dank je Jeffrey, dat is nuttige info.
Het enige dat me niet geheel duidelijk is, is dat in de eerste plaats de gegevens van het 1647cc blok gegeven worden, en daarnaast die van het 1400 blok, maar soms niet.
Zijn in die gevallen de gegevens dezelfde als die van het 1647 cc blok, dat wel expliciet genoemd wordt?
Het fuego blok is inderdaad afgedopt op de plek waar bij een r4 of oer 5 blok de nokkeneas uit het blok steekt: dus dop eruit, lager en r4 nokkenas erin, dan meen ik dat waterpomp en poelies ook naar de andere kant van het blok verhuizen ( nieuwe waterpomp-pakking monteren dus?).
Dit weekend het fuego blokje ophalen.
Zet er de 1100 kop van mijn oude F6 motor op.
Ga ervanuit dat die identiek is aan de gtl 1100 kop.
Even wat betreft de koppakking, dikke versie ( is dat tegen pingelen door kompressieverhoging door de 1100 kop?), moet dat voor een 1400 of 1100 zijn, of zijn die hetzelfde?
Dan nog de nokkenas: kan de nokkenas uit de oude f6 1100 nemen,
MAAR;
gezien de subtiele verschillen twijfel ik of de nokkenas dezelfde is als die in de gtl.
In de kluwer heb ik die info nog niet gevonden.
Dan is het volgens mij nog mogelijk de nokkenas uit een 1100 blok van een oer 5 ( 688-13 ) te nemen: dit blok heeft 45 pk, o.a. doordat de nokkenas scherper is.
Deze nokkenas zal dus vermoedelijk een hoger vermogen en verbruik opleveren?
in mijn vraagbaak oer 5 vind ik de volgende gegevens over nokkenassen:
Code: Selecteer alles
688-13 810-19 810-29 810-25 847 840-25
1100 cc 1289 cc 1289cc 1289cc 1397cc 1397cc
let op 45pk 45pk 55pk tx 64pk aut 55pk alpine 93pk
in graden:
inlaat opent voor BDP 12 12 22 22 12 30
inlaat sluit na ODP 48 48 62 62 48 72
uitlaat opent voor odp 52 52 65 65 52 72
uitlaat sluit na bdp 8 8 23 25 8 30
de nokkenasgegevens voor een 843 (1647 cc) fuego, en dus (??, zie opmerking/ vraag over online handboek fuego via link van Jeffrey) ook van het 847 A 720 ( 64 pk, 1400 cc) fuego blok, zijn exact dezelfde als de nokkenasgegevens van het alpine ( 840-25) blok.
Kan ik hieruit concluderen dat ik het beste een nokkenas uit een alpine blok kan monteren, om het fuego blok zijn orginele vermogen te doen behouden?
En, zo ja, past die?
Dan nog de nokkenasgegevens in graden van de r4 1100 motor, blijken precies gelijk aan die van die van de 688-13, 45 pk 1100 uit de oer 5 ( volgens Kluwer ): de info dat deze 1100 zijn extra pk's behalve uit een 32 mm carb en dunnere kop ook uit een scherpere nokkenas haalt, lijkt dus niet te kloppen!
Aangezien de compressie dezelfde 9.5 bar is als van het r4 gtl blok, blijft het verhaal van een dunnere kop en dus hogere compressie/ meer vermogen volgens mij ook niet staan.
Een r4 1100 blok met een 32 mm carb geeft 38 pk ipv 34, kortom, waar haalt het 1100 blok uit de oer 5 zijn extra 7 pk-tjes vandaan?
Tot slot vraag ik me af hoe slijtgevoeling de nokkenas is, aangezien het oude f6 blok over de 250.000 heeft gelopen, is het misschien verstandig een 'versere' te nemen'?
Wat is wijheid hier?
groet, Serge