Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126240Bericht ferdinand »

Hallo,

Ik ben bezig met een chassiswissel. De carrosserie is er al af.

Het lukt me niet echt om de aandrijfassen en de wielophanging los te krijgen.
De remmen zijn al gedemonteerd, dus als ik de slotmoer (of hoe dat ook heet) wil losdraaien draait het wiel (zonder velg) rond. Die moer zit ook "moervast".
De borgpennetjes heb ik er inmiddels uit gekregen, dat was niet zo moeilijk.

Hoe krijg ik 'm (aandrijfas) los? Iemand tips tegen het meedraaien van het wiel?
Hoe dat met die fusees en dergelijke, hoe krijg je die los? Zou iemand daar een beschrijving van willen geven, het liefst met foto's en simplistische benamingen want ik weet niet hoe alles precies heet daarbeneden.

Verder gaat alles wel voorspoedig, ik plaats binnenkort wel wat fototjes op het forum. Altijd leuk zo'n make-over.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126247Bericht deutz »

De naaf, waar het wiel op zat, laat je zo dicht mogelijk naar de grond zakken, je zet een lange pen of staaf of een bandenlichter tussen 2 wielmoer bouten aan de kant dat ze de grond raken als je die grote moer gaat losdraaien.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126256Bericht harbourseal »

Hoi Ferdinand,

Wiel er weer op zetten. En op de grond.

Door het gat in het midden van je wiel een dop er op en proberen een slag los te draaien.

Moer eerst even inweken in de WD40.

Succes
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126259Bericht deutz »

Velgen met middengat?????????
Gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126260Bericht Mark4GTL »

jep.
Met name die met een groot middengat (waar dan zòn plastieken sierdopje in/op kan)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126261Bericht deutz »

Als hij aandrijfassen met een borgpennetje heeft, heeft hij volgens mij dichte wielen..............!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126271Bericht Mark4GTL »

Hoeft niet.

Borgpennetje zit aan de bakzijde.
Heb tot dusver nog geen vooras gezien met borgpennetje aan de wielzijde
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126274Bericht ferdinand »

Dank voor de reacties!

Ik heb al geprobeerd om de naaf (weer wat geleerd :-) op de grond te laten zakken, een sleutel op een van de wielbouten, etc. Als ik dan een sleutel om de aandrijfasmoer doe komt het hele chassis gewoon omhoog (incl. motor en twee mensen op de voorbalk :-S)
Ik zal morgen wat met het wiel proberen. Ik heb ook nog wel oude velgen waar ik een gat kan uitslijpen, misschien werk dat. Maar een wiel gaat toch ook gewoon rollen??


En hoe zit het nou precies met die fusees loshalen?
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126275Bericht harbourseal »

Als de fusees nog niet eerder los geweest zijn, dan moet je de klinknagels doorslijpen of uitboren.

Kijk eens op deze link http://www.renault4.co.uk/tech-balljoint.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En als je het kluwer handboek of een haynes hebt staat het daarin goed beschreven.

Voor het losmaken van de aandrijfas moer. wel even twee wielen monteren. en de auto in de versnelling dan blokkeer je het differentieel meedraaien gaat dan niet zo makkelijk.

WD 40 heeft tijd nodig om zijn werk te doen.

Nogmaals suc6

Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126279Bericht deutz »

Mark, ik probeer te zeggen dat viertjes met nog borgpennen in de aandrijfas geen GTL velgen hebben
waar een middengat inzit, of er moeten dus andere velgen gemonteerd zijn.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126280Bericht ferdinand »

Deze R4 heeft idd dichte velgen.
Ik ga het proberen, hou jullie op de hoogte.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126287Bericht R4F6GTX Automaat »

ferdinand schreef: Ik heb al geprobeerd om de naaf (weer wat geleerd :-) op de grond te laten zakken, een sleutel op een van de wielbouten, etc. Als ik dan een sleutel om de aandrijfasmoer doe komt het hele chassis gewoon omhoog (incl. motor en twee mensen op de voorbalk :-S)?

