fuego 1400 blok

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

fuego 1400 blok

Bericht: # 126669Bericht zwergje »

Kan een 1400 fuego blokje scoren, type 847-720, 64 pk.
Heb al een hoop info gekregen van de cracks over hoe je welk 1400 blok in de 4 kwijt kan, maar er blijft toch een vraag over, die iemand misschien kan beantwoorden ( misschien ten overvloede, sorry Richard en Hans ).
Ik weet niet zeker hoe het met een fuegoblok zit, of deze is afgedopt op de plek waar bij de R4 de nokkenas uitsteekt voor de poelies.

Wie kan me dat vertellen?

groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126671Bericht jeffr4 »

Voor het algemeen belang en de verwoede sleutelaars, hierbij de weg, die ik in deze altijd volg,
ondanks dat ik zo'n 15 jaar in de HotRod/VW kever-wereld mij begeef en ik pas sinds juli 2009
in het bezit ben van een R4.( dus ben een cleon groentje) ga ik mij altijd te rade bij de R4 oudgedienden en R4 ervaringsdeskundigen
in combinatie met de gegevens, die ik op papier kan vinden, want ja ik ben niets nieuwsgierig, maar
ik weet graag en doe graag alles.
Nu zou ik zoeken naar de workschop manuals of haynes en met het type motor kom je een heel eind, temeer daar deze vaak ook in andere renaults/volvo's , ofzo zijn ingebouwd in dit geval de R18. Voor de in/ uitbouw heb je dan de MR 210 en de specifieke voor de Fuego is de MR 218. Deze manuals zijn vaak ter inzage te vinden op het web en kun je al de motorgegevens, afstellingen enz terugvinden,

Voor de Fuego MR 218 is dat : http://en.calameo.com/read/00002232098f1fd5eb9a4" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan kun je dus met zekerheid vinden of deze is afgedopt , gegevens nokkenas, enz.
Dus.....ik heb het al gezien :D

Voor mijn super5 monopoint-injectie 1400 is dit b.v. MR 257
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126794Bericht zwergje »

dank je Jeffrey, dat is nuttige info.

Het enige dat me niet geheel duidelijk is, is dat in de eerste plaats de gegevens van het 1647cc blok gegeven worden, en daarnaast die van het 1400 blok, maar soms niet.
Zijn in die gevallen de gegevens dezelfde als die van het 1647 cc blok, dat wel expliciet genoemd wordt?

Het fuego blok is inderdaad afgedopt op de plek waar bij een r4 of oer 5 blok de nokkeneas uit het blok steekt: dus dop eruit, lager en r4 nokkenas erin, dan meen ik dat waterpomp en poelies ook naar de andere kant van het blok verhuizen ( nieuwe waterpomp-pakking monteren dus?).

Dit weekend het fuego blokje ophalen.
Zet er de 1100 kop van mijn oude F6 motor op.
Ga ervanuit dat die identiek is aan de gtl 1100 kop.
Even wat betreft de koppakking, dikke versie ( is dat tegen pingelen door kompressieverhoging door de 1100 kop?), moet dat voor een 1400 of 1100 zijn, of zijn die hetzelfde?

Dan nog de nokkenas: kan de nokkenas uit de oude f6 1100 nemen, MAAR;
gezien de subtiele verschillen twijfel ik of de nokkenas dezelfde is als die in de gtl.
In de kluwer heb ik die info nog niet gevonden.
Dan is het volgens mij nog mogelijk de nokkenas uit een 1100 blok van een oer 5 ( 688-13 ) te nemen: dit blok heeft 45 pk, o.a. doordat de nokkenas scherper is.
Deze nokkenas zal dus vermoedelijk een hoger vermogen en verbruik opleveren?

in mijn vraagbaak oer 5 vind ik de volgende gegevens over nokkenassen:

Code: Selecteer alles

                      688-13     810-19  810-29   810-25      847      840-25
                      1100 cc    1289 cc   1289cc   1289cc    1397cc   1397cc
                  let op 45pk    45pk      55pk     tx 64pk  aut 55pk  alpine 93pk                                                                                                                                                            
in  graden:                                                            
 
inlaat opent voor BDP    12       12        22        22        12      30

inlaat sluit na ODP      48       48        62        62        48      72

uitlaat opent voor odp   52       52        65        65        52      72

uitlaat sluit na bdp      8        8        23        25         8      30   

de nokkenasgegevens voor een 843 (1647 cc) fuego, en dus (??, zie opmerking/ vraag over online handboek fuego via link van Jeffrey) ook van het 847 A 720 ( 64 pk, 1400 cc) fuego blok, zijn exact dezelfde als de nokkenasgegevens van het alpine ( 840-25) blok.

Kan ik hieruit concluderen dat ik het beste een nokkenas uit een alpine blok kan monteren, om het fuego blok zijn orginele vermogen te doen behouden?
En, zo ja, past die?
Dan nog de nokkenasgegevens in graden van de r4 1100 motor, blijken precies gelijk aan die van die van de 688-13, 45 pk 1100 uit de oer 5 ( volgens Kluwer ): de info dat deze 1100 zijn extra pk's behalve uit een 32 mm carb en dunnere kop ook uit een scherpere nokkenas haalt, lijkt dus niet te kloppen!
Aangezien de compressie dezelfde 9.5 bar is als van het r4 gtl blok, blijft het verhaal van een dunnere kop en dus hogere compressie/ meer vermogen volgens mij ook niet staan.

Een r4 1100 blok met een 32 mm carb geeft 38 pk ipv 34, kortom, waar haalt het 1100 blok uit de oer 5 zijn extra 7 pk-tjes vandaan?


Tot slot vraag ik me af hoe slijtgevoeling de nokkenas is, aangezien het oude f6 blok over de 250.000 heeft gelopen, is het misschien verstandig een 'versere' te nemen'?

Wat is wijheid hier?



groet, Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op do apr 14, 2011 4:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126803Bericht Okido »

zwergje schreef:Het fuego blok is inderdaad afgedopt op de plek waar bij een r4 of oer 5 blok de nokkeneas uit het blok steekt: dus dop eruit, lager en r4 nokkenas erin, dan meen ik dat waterpomp en poelies ook naar de andere kant van het blok verhuizen ( nieuwe waterpomp-pakking monteren dus?).
Let op dat je kop niet over kunt zetten, want de plek van de waterpomp en kop zijn niet uitwisselbaar, ook al komen de schroefgaten overeen. Ik ben daar zelf bijna ingestonken. In de kop zijn namelijk de doorstroming en de in-uitlaatkoelkanalen omgewisseld.
zwergje schreef:Zet er de 1100 kop van mijn oude F6 motor op.
Ga ervanuit dat die identiek is aan de gtl 1100 kop.
Deze zijn niet hetzelfde, de compressie verschilt nogal. 8,3:1 en 9,5:1.
zwergje schreef:de nokkenasgegevens voor een 843 (1647 cc) fuego, en dus (??, zie opmerking/ vraag over online handboek fuego via link van Jeffrey) ook van het 847 A 720 ( 64 pk, 1400 cc) fuego blok, zijn exact dezelfde als de nokkenasgegevens van het alpine ( 840-25) blok.
Wees voorzichtig met het vergelijken van klepdiagrammen, deze worden vastgesteld met een theoretische klepspeling. Deze speling is niet altijd hetzelfde bij diagrammen in verschillende vraagbaken.
zwergje schreef:Kan ik hieruit concluderen dat ik het beste een nokkenas uit een alpine blok kan monteren, om het fuego blok zijn orginele vermogen te doen behouden?
En, zo ja, past die?
Volgens mij niet want de Alpine heeft heeft een cros-flowkop en als de Fuego dat niet heeft (volgens mij gewoon de latere R5 TX motor) dan is de klepvolgorde anders. De nokkenas past wel, maar werkt niet.
Laatst gewijzigd door Okido op ma apr 11, 2011 7:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126812Bericht zwergje »

