R4 tje weer aan de praat krijgen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
R4 tje weer aan de praat krijgen
Mijn Renault 4 GTL uit 1985 heeft ongeveer 10 jaar in mijn garage gestaan, omdat hij niet door de APK heen kwam, en niet meer gelopen. Ik wilde hem niet wegdoen omdat ik het een prachtig autootje vind echter vanwege mijn drukke werkzaamheden is het er nooit van gekomen om hem weer te repareren.
Vandaag heb ik hem uit de garage gehaald en samen met mijn zoon gewassen en we zijn er beiden helemaal gek op en willen hem gauw weer aan de praat krijgen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste stapsgewijs kan aanpakken?
Vandaag heb ik hem uit de garage gehaald en samen met mijn zoon gewassen en we zijn er beiden helemaal gek op en willen hem gauw weer aan de praat krijgen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste stapsgewijs kan aanpakken?
Re: R4 tje weer aan de praat krijgen
Heb je de motor in die 10 jaar eens laten draaien?
Kijk de olie en water na haal de verdeler kap er even af en start de motor dan pomt hij de olie rond, want het draaiende gedeeldte van de motor staat droog, daarna de kap er op en zonder te veel gas warm draaien en dan voorzichtig alles proberen versnellingen koppeling en de remmen
Kijk de olie en water na haal de verdeler kap er even af en start de motor dan pomt hij de olie rond, want het draaiende gedeeldte van de motor staat droog, daarna de kap er op en zonder te veel gas warm draaien en dan voorzichtig alles proberen versnellingen koppeling en de remmen
Nee de motor heeft 10 jaar niet meer gedraaid. Accu is volgens mij ook kapot want hij laadt niet meer op.
Ik zou er eerst een accu in plaatsen anders lukt het niet succes!
Ik snap dat er een nieuwe accu op moet maar ik heb van iemand gehoord dat je de benzine moet aftappen en de olie en nieuw oliefilter moet plaatsen. Klopt dat?
Het smeerend effect van de olie is waarschijnlijk iets minder geworden zo ook het knal effect van de benzine maar als de auto loopt kun je dit vernerniewen na 10 jaar is dit niet overbodig maar kijk eerst eens of de motor niet vast zit
och ik zou eerst eens niet starten maar een beetje heen en weer duwen. Bougies eruit. eventueel flink wat kruipolie in de bougie gaten doen. Een paar dagen laten rusten en dan een rustig proberen te starten maar zou eerst wel kijken of je het blok los krijgt zonder te starten.
gr erik
gr erik
Rodeo is af
Ik heb hem inderdaad in de versnelling gezet en vooruit geduwd en hij gaat schokkend vooruit.
Kan ik dan aannemen dat de motor niet vast zit? Of kan ik het nog op een andere manier aan de weet komen.
Kan ik dan aannemen dat de motor niet vast zit? Of kan ik het nog op een andere manier aan de weet komen.
-
Dan zit hij niet vast nee. Dan zou ik verder gaan met wat Roberto schreef..Georg schreef:Ik heb hem inderdaad in de versnelling gezet en vooruit geduwd en hij gaat schokkend vooruit.
Kan ik dan aannemen dat de motor niet vast zit?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
IK heb alle olie afgetapt en daarna doorgespoeld met diesel. Daarna nieuwe olie en oliefilter geplaatst. Vervolgens de bougies eruit en ingespoten met W40. Tank leeggehaald en nieuwe benzine erin. Benzinefilter geplaatst en carburateur gereinigd. Nieuw luchtfilter, nieuwe contactpunten en nieuwe bougies geplaatst. Met een nieuwe accu en een schietgebedje voorzichtig gestart. En na 11 jaar stilstand loopt het motortje weer prima. In het begin wel een beetje rook van de W40 maar dat gaat snel over. Succes. 

Gefeliciteerd! rij de komende 250 km en beetje rustig vooral als ze koud is.
Veel plezier!
Dit gebruik ik zelf het laat een filmlaagje achter op de zuigerwand, normaal geloof ik toevoegingen niet maar deze geeft een merkbaar verschil.
http://www.lare.nl/nieuws.asp
Veel plezier!
Dit gebruik ik zelf het laat een filmlaagje achter op de zuigerwand, normaal geloof ik toevoegingen niet maar deze geeft een merkbaar verschil.
http://www.lare.nl/nieuws.asp
Vergeet niet de olie in de versnellingsbak, kan een hoop werk en onkosten schelen, groet Lordje.
Kunnen jullie mij ook vertellen welke benzine ik kan tanken en of ik iets moet toevoegen?
Ik heb een Renault 4 GTL uit 1985
Ik heb olie gepeild en er zat nog genoeg in.
Toen heb ik de bobine verwijdert en diverse keren gestart om de motor goed te laten smeren.
Oliedop verwijdert echter ziet het bovenop er allemaal nog steeds droog uit?
Klopt dit?
Ik heb een Renault 4 GTL uit 1985
Ik heb olie gepeild en er zat nog genoeg in.
Toen heb ik de bobine verwijdert en diverse keren gestart om de motor goed te laten smeren.
Oliedop verwijdert echter ziet het bovenop er allemaal nog steeds droog uit?
Klopt dit?
Hoi Georg,
Ik tank zelf in GTLletjes van dat bouwjaar probleemloos euro 95.
De rest van jouw opmerkingen kan ik niets zinnigs over zeggen...
Rudolf
Ik tank zelf in GTLletjes van dat bouwjaar probleemloos euro 95.
De rest van jouw opmerkingen kan ik niets zinnigs over zeggen...
Rudolf
Tips van Roberto stapsgewijs opgevolgd en vanwege drukke werkzaamheden al zijn instructies gisteren nog een keer opgevolgd en 5 liter euro 95(op advies van Rudolf) erin gedaan.
Toen kwam het spannende moment van starten en deed hij eerst niks, omdat er waarschijnlijk geen benzine in de leiding meer zat, maar door het uittrekken van de choke sloeg hij ineens aan.
Eerst even warm laten draaien en daarna de 1e versnelling geprobeerd.
Ging in het begin moeilijk maar daarna werkte het weer.
Stiekum bij ons in de wijk de weg opggegaan en alles even geprobeerd.
Een hele belevenis en veel bekijks van de buurtbewoners daar er niemand verwachte dat ik dat oude autootje ooit nog aan de praat zou krijgen.
Kan je iemand ook tips geven hoe ik het stapsgewijs allemaal weer een beetje soepelwerkend krijg?
Hij maakte bij het voorwiel nl. een schurend geluid?
Graag zie ik jullie tips weer komen.
gr. Georg
Toen kwam het spannende moment van starten en deed hij eerst niks, omdat er waarschijnlijk geen benzine in de leiding meer zat, maar door het uittrekken van de choke sloeg hij ineens aan.
Eerst even warm laten draaien en daarna de 1e versnelling geprobeerd.
Ging in het begin moeilijk maar daarna werkte het weer.
Stiekum bij ons in de wijk de weg opggegaan en alles even geprobeerd.
Een hele belevenis en veel bekijks van de buurtbewoners daar er niemand verwachte dat ik dat oude autootje ooit nog aan de praat zou krijgen.
Kan je iemand ook tips geven hoe ik het stapsgewijs allemaal weer een beetje soepelwerkend krijg?
Hij maakte bij het voorwiel nl. een schurend geluid?
Graag zie ik jullie tips weer komen.
gr. Georg