Hallo allemaal,
Vorige week ben ik langs geweest bij de rdw met mijn f4. Ik hoop dat ik vandaag de papieren krijg. Intussen heb ik mijn auto alvast naar de garage gebracht voor de apk.
Nou zijn er een aantal kleine dingetjes:
- draairichting van rechter achterband
- fuseekogelhoezen gescheurd
- rechtsvoor, de rubber bus van de trekstang is versleten
De kogels zijn nog goed, dus alleen de hoezen dienen vervangen te worden. Hoe doe ik dat? En weten jullie wat er bedoeld wordt met die rubber bus van de trekstang? Is dat ook zelf te doen?
Ik hoor graag van jullie,
groeten, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Thijsio schreef: En weten jullie wat er bedoeld wordt met die rubber bus van de trekstang? Is dat ook zelf te doen?
Ik hoor graag van jullie,
groeten, Thijs
Dat heet een Koeienoog
Om en nabij een tientje te verkrijgen bij diverse automaterialenzaken.
Fuseekogels kunnen wel goed zijn maar kosten iets van 15 euri p/st dus kun je ze net zo goed vervangen want het moet toch los en met demonteren gaan ze wel eens kapot...
Als het effe kan, koop geen QH want die hebben al speling als ze uit het doosje komen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Het gebeurt steeds vaker dat een fabrikant een rijrichting adviseert ivm waterafvoer en verminderde slijtage, de band is dus verkeerd gemonteerd.
Overigens valt het lijstje best mee, maar als je je APK laat uitvoeren bij de RDW zullen ze behoorlijk strenger zijn dan wanneer je hem bij een garage aanbrengt.
Renault 4F4 combi 1988 pompiers (niet origineel)
Renault Estafette Alouette 1973 pompiers, origineel "tres bon etat''
Renault Kangoo Family 2016
Fiat Panda
Tandemasser gevuld met een heteluchtballon
R4F6GTX Automaat schreef:
Fuseekogels kunnen wel goed zijn maar kosten iets van 15 euri p/st dus kun je ze net zo goed vervangen want het moet toch los en met demonteren gaan ze wel eens kapot...
Als het effe kan, koop geen QH want die hebben al speling als ze uit het doosje komen...
Wat is overigens precies het nadeel van kapot rubber? Mijn R6TL heeft ook kapot rubber, maar ondanks dat de keurmeester dit meldde heeft hij ze niet vervangen en is de auto wel goedgekeurd(erg raar, maar goed).
Verder schijnt er verschil te zijn in de fuseekogel van een R6L en een R6TL. De eerste schijnt gelijk te zijn aan die van de R4 en de andere aan die van de R5. Maakt het heel veel uit of zijn ze verder wel uitwisselbaar?
Bedankt voor de reacties tot zover. Zo'n koeienoog is toch niet zo makkelijk te vinden, wat is de officiele naam van dat ding? Bij de Brezan en AutoTechnica konden ze me niet helpen als ik vroeg naar een busje of rubber voor de reactiestang of trekstang.
Nog een vraag, kan ik met conventioneel gereedschap het klusje klaren? Hoe krijg ik die fuseekogels los en weer vast?
Groet, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Als ik jou was zou ik gewoon even contact met Harry Velthuis opnemen, die heeft al datsoort spul wel en dan weet je ook meteen dat je het goede te pakken hebt, Harry is een soort van R4 guru.
Wat betreft het vervangen van fuseekogels, ik adviseer je een grote poelietrekker. Ik heb zelf eentje er uit geslagen met een hamer maar dat kan nooit echt goed zijn voor je fusees, die kogels willen nog wel eens heel erg vast zitten (lopen ook taps toe) waardoor je heel hard moet slaan. De andere kant wou niet, die heb ik warm gestookt, die was dus ook meteen volledig aan gort.
Achteraf was het handiger om er een poelietrekker op te zetten. Het probleem is alleen vaak dat die poelietrekkers geen mooie rechte klauwtjes hebben en je de trekker zo niet goed kunt klemmen. Je moet dus wel een goede poelietrekker hebben, die past.
Maar losslaan kun je altijd eerst nog even proberen, stel je voor dat de kogel niet zo vast zit, dan is dat mooi meegenomen. Je moet dan even een grote hamer als contragewicht (die vangt dan de klappen op) bovenop de fusee houden en met een andere op de fuseekogel slaan (moertje even op het uiteinde draaien).
Fuseekogels zou ik overigens alleen vervangen als ze stuk zijn of afgekeurd, ik vind al die tientjes bij elkaar namelijk altijd nogal optellen. Je voorophanging heeft 4 fuseekogels en 2 stuurkogels en die laatste kosten 20 euro per stuk. Daarnaast zijn het gewoon slijtageonderdelen die je een keer in de zoveel (heel veel) tijd moet vervangen, die kun je gewoon zo lang blijven gebruiken tot ze stuk zijn.
de moer eerst strakker aandraaien voorkomt dat de schroefdraad doldraaid. losslaan met een hamer gat prima, maar sla an op de fusee en nooit op de fuseekogel [zeker niet op de schroefdraad] Door de trillingen laat de pin uiteindelijk los van de fusee [kan een paar klappen duren]
een scheurtje in de hoes is nog geen speling op de kogel dus een hoesje van een euro is dan logischer dan de hele kogel voor 15. kan je drie apk's lang rondom vervangen. die hoesjes houden het vet binnen en het vuil buiten dus vervangen of dichten [kit] is wel aan te raden
Nee, een flinke hamer is beter.... als je nu alleen dat rubbertje wil vervangen krijg je de kogel niet heel eraf met een kogeltrekker/duwer.
Je moet sowieso tegen de fusee slaan, zoals Schopke al zei. 3 rake klappen (op de juiste plaats) en de kogel springt los.
Je mag ermee langs komen, dan doe ik het voor....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
kpr schreef:
Wat is overigens precies het nadeel van kapot rubber? Mijn R6TL heeft ook kapot rubber, maar ondanks dat de keurmeester dit meldde heeft hij ze niet vervangen en is de auto wel goedgekeurd(erg raar, maar goed).
De ervaring leert dat een kapot rubber vuil binnen laat waardoor binnen vrij korte tijd speling onstaat zodat de kogels toch vervangen moeten worden...(volgende keer zal je wel nieuwe moeten, handig kan je ze van te voren bestellen...)
Ik zie liever zo'n trekkertje om ze los te halen, hoewel ik het ook met een hamer gezien heb, en dat kan ook... (wat minder elegant..) koeieogen zijn wel gewoon bij de Brezan verkrijgbaar volgens mij, anders origineel renault of bij die franzose of het clubmagazijn...