okee, het achterste gedeelte van de f6...
ik heb er een dunne plaat trespa of ki kern voor genomen (2mm).
Bouwmaat gebruikt ze als afdekplaat voor de dikkere dure platen ki kern die ze verkopen.
Als ze ze hebben, krijg je er voor een paar euro een mee.
Zorg wel dat je de 130cm brede versie hebt, 120 is te smal, 130 precies goed!
Vervolgens bij de gamma plastic profielstrippen gehaald, en die boven de lange ramen achterin ( Combi) geschoeflijmt.
Overdwars uitmeten van onderkant gleuf profielstrip door de hoeken en onder het plafond langs naar de andere onderkant van je gleuf in de tweede profielstrip, plaat op die breedte zagen ( cirkelzaag met geleider),
Om het gedeelte van je plaat dat vooraan, direct boven/ achter je achterhoofd tegen de voorrand van het plafond van de bak komt, mooi op maat te krijgen, kun je het beste een mal maken van karton of dun en knipbaar plastic (liefst transparant, makkelijk met op maat maken, je ziet beter wat je doet), die je vervolgens overtekent op je plaat.
Dit natuurlijk om te zorgen dat je plaat mooi gaat aansluiten.
Je plaat hier zagen met een decoupeerzaag met zo fijn mogelijke tanden, in verband met splinteren.
Best eerst even testzagen op een reststukje om te kijken hoe dat gaat.
Aan de zijkanten boven je plastic profielstippen, kom je wat opstakels tegen, door de balken die het dak verstevigen.
Ik heb die eerst verwijderd en goed in de owatrol gezet (eerst licht opschuren).
In de epoxy lijkt me ook een optie.
Pas wel op met twee component lakken zoals epoxy over enkele component lakken heen!
Voordeel van het verwijderen is ook dat je eronder kunt owatrollen en plakplastic plakken tegen condensvocht.
De obstakels, boutkoppen en randjes van de verstevigingsbalken voor het dak van de achterbak, heb ik uitgemeten, afgetekend op de plaat en uitgeboord (gatenboor, speedboor).
Rustig aan in verband met splinteren!
Plaat bekleden met tapijtlijm en stucmes, als het mooi strak opgedroogd is aan een kant in je profielstrip buigen, een stuk plastic regenpijp of iets met grote(re) diameter in het midden in de lengte direct onder het dak boven je plaat, zodat bij het erin buigen je regenpijp of wat je ook gebruikt zorgt voor een w vorm, die door zijn harmonica effect je plaat in de breedte dusdanig verkort, dat je hem in het gootje van je tweede plastic profielstrip kunt plaatsen.
Je heb hier meerdere handen en veel kracht voor nodig.
Ik heb het alleen gedaan, met behulp van twee kruislings geplaatste krikstempels ( uit de bouw, van die dingen om gipsplaten tegen je plafond te drukken), en twee balkjes, om de plaat in de ronde hoeken links er rechts van je plafond te persen.
Dat was een enorm gepruts, met z'n tweeen lijkt me veel handiger.
Als de plaat mooi in de profielgoten ligt, aanschuiven naar voren, stuk regenpijp verwijderen, en verder aandrukken.
Genoemde krikstempels zijn handig hiervoor (en ook te huur, bij bo rent o.a.)
Dan lekker vastschroeven op de verstevigingsbalkjes van het dak.
De ronde achterhoeken van het plafond vragen om een intelligente oplossing ter bekleding, ik heb er wel over nagedacht, maar nog geen eureka gedachte tot nu toe, sta open voor tips.
Rest nog de vraag of je tussen bekledinsgsplaat en plafond isolatie wilt of niet.
Het voordeel van isolatie moge duidelijk zijn, het nadeel is dat het niet bevorderlijk is voor de ventilatie, die nodig is om condensvocht te laten verdampen.
Anderszijds is het weglaten ervan niet voldoende volgens mij, er moet een in en uitstromen van lucht tussen plaat en plafond zijn.
foto's komen zo
