Tips voor opstarten na 12 jaar

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
miniman_78
Berichten: 56
Lid geworden op: za jan 16, 2010 6:50 pm

Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 113927Bericht miniman_78 »

Hallo,
Ik heb een rodeo5 van '82 die al 12 jaar stilstaat. Ik zou deze willen verplaatsen naar een loods om aaan de restauratie te beginnen maar doordat hij nu ergens staat waar ik niet met de aanhanger bij kan zou ik hem moeten op starten om naar buiten te rijden. Hebben jullie tips wat er moet gebeuren of waar ik op moet letten?
Ik heb al een liter diesel in de motor gegoten om de olie terug te verdunnen zodat ik geen stroop moet aflaten.
Alvast bedankt,
Dieter
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 113931Bericht RVIER »

Dieter,

Probeer eerst maar (zonder startmotor) of de motor nog rond te draaien is. Van een van mijn projecten zat hij na 8 jaar vast. Kijk vervolgens of de koppeling het nog doet, dwz of hij nog ontkoppelt. Mogelijk zit de koppelingsplaat met lichte roest aan het vliegwiel en drukgroep geplakt.
Als de motor los is zou ik hem even vanuit een jerrycan laten lopen. Eventueel vooraf wat wasbenzine in de carburateur gooien.
Diesel bij de olie? ik ken het effect op het smeren niet. Beter ATF olie.
Als hij al loopt is het remmendeel aan de beurt....

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
miniman_78
Berichten: 56
Lid geworden op: za jan 16, 2010 6:50 pm

Re: Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 113932Bericht miniman_78 »

Heb de diesel op aanraden van een bejaarde monteur er in gegoten. Olie is nogal dik geworden. Paar dagen laten inweken zodat ze verdund en dan aflaten en nieuwe olie erin. Motor draait nog vrij rond en drukgroep komt nog los.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 113952Bericht RVIER »

Heb de diesel op aanraden van een bejaarde monteur er in gegoten. Olie is nogal dik geworden. Paar dagen laten inweken zodat ze verdund en dan aflaten en nieuwe olie erin.

Dan is het wel goed, ik dacht even dat je er zo mee wilde gaan rijden.
Als je er nieuwe olie ingooit zou ik 0,5 liter ATF toevoegen als je dan een stuk rijdt wordt de motor inwendig een stuk schoner, daarna weer aftappen, oliefilter vernieuwen.

Succes!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
miniman_78
Berichten: 56
Lid geworden op: za jan 16, 2010 6:50 pm

Re: Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 114214Bericht miniman_78 »

De wagen is redelijk vlot gestart (oioi) . Ik heb wel de bevestigingen van de electrisiteitskabels aan de bobine en de delco wat moeten opkuisen. De koppeling zal wel vervangen moeten worden denk ik. Toen ik die intrapte bleef die open staan. Heb ze terug los gekregen maar de koppeling slipt wel. Denk dat de drukgroep niet volledig sluit maar de wagen rijd toch dus kan hem verplaatsen en vervoeren met de aangangwagen.
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 114220Bericht p304c »

ik vind "de aangangwagen" een mooie vertyping als het onderwerp over het opstarten van een auto gaat.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
miniman_78
Berichten: 56
Lid geworden op: za jan 16, 2010 6:50 pm

Re: Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 114223Bericht miniman_78 »

Mjah, denk dat aanhangwagen eerder vlaams is, is het bij jullie niet aanhanger?
Tzit gewoon zo dat de wagen op een plaats staat (2 verdiepingen hoog) waar ik niet bij geraak met de "remorque" zoals wij dat in het dialect zeggen :lol:
lordje
Berichten: 684
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 114257Bericht lordje »

Wat de koppeling aangaat zou het kunnnen zijn dat de kabel vast(geroest)zit. Eerst maar naar kijken voordat je alles uitbouwt. O ja en het franse woord voor aanhanger is remorque. groet Lordje
miniman_78
Berichten: 56
Lid geworden op: za jan 16, 2010 6:50 pm

Re: Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 114259Bericht miniman_78 »

de kabel zit los. Ik heb nogal een probleem gehad om om de arm terug te laten zakken en tergelijkertijd de kabel er terug in te haken.
miniman_78
Berichten: 56
Lid geworden op: za jan 16, 2010 6:50 pm

Re: Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 114443Bericht miniman_78 »

foto's van de wagen:
Afbeelding
Is er iemand die weet welke velgen dit zijn? Ik heb die eens gekregen en de eigenaar dacht dat ze van een vroege R5 waren:
Afbeelding
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Tips voor opstarten na 12 jaar

Bericht: # 114454Bericht ap »

dat zijn speedline velgen zaten onder de R5 Parisienne
Plaats reactie