Overklaarbaar vreemd geluid

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Annajohanna

Overklaarbaar vreemd geluid

Bericht: # 122823Bericht Annajohanna »

Beste leden,

Ik heb een R5je, prachtig mooi en 25 jaar oud, 2 jaar geleden gekocht. Helaas zit er vanaf dat moment een heel vreemd geluid in. Mijn monteur komt er maar niet achter wat het is. Laatst heeft hij hem op de brug gehad en er was niets te ontdekken, ook wordt hij steeds goedgekeurd. De laatste tijd wordt het veel erger. Als ik een bocht neem ( m.n naar links) piept hij behoorlijk maar ook als ik rechts afga. Ook soms als ik gewoon rechtdoor rijd. Steeds vaker hoort daarbij als ik op de grote weg rijd, of als de auto warm is gelopen een behoorlijk schurend geluid. Dus deze 2 geluiden hebben iets met elkaar van doen lijkt. Soms als hij dat schurend geluid maakt, dan begint hij ook te schokken. Het is niet altijd maar steeds vaker en dat piepen is nu constant. Vervangen zijn: linker en rechter aandrijfas, koppelingsplaat en remschijven. Deze moesten sowieso vervangen worden. Mijn monteur denkt nu aan de banden, dat deze niet goed van kwaliteit zijn maar t lijkt me dat hij dan niet deze vreemde en harde geluiden maakt? Ik ben " ten einde raad" , het is 1 groot raadsel...en irritant ook, ik durf er ook niet mee op de grote weg... Het geluid zit vrij vooraan onder motorkap. Wat is er toch aan de hand? verder rijdt hij fantastisch.

Is er misschien iemand van jullie die hier een zinnig antwoord op kan geven?

Bij voorbaat vriendelijk bedankt!

Annajohanna
Sake

Re: Overklaarbaar vreemd geluid

Bericht: # 122824Bericht Sake »

eerst een paar vragen.
1. worden je velgen ook warm na een stukje rijden.
2. heeft je monteur ook de remzadels en cilinder schoon gemaakt.

Aan je verhaal te horen blijft je rem gewoon hangen, dat wil zeggen dat je remcilinder niet voldoende terug komt. dan heb je deze klachten namelijk ook, hoe warmer je remmen worden hoe erger je geluid wordt.
Ook lijkt het of je auto schokt, maar dat komt vermoedelijk omdat je rem blijft hangen,of je mist trekkracht voor je gevoel.
Annajohanna

Bericht: # 122825Bericht Annajohanna »

Dankjewel voor je reactie Sake,

Ik weet niet of mijn monteur deze heeft schoongemaakt, hij is wel heel secuur altijd en heeft al vanalles nagekeken, lijkt mij dat hij dat wel heeft schoongemaakt toen de nieuwe remvoering erin ging? k kan t vragen. Ik heb zelf niet t idee dat de rem blijft hangen, als ik rem b.v is er niets aan de hand. Net even naar een garage gegaan en er is iemand een stukje mee gaan rijden. Hij dacht dat het iets met een aandrijving heeft te maken, of de versnellingsbak...? aandrijfassen zijn vervangen. Er staat iets droog lijkt. Gisteren ging hij b.v ook flink tekeer toen ik hem van zijn 4 naar zijn 3 terugschakelde. Tijdens het schakelen maakt hij ook best lawaai de laatste dagen. Maar goed, als je erop let hoor je alles natuurlijk.

Alle tips zijn van harte welkom!

Annajohanna
Sake

Bericht: # 122826Bericht Sake »

dan moet ie even het oliepeil controleren van je versnellingsbak ,plug zit voor op de bak, is tevens je vulopening.
Tenminste ik ga ervan uit dat je een van de eerste super 5jes hebt, met dwars geplaatste motor.
schoapke

Bericht: # 122827Bericht schoapke »

bij mij was het ook het oliepeil in de versnellingsbak. Olie er bij. piepen over
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rudi

Bericht: # 122829Bericht Rudi »

Om eea uit te sluiten, ga eens een stukje rijden op een stille weg. Radio uit, ramen dicht, telefoon stil, breng de auto naar een snelheid van zo'n 80-90 km/h en trap bij het bereiken hiervan de koppeling helemaal in.
Het enige wat je nu hoort is het rollen van de banden, misschien het aanlopen van een rem en de wind.
Hiermee sluit je uit dat het aan de aandrijving ligt of aan de versnellingsbak.
Renault 4F4 combi 1988 pompiers (niet origineel)
Renault Estafette Alouette 1973 pompiers, origineel "tres bon etat''

Renault Kangoo Family 2016
Fiat Panda
Tandemasser gevuld met een heteluchtballon
Tweety

Bericht: # 122830Bericht Tweety »

Rudi schreef:Om eea uit te sluiten, ga eens een stukje rijden op een stille weg. Radio uit, ramen dicht, telefoon stil, breng de auto naar een snelheid van zo'n 80-90 km/h en trap bij het bereiken hiervan de koppeling helemaal in.
Het enige wat je nu hoort is het rollen van de banden, misschien het aanlopen van een rem en de wind.
Hiermee sluit je uit dat het aan de aandrijving ligt of aan de versnellingsbak.
Goed advies !! hoor je toch wat anders kan het bv. een wiellager zijn ofzo...
Rudi

Bericht: # 122831Bericht Rudi »

Ik heb soms van die momenten dat ik toch ff helder denk.
Was een tip van ons pa(†), die deed dat vroeger altijd bij z'n proefritten.

Fiat Panda
schoapke

Bericht: # 122836Bericht schoapke »

En je aandrijfas draait dan inj het luchtledige in de versnellingsbak???? (nono)

Bij mij was het dus dat lagertje wat droog stond en versnellingsbak olie peilen kan geen kwaad
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rudolf2

Bericht: # 122849Bericht Rudolf2 »

Gezien de plaats van de koppeling ( tussen motor en versnellingsbak) draaien de aandrijfassen mee, het in de bak ingebouwde differentieel en dan nog wat assen en tandwielen in de bak zelf. Door de bak in de vrijloop te zetten scheelt het iets in de hoeveelheid draaiende tandwielen. Echt veel informatie kan ik dus niet halen uit deze aktie. Als iemand een versnellingsbak uit elkaar heeft gehaald, kan hij of zij melden wat het precies scheelt aan draaidingen.

Rudolf
Willem de Zwijger

Bericht: # 122858Bericht Willem de Zwijger »

Lijkt mij een prima idee, want je bent dan af van de aandrijfkracht dus veel minder belasting op de nog draaiende dingen.
Annajohanna

Bericht: # 122860Bericht Annajohanna »

Dank jullie wel voor alle reactie`s tot nu toe. Stel; er is iets met de versnellingsbak, is dat dan een duur grapje? uitgaande dat hij b.v vervangen moet worden?

Groetjes,

Annajohanna
Rudi

Bericht: # 122866Bericht Rudi »

Een versnellingsbak kostte me vroeger bij een Renault 9 GTL, en dan praten we over 1998, fl. 400,-
Wat deze nu kost... Soms wordt een motor met versnellingsbak verhandelt voor € 50,-

Meld je zoekopdracht eens bij onderdelenzoeker.nl komen toch hele leuke leuke reacties uit.

Maar zolang je niet weet wat de oorzaak is, zou ik me niet druk maken over de kosten van een versnellingsbak.
Het zou ook zo maar een scheur in een ashoes kunnen zijn, die kosten nieuw € 15,-

Fiat Panda
Willem de Zwijger

Bericht: # 122874Bericht Willem de Zwijger »

Als ik alles zo lees is er duidelijk meer aan de hand dan een gescheurde hoes, want de aandrijfassen zijn onlangs nog vernieuwd, en ik lees niks over knoek-knoek geluiden in de bochten. En in die bochten zit je wel met het differentieel, en een hoop herrie bij schakelen van 4 naar drie....
Ik zet ook in op de versnellingsbak. Je kunt er nog (laten) checken of er voldoende olie in zit en evt bijvullen. Anders vervangen, een goed tweedehandsje moet makkelijk te vinden zijn (alhoewel....ik weet niet of dit het type is wat ook in de R4 zat) want over het algemeen gaan ze lang mee, en ik schat dat het inbouwen net zoiets kost als wat je betaald hebt bij het vervangen van de koppelingsplaat.
Mummelvrouw

Bericht: # 122927Bericht Mummelvrouw »

hmm. Mijn Bertha5 van bijna 25 jaar maakt ook piepende geluiden in de bochten, dat is het kunststof van het stuur. In de zomer kraakt het veel meer en vinden passagiers het doodeng.
Voorin maakt ze ook geluid, als het heel erg "droog" klinkt, tank ik een keer "Shell Fuel"of hoe dat het, krijgt ze wat vettigs( zeg ik dan maar) en is het droge schuren weer weg
Het raarste geluid voorin kwam door een paar kleine gaatjes in de uitlaat. Banden kunnen een schurend geluid maken, heb ik ervaren. Maar als je nog genoeg profiel hebt...
Een R5 heeft zo een plaatje aan de voorkant om lekkende olie op te vangen. Door de hitte van de motor wil dat plastic nog weleens smelten. plaatje laat los en dat geeft ook een schurend geluid. Opgelost door altijd tyrips mee te nemen en af en toe half onder de auto te gaan liggen en het weer vastbinden.
Ik ken een viertje met een geluid alsof er een brommer in wil halen, een andere alsof er een trommelaar meerijdt.... en verder niets aan de hand.
Succes ermee.
groet
Ilona