Beste Okido,

Dank voor je reacties, waarvan ik de eerste, betreffende het wel passen, maar niet functioneren van de 1100 kop op het 1400 cleon onderblok door dat de doorstroming en de in-uitlaatkoelkanalen omgewisseld zijn, de meest relevante vindt.
Let op dat je kop niet over kunt zetten, want de plek van de waterpomp en kop zijn niet uitwisselbaar, ook al komen de schroefgaten overeen. Ik ben daar zelf bijna ingestonken. In de kop zijn namelijk de doorstroming en de in-uitlaatkoelkanalen omgewisseld.
Het betreft hier een 847 ( A-720) blok: is dat dan anders dan een 847 uit een oer 5 automaat?'
Of zitten er bij de 1400 kop die daar op zitten de kanalen ook andersom, en zou ik met zo'n kop wel uitkomen volgens jouw?
Of anders dan het blok dat Hans Vooijs heeft gebruikt met een 1100 kop (uit een R11)?
Je opmerking is duidelijk, toch zou het prettig zijn, als je er nog meer over kunt zeggen.
Welk cleon blok zich leent voor ombouw en waarom wel/ niet ligt blijkbaar ook voor de oude bouwjaren nogal subtiel, en behoeft voor gemoedsrust en begrip van deze beginnende r4 freak enige toelichting.

met vriendelijke groet, Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op zo nov 06, 2011 8:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126813Bericht zwergje »

Hallo r4 kenners
Van Okido begrijp ik, dat de 1100 kop niet op het fuego 1400 blok kan:
Let op dat je kop niet over kunt zetten, want de plek van de waterpomp en kop zijn niet uitwisselbaar, ook al komen de schroefgaten overeen. Ik ben daar zelf bijna ingestonken. In de kop zijn namelijk de doorstroming en de in-uitlaatkoelkanalen omgewisseld.
Ik ben enigszins verrast, maar wil toch graag weten hoe het zit: heb ik iets over het hoofd gezien?
Zijn genoemde verschillen inderdaad aanwezig tussen de 1100 en (betreffende) 1400 kop?

Is het fuego blok met code 847 A 720 toch niet geschikt voor ombouw naar de 4?
Of dient het op een andere manier opgelost ( door er een 1400 kop op te zetten, als de kanalen daar wel overeenkomen ).

Ik zou morgenochtend het blokje ophalen, maar stel dat maar even uit tot ik duidelijkheid heb over deze kwestie.
Daarom hoop ik er kenners zijn, die zo vriendelijk zouden willen zijn, dit vraagstukje van commentaar te voorzien?!
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het mijn eerste motoraanpassing betreft, en het mij dus aan ervaring en daarom inzicht en kennis ontbreekt, om zelf het antwoord te weten !

met vriendelijke groet, Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op do apr 14, 2011 6:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126814Bericht Okido »

zwergje schreef:Beste Okido,

Dank voor je reacties, waarvan ik de eerste, betreffende het wel passen, maar niet functioneren van de 1100 kop op het 1400 cleon onderblok door dat de doorstroming en de in-uitlaatkoelkanalen omgewisseld zijn, de meest relevante vindt.
Met zinsnede -de kop- refereerde ik naar de kop van het Fuegoblok. Dat is degene die niet past, omdat de waterpomp wel op die kop kan worden omgezet maar niet zal werken. De kop van een 1100 past WEL op het 1400 onderblok.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126838Bericht zwergje »

Dank je, ik ben geheel gerustgesteld.
Het blokje ligt nu achter in de auto te wachten op een goede nokkenas.
Gtl 1100 kop ook in huis nu.

met vriendelijke groet, Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126963Bericht zwergje »

Naar aanleiding van de terechte aanvulling van Okido, betreffende verschillen tussen de gtl en F6 cylinderkop van de 1100cc :
Deze zijn niet hetzelfde, de compressie verschilt nogal. 8,3:1 en 9,5:1.
nu het volgende:

Logische vraag wordt dan: wat doet een 1100 gtl kop met een f6 onderblok, als dat een compressie van 9.5 ipv 8.3 oplevert?
De nokkenas van het 1100 blok in de f6, is tenslotte scherper dan de gtl nokkenas, weet ik inmiddels dank zij Harry Veldhuis.
Er zijn vast mensen die dat al in de 4 hebben zitten?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126971Bericht jeffr4 »

Ik zou wel graag willen weten, hoeveel verschil het uitmaakt een f6 nokkenas of gtl nokkenas, m.a.w. hoeveel graden de kleppen langer open staan. De te prepareren nokkenas, waarbij de R4 asstuk voor de poelie aan wordt gelast,afgedraait, gepolijst geeft meer dan 10 graden!
Compressie en dat zie je bij de combinatie 1400 blok/1100 kop zit 'm ook in de hoogte, want t.a.v. een 1400 kop is de 1100 2 mm minder hoog en geeft een hogere compressie.
Je levert ook watvermogen in om een 1100 kop te monteren op de 1400 blok, vanwege het verschil in diameter van de inlaatklep, de 1100 is 33,5 mm en die 1400 is 34,4 mm, dus uitboren.
De verschillen zitten ook in de zuigers, waarbij de 1400 en 1100 niet alleen in diameter verschillen , maar ook
qua vorming bovenzijde en onderling. De 956 cc levert evenveel vermogen als een 1100 vanwege nieuw ontworpen zuigers.
De Cleon Kamelion :D
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126981Bericht ap »

jeffr4 schreef:De 956 cc levert evenveel vermogen als een 1100 vanwege nieuw ontworpen zuigers.
Dus die acceleratiepomp op de carburateur is er voor de sier opgezet?
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 126987Bericht jeffr4 »

Het was maar om aan te geven, dat er meerdere modificaties zijn (geweest), dan alleen de nokkenas
om tot een zelfde of groter vermogen te komen en natuurlijk zullen daar ook wel nog andere aanpassingen,
dan alleen de blok/kop bij zijn en zeer zeker de door de jaren heen veranderde 28/32 carb. tot
aan de................monopoint...... Yeahhhhh :lol:
Afbeelding

The modifications include redesigned pistons....
Mooie materie, maar net zoals het gewone leven ,je kunt jezelf erin verdiepen om het e.e.a. te begrijpen
en wellicht te verbeteren, of je laat het voor wat het is, want het is zo ook wel goed.

Afbeelding

Life is wunderfull on party-island Kreta! Lekker ontspannen onder de olijfbomen, ook lezen over...o.a. de Cleon.....tsh...get a life.

BTW.... de 112 C is uitgevoerd met een Zenith 28 IF en de 1100 ook een Zenith en daar zit geen acceleratiepomp op?? ofzo :D
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: fuego 1400 blok

Bericht: # 131534Bericht zwergje »

Of kan je ook zonder probs een 1400 kop 2 mm afvlakken ( of iets minder, hoeft er ook geen dikkere koppakking tussen ), en die erop zetten ( kan namelijk een geflowde 1400 kop krijgen, vandaar de vraag)?
jeffr4 schreef: Compressie en dat zie je bij de combinatie 1400 blok/1100 kop zit 'm ook in de hoogte, want t.a.v. een 1400 kop is de 1100 2 mm minder hoog en geeft een hogere compressie.
Je levert ook watvermogen in om een 1100 kop te monteren op de 1400 blok, vanwege het verschil in diameter van de inlaatklep, de 1100 is 33,5 mm en die 1400 is 34,4 mm, dus uitboren.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie