Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Dag,
de 'restauratie' van onze 4GTL uit 1985 vordert gestaag. Eén van de laatste zaken die wij ontdekten vóórdat zij naar de APK gaat, is een niet meer APK-waardige aandrijfashoes aan de wielzijde.
Nu heb ik zelf al ontdekt dat het zonder speciaal gereedschap niet makkelijk is om die hoes te vervangen (sterker nog: het is eigenlijk onmogelijk), tenzij de aandrijfas volledig verwijderd wordt. Omdat je daar óók weer speciaal gereedschap voor nodig hebt, ben ik dat niet van plan.
Vraag: wie van de forumleden in de omgeving van Veghel bezit het speciale (conische) gereedschap om die hoezen over de grote kogel te trekken? En zou je dat dan ook willen uitlenen, of zou je zelf even kunnen/willen helpen? (wij werken in een grote verwarmde droge schuur........er is koffie......en het hoeft natuurlijk ook niet helemaal gratis......). De aandrijfas is al volledig los van de draagarm etc. (met uitzondering van de bakzijde), dus met behulp van het goede gereedschap moet het een fluitje van een cent zijn. Mogelijk heeft iemand een andere tip waar ik dat gereedschap vandaan kan halen.
In het clubmagazijn heb ik een originele Renault aandrijfashoes gekocht, maar ik heb gelezen dat die stugger zijn dan 'standaard-aandrijfashoezen; ik ga nog naar een automaterialenzaak om 2 soepelere exemplaren te kopen, want aan de andere kant (bestuurderskant, óók wielzijde) wil ik de hoes dan meteen preventief vervangen. Het demonteren van het een en ander is relatief gemakkelijk en snel te doen, dat is dus het werk niet.
Ik ben benieuwd naar reacties.
Groeten, JoReno
de 'restauratie' van onze 4GTL uit 1985 vordert gestaag. Eén van de laatste zaken die wij ontdekten vóórdat zij naar de APK gaat, is een niet meer APK-waardige aandrijfashoes aan de wielzijde.
Nu heb ik zelf al ontdekt dat het zonder speciaal gereedschap niet makkelijk is om die hoes te vervangen (sterker nog: het is eigenlijk onmogelijk), tenzij de aandrijfas volledig verwijderd wordt. Omdat je daar óók weer speciaal gereedschap voor nodig hebt, ben ik dat niet van plan.
Vraag: wie van de forumleden in de omgeving van Veghel bezit het speciale (conische) gereedschap om die hoezen over de grote kogel te trekken? En zou je dat dan ook willen uitlenen, of zou je zelf even kunnen/willen helpen? (wij werken in een grote verwarmde droge schuur........er is koffie......en het hoeft natuurlijk ook niet helemaal gratis......). De aandrijfas is al volledig los van de draagarm etc. (met uitzondering van de bakzijde), dus met behulp van het goede gereedschap moet het een fluitje van een cent zijn. Mogelijk heeft iemand een andere tip waar ik dat gereedschap vandaan kan halen.
In het clubmagazijn heb ik een originele Renault aandrijfashoes gekocht, maar ik heb gelezen dat die stugger zijn dan 'standaard-aandrijfashoezen; ik ga nog naar een automaterialenzaak om 2 soepelere exemplaren te kopen, want aan de andere kant (bestuurderskant, óók wielzijde) wil ik de hoes dan meteen preventief vervangen. Het demonteren van het een en ander is relatief gemakkelijk en snel te doen, dat is dus het werk niet.
Ik ben benieuwd naar reacties.
Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
je kan van een cola fles dat gereedschap maken, en als je je hoes eerst even in warm water legt word hij een stuk soepeler en dus makkelijker te monteren
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Ik weet niet wat voor een aandrijfassen het zijn, maar bij mijn F4 uit '88 kon ik de aandrijfassen er gewoon uit trekken en ben toen met de assen en de hoezen naar de garage gegaan. Daar hebben ze de hoezen er even opgezet voor mij. Het ging bij mij trouwens ook om een 1100 motor.
gr.,
paul
gr.,
paul
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Die optie heb ik óók overwogen, maar in de reparatiehandboeken staat dat je ze aan de bakzijde er vooral niet gewoon moet uittrekken. Ik weet dus niet precies waar ik dan op moet letten (op de tekening staat een soort 'tang' die het uiteinde van de aandrijfas aan bakzijde bij elkaar houdt).Paul/ schreef:kon ik de aandrijfassen er gewoon uit trekken
Het betreft een originele Nederlandse R4GTL, 1985, met een 1100 cc. motor.
