benzinemeter ombouwen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
benzinemeter ombouwen
Na de kachel ventilator en de ruitenwisser komen we bij de volgende hobbel in het "van zes naar twaalf volt" verhaal.
De Benzinemeter.....
Dus mijn vraag aan de kenners: kom ik weg met alleen de vlotter in de tank om te bouwen of moet de meter in het dashboard ook aangepast worden???
De Benzinemeter.....
Dus mijn vraag aan de kenners: kom ik weg met alleen de vlotter in de tank om te bouwen of moet de meter in het dashboard ook aangepast worden???
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: benzinemeter ombouwen
Wacht ff... ehm... ik dacht eerst allebei... want... bij volle tank is de weerstand vrijwel nul (dacht ik...moet je wel ff checken) en de meter op het dashboard slaat dan volledig uit... toen dacht ik... wach ff... misschien kan het wel met geen van twee....maar door een extra weerstand er tussen.. even groot als de maximale weerstand van de vlotter... je krijgt dan wel een enigzins logaritmisch effect...maar dat heb je bij alle benzinemeters in zekere zin.... meet de vlotter even door ... wat zijn de grenswaardes van de weerstand ? en is deze lineair ? (is halverwege halverwege of slechts 1/4) als al een 12volt vlotter hebt meet die dan ook ff door en laat 't me ff weten....
Re: benzinemeter ombouwen
O ja kan je de meter in het dashboard ook ff doormeten... wat is de weerstand... oneindig groot of vrijwel nul...oftewel is het eigenlijk een volt of een ampere meter...
Re: benzinemeter ombouwen
moet ik toch eens voor mn verjaardag een multimeter vragen
hoe loopt de stroomkring trouwens? plus-meter-vlotter-massa?

hoe loopt de stroomkring trouwens? plus-meter-vlotter-massa?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: benzinemeter ombouwen
Kan het anders niet zo zijn dat ze alle twee kunnen blijven zitten ervan uitgaande dat de vlotter een regelbare weerstand is en die weerstand wordt gemeten ??? 

R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: benzinemeter ombouwen
Ik ga 'r vanuit dat de meter een voltmeter is... en dan meet je in principe de weerstand door er een stroompje doorheen te laten lopen, echter als spanning 2x zo hoog wordt gaat ie stuk.... vandaar al die vragen.... kan ook zijn dat het een ampere metertje is, dan werkt ie omgekeerd...ik weet niet wanneer je jarig bent, maar zo duur is zo'n ding niet... vraag wel om een digitale... twee tientjes en jarenlang plezier...schoapke schreef:Kan het anders niet zo zijn dat ze alle twee kunnen blijven zitten ervan uitgaande dat de vlotter een regelbare weerstand is en die weerstand wordt gemeten ???
mocht het toch te lang duren, zet dan de vlotter in serie met een lampje van 5w ofzo... dan kan je in ieder geval concluderen welke kant je op moet werken....
als je ze allebei vervangt is het natuurlijk altijd goed, maar 't lijkt me een pruts werkje in het dashbord...
ik zou ook die van mij door kunnen meten voor je maar ik heb het een beetje druk....

Re: benzinemeter ombouwen
Zet er een weerstand tussen van +/- 70 ohm kijk hoe hij dan werkt anders iets meer of iets minder als je het niet kunt meten dan moet je het gewoon uit proberen, je zou het ook aan Fons (RVIER) kunnen vragen die heeft hiervoor waarschijnlijk een passende oplossing omdat hij veel naslagwerk heeft en kent hij de waarde's
Re: benzinemeter ombouwen
gooi ik even tussendoor een balletje op....
6v zenerdiode ????
6v zenerdiode ????
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: benzinemeter ombouwen
Lijkt me niet de oplossing, geeft de benzinemeter vermoedelijk de hele tijd vol aan ... hoewel als je 'm nou voor de vlotter zet... dan misschien....
kan zoieso nuttig zijn als begrenzer natuurlijk ... je zou dan kunnen testen zonder het risico dat de meter stuk gaat....
kan zoieso nuttig zijn als begrenzer natuurlijk ... je zou dan kunnen testen zonder het risico dat de meter stuk gaat....
Re: benzinemeter ombouwen
had begrepen dat is je hem voor de meter zet en hij van de 12v er 6.2 spert, blijft er 5.8 over voor de meting.
lees op andere plekken dan ook weer dat de meter stroom meet en geen spanning en dat je um daarom zou moeten kunnen laten als i is
lees op andere plekken dan ook weer dat de meter stroom meet en geen spanning en dat je um daarom zou moeten kunnen laten als i is
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: benzinemeter ombouwen
als het goed is meet de meter spanning... als die stroom zou meten zou er een aanzienlijke hoeveelheid stroom door de variabele weerstand moeten gaan, en dat ding bevind zich in de tank...... als ik mocht kiezen zou ik liever de spanning meten..... maar goed als je het zeker wil weten moet je ff een multimeter halen.... 

Re: benzinemeter ombouwen
heren,
Eigenlijk zijn we op zoek naar een spanningsdeler.
Als je twee gelijke weerstanden (bv lampjes) in serie zet en hangt aan een 12 spanningbron, zul je op het punt tussen de weerstanden en de massa een spanning van +6 volt vinden. Dat wordt je +6V plus voor de benzinemeter. Moet lukken denk ik, de stroomsterkte in het benzinemetercircuit lijkt me miniem
vr gr Fons
Eigenlijk zijn we op zoek naar een spanningsdeler.
Als je twee gelijke weerstanden (bv lampjes) in serie zet en hangt aan een 12 spanningbron, zul je op het punt tussen de weerstanden en de massa een spanning van +6 volt vinden. Dat wordt je +6V plus voor de benzinemeter. Moet lukken denk ik, de stroomsterkte in het benzinemetercircuit lijkt me miniem
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: benzinemeter ombouwen
bij een site over de zelfde kwestie bij een traction kwam ik deze waardes tegen
ongeveer 50 mA bij 6 Volt. Bij 12 Volt wordt dat dan het dubbelen dus 100 mA
maar als ik het goed begrijp; twee 12v 1.5w lampjes in serie voor de meter en knallen met die bak?
ongeveer 50 mA bij 6 Volt. Bij 12 Volt wordt dat dan het dubbelen dus 100 mA
maar als ik het goed begrijp; twee 12v 1.5w lampjes in serie voor de meter en knallen met die bak?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: benzinemeter ombouwen
he Maarten,
2 lampjes in serie tussen + en -
Halverwege, tussen de lampjes aftappen, is 6 volt
vr gr Fons
2 lampjes in serie tussen + en -
Halverwege, tussen de lampjes aftappen, is 6 volt
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: benzinemeter ombouwen
kan je dat tekenen? of zit ik er zo ver naast?

twee lampjes voor dashboard verlichting en daar tussen aftappen

twee lampjes voor dashboard verlichting en daar tussen aftappen
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;