Wiellager wil er niet af

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Wiellager wil er niet af

Bericht: # 120374Bericht Moaske »

Ik moet rechts achter het wiellager vervangen en heb zowat alles er al af, alleen de lagerschaal van het binnenste lager blijft stug om de as zitten (heb inmiddels het lager al aan gort getrokken ja, zodat alleen de schaal er nog om zit....grrrr).

Iemand goeie tips? Ik zit er anders aan te denken om er de slijptol op te zetten (kan dat kwaad als er klein krasje in de as komt?)
Poelitrekkers schieten allemaal van dat te smalle randje af... :(
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120375Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou ook de slijptol pakken als het echt niet anders wil....
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3143
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120376Bericht Hanz »

Ik heb pas van een standaard poelietrekker (3-benig) de haken zodanig afgeslepen dat ze om het randje van die schaal gaan. Ding ging zonder moeite los. Was trouwens niet mijn eigen trekker maar die van Boerammetje... Was precies lang genoeg trouwens om over de as heen te kunnen.
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120377Bericht Moaske »

Is op zich een heel bruikbare tip, ware het niet dat ik die trekker waarschijnlijk ongeschonden moet terugbrengen bij Boels... :(
Warmstoken is misschien ook nog een optie... Iemand daar ervaring mee?

PS: die bewuste poelitrekker in kwestie bevindt zich op dit moment niet toevallig binnen een redelijke afstand van Tilburg? :roll:
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
herman.r4
Berichten: 331
Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:58 pm

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120378Bericht herman.r4 »

Ho,j Maske maak het lager maar warm dan kun je het erzo aftrekken .gr/Herman.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3143
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120379Bericht Hanz »

Moaske schreef:PS: die bewuste poelitrekker in kwestie bevindt zich op dit moment niet toevallig binnen een redelijke afstand van Tilburg? :roll:
Dat weet alleen Boerammetje. Best kans dat het ding in Gilze ligt.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120380Bericht schoapke »

burn burn AfbeeldingAfbeelding
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120382Bericht Mark4GTL »

zodra je de lagertrekker aerachter hebt, hier spanband oid strak eromheen trekken zodat niet 1 poot en vervolgens de 2e erachter weg schiet.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120385Bericht RVIER »

als je de slijper wilt gebruiken, kun je het best met een steekschijf voorzichtig, parralel aan de as een stuk van de ring wegsteken.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120387Bericht Rik H. »

Inderdaad, gewoon de slijptol erop. Ik heb hem met de afbraamschijf aan 1 kant vlak geslepen, tot net voordat je de as raakt. Als je er bijna bent kun je het lagerhuis los scheuren of steken.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120389Bericht Moaske »

Het is gelukt! Wooohoo! 8)
Met een klein gasbrandertje dat eigenlijk voor het caramelliseren van creme brulee bedoeld is, heb ik het zaakje kunnen verhitten tot het er met de trekker zo vanaf ploepte.
Beetje jammer alleen dat ik de trekker achter de keerring had gelepeld, zodat die met de lagerschaal mee eraf kwam. Was nie erg geweest als die trekactie dat ding niet compleet krom had getrokken.
Kan nu dus weer op zoek naar een keerring (dat ding dat het lagervet binnen moet houden als je de trommel ertegenaan schuift).
Iemand in de buurt van tilburg die er een heeft liggen? En nu we toch bezig zijn; diezelfde iemand ook een remcilindertje in de aanbieding? (R4 '88) :roll:
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1022
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120393Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik heb nog een paar van die nieuwe keerringen liggen.
Slechts 2 euro per stuk
Ook nog wel een aantal nieuwe wielremcilinders, maar welk type Bendix/Girling en de diameter?
Laat maar weten via velthuis42(at)zonnet.nl

Groet
Harry Velthuis
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120430Bericht Rutger-peer »

Overigens heb ik hetzelfde probleem gehad. Ik kon door een gat in de ankerplaat (waar de remcilinder en remschoenen enzo aanvast zitten) een kapbijteltje steken, zo kon ik net tegen de lagerschaal aan tikken en zo heb ik 'm er uiteindelijk uit getikt. Maar goed, ik had dan ook de achteras los op een werkbank liggen en de ankerplaatmoeren los, zodat ik de plaat kon draaien waardoor het gat steeds meedraaide en ik dus in de rondte kon tikken op die lagerschaal, die zat overigens niet eens echt huisvast.

Wat betreft die lagers, ik kan natuurlijk dure lagers "speciaal" voor de R4 kopen maar ik neem aan dat je ze ook gewoon bij de lagerboer kunt halen toch, of is het een of andere gekke Franse maat? Iemand daar een antwoord op?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3143
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120434Bericht Hanz »

Rutger-peer schreef:Wat betreft die lagers, ik kan natuurlijk dure lagers "speciaal" voor de R4 kopen maar ik neem aan dat je ze ook gewoon bij de lagerboer kunt halen toch, of is het een of andere gekke Franse maat? Iemand daar een antwoord op?
ik had er pas 1 bij de Brezan gehaald (RA binnen + buiten) en dat kosttte iets van 40 euri, dus ik hou me aanbevolen voor goedkope alternatieven
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1022
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Verdomde wiellager wil er niet af

Bericht: # 120435Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Complete nieuwe achterwiellagerset met 2 lagers + nieuwe splitpen en nieuwe keerring heb ik voor 37,50 euro.
Maar je mag natuurlijk ook naar de plaatselijke lagerboer gaan.

Groet
Harry Velthuis
Plaats reactie