIER »

@ap
Ik ga voor dat beetje werk niet mijn halve koets aan flarden slijpen.
maar Ap toch :D
15 minuten: 3x steken en je kunt er goed bij :-)
30 minuten: opnieuw inlassen 1/2 uur
+ de reparatie zelf
en het is maar een 1000 euro auto !
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 131975Bericht R4F6GTX Automaat »

Of een "operatie" van binnen (onder) uit....

Afbeelding

Als je de koets van het chassis scheidt is het chassis wel heel fragiel, zeker als je de achter-zij-balk eraf hebt of zelfs de halve dorpel verwijdert.... het zal niet de eerste zijn die ineens middendoor krakt....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RTTblackadder

Bericht: # 131977Bericht RTTblackadder »

R4F6GTX Automaat schreef:Of een "operatie" van binnen (onder) uit....

Afbeelding

Als je de koets van het chassis scheidt is het chassis wel heel fragiel, zeker als je de achter-zij-balk eraf hebt of zelfs de halve dorpel verwijdert.... het zal niet de eerste zijn die ineens middendoor krakt....
Hmm, daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht.
Eens nadenken over hoe we dat kunnen voorkomen. Voorlopig een plaat lassen aan de binnenste zijkant?
Dat zou toch wat voorlopige stevigheid kunnen geven.
Gesloten