Als je nou een gewone ringsleutel of stevige ratel-met-dop gebruikt om de moer los te draaien maar niet door 'm op te tillen maar 180 graden gedraaid naar beneden te duwen heb je niet dat je de wagen optilt maar juist vaster tegen de grond duwt. Of even een wiel zoekt/leent waar wel een middengat in zit. En de volgende keer als je zoiets gaat doen eerst die middenmoer loshalen voor je de remmen eraf haalt
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126296Bericht Willem de Zwijger »

Het is een lastig probleem als je helemaal geen rem hebt, of iets anders om de boel horizontaal op de plaats te houden.

Als ik het zou moeten proberen zou ik mijn lange houten balk nemen die ik hier speciaal voor ontwikkeld heb (lees: die toevallig onder de werktafel lag als restafval van een tuinbankrestauratie). Die heb ik plaatselijk dunner gemaakt om net tussen twee wielbouten te passen en toch nog ruimte te laten om de sleutel voor de wielmoer op te zetten.

Vervolgens zou ik bij het linkervoorwiel de balk tussen de wielbouten steken. Zo dicht mogelijk tegen de plek waar de wielbouten vast zitten want er gaat veel kracht doorheen en als je pech hebt wrik je de wielmoeren los in plaats van de asmoer zoals ik tot mijn ongenoegen heb mogen constateren :roll: . Ik heb het bij de F6 GTL gedaan, daar zitten die wielmoeren geperst, ik weet niet hoe het bij de oudere modellen zit.

Die balk steekt bij het linkervoorwiel uit naar de voorkant van de auto. Daar waar hij de grond raakt zou het fijn zijn om een aanslag te hebben, bijvoorbeeld een balk naar een muur, of een steun in de vloer die met een keilbout vast zit. Dit hoeft niet als je auto nog remmen heeft want die kunnen dan de horizontale kracht opnemen.

Dan een verlengde sleutel op de asmoer, ik gebruik altijd een met uitschuifbare arm voor maximaal genot.

Als je met het wiel erop/ gat in de naaf wilt proberen moet je ook de voorwaartse beweging ergens mee tegen houden. En een paar mensen (hoe dikker hoe beter) achter de hand houden die je op het chassis plaats laat nemen om te verhinderen dat het omhoog komt of gaat slippen, die kunnen dan meteen het stuur vast houden om te verhinderen dat de naaf wegkwispelt. En dan eventueel meppen met een hamer op de verlengde sleutel, want schrikken maakt dingen los die anders vast blijven zitten...
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126311Bericht ferdinand »

Het is gelukt!
De aandrijfasssen gingen vandaag redelijk makkelijk. Blijkbaar heeft de WM40 nog goed doorgewerkt. In versnelling zetten hielp ook een beetje.

Ik heb ook alle fusees los, helaas is er een gesneuveld.

Op het nieuwe chassis zaten al torsiestaven (voor) en schokdempers en onderste wielophanging. Het viel me op dat bij het loshalen van de bout die door de onderkant van de schokdemper zit, bij het oude chassis er grote druk op de onderstewielophanging kwam. Ook bij 1 van het nieuwe chassis (daardoor werd de onderste wielophanging naar beneden gedrukt). Dit gebeurde echter niet bij de ander kant van het nieuwe chassis. Klopt dit? Of is er iets mis met die torsiestaaf?

Ik ga morgen de remleidingen e.d. aanpakken. Nog tips om deze uit de naaf te halen (handremkabel en remleiding)?
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: Aandrijfassen + wielophanging loshalen

Bericht: # 126367Bericht ferdinand »

Allemaal gefixt.
Er zit speling op een achterwiel. Zou dit aan de wiellagers liggen?

De vraag over die torsiestaaf staat nog :-?
Plaats reactie