Vervolgens wordt het natuurlijk hééééél eenvoudig om even naar een garage te rijden met het verzoek die rubbers over de assen te trekken........
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Mocht je ze er toch uit trekken , haal dan wel eerst ff de olie uit de bak.......
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Volgens mij kan je die assen er gewoon voorzichtig uittrekken. Ik let er wel altijd op dat de kogelgewrichten niet teveel buigen. Maar misschien is dat meer gevoelsmatig, om te voorkomen dat er iets uit elkaar valt ofzo...
En inderdaad, eerst bakolie aftappen.
En inderdaad, eerst bakolie aftappen.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Even naar de garage 1 minuut werk, alleen universiele hoezen van bv Brezan kunnen ze hiermee monteren de orginele zijn te stug.
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Roberto: mooi, bedankt, hier heb ik wat aan. Het spanapparaat doet dus wat wij niet voor elkaar krijgen: het voldoende oprekken van de aandrijfashoes. Jammer genoeg heb ik nu aan de bestuurderskant de boel al volledig uit elkaar liggen, maar dat geeft niet. Heb toch geen APK en verzekering, dus rijden mag/doet de 4GTL nog niet.Makkelijkste oplossing is: zo'n spanapparaat 'lenen' (netwerk activeren). Meest bewerkelijke oplossing is: de boel (excl. de remmerij) weer handvast monteren (zodat de auto kan rollen en kan sturen) en dan op de autoambulance zetten en naar het garagebedrijf brengen om het daar te laten doen. En ondertussen heb ik wél mooi de remblokken kunnen controleren, de schijven ontroest (> 1 jaar stilstand), de draagarmen schoon gemaakt, de wielkasten schoongemaakt etc.etc., alles geïnspecteerd etc.
Groeten, JoReno
Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Je kunt die 85-er assen er gewoon uittrekken, in vroegere jaargangen had je dan een handvol kleine onderdelen over de vloer liggen maar dat is bij deze niet meer. Mocht het olie nivo hoger zijn dan het gat dan loopt er wat uit, bakje eronder klaar.
Dat rubber is met de hand wel te doen hoor, zeker als je de as in een bankschroef kunt zetten. Met wat vet erbij krijg je dan een soort bevallingsproces .
Maarrrr ik heb bepaald geen fijne ervaringen met de flexibele hoezen. Kan aan mij liggen, maar ik kreeg die bevestiging met die metalen strips nooit goed waardoor het zaakje heel kwetsbaar werd. Ik ben na een tijd klooien overgegaan op 2 tie-wraps, maar nadeel daarvan is dat je opstaande blokjes (van de tie-wraps dus) krijgt die bij opgekrikt wiel dan weer net kunnen botsen als je het wiel ronddraait. Kortom, ik heb er toen een paar tweede hands assen ingezet met originele hoezen.
Mocht je deze toch willen gebruiken dan is het misschien een idee om ze achter op de fiets mee te nemen naar de garage, en ze daar ook de metalen strips te laten plaatsen, daar heb je volgens mij speciaal gereedschap voor nodig.
Dat rubber is met de hand wel te doen hoor, zeker als je de as in een bankschroef kunt zetten. Met wat vet erbij krijg je dan een soort bevallingsproces .
Maarrrr ik heb bepaald geen fijne ervaringen met de flexibele hoezen. Kan aan mij liggen, maar ik kreeg die bevestiging met die metalen strips nooit goed waardoor het zaakje heel kwetsbaar werd. Ik ben na een tijd klooien overgegaan op 2 tie-wraps, maar nadeel daarvan is dat je opstaande blokjes (van de tie-wraps dus) krijgt die bij opgekrikt wiel dan weer net kunnen botsen als je het wiel ronddraait. Kortom, ik heb er toen een paar tweede hands assen ingezet met originele hoezen.
Mocht je deze toch willen gebruiken dan is het misschien een idee om ze achter op de fiets mee te nemen naar de garage, en ze daar ook de metalen strips te laten plaatsen, daar heb je volgens mij speciaal gereedschap voor nodig.
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
ja het monteren van de hoezen kan inderdaad met tiereps (niemand weet hoe je het schrijft), deden ze bij de garage ook, maar bij mijn f4 slaan ze dan inderdaad ook al bij normaal rijden tegen de ophanging kapot. Aan de bakzijde werkt dit wel perfect maar aan de wielzijde moet het met speciale metalen bandjes. Inderdaad speciaal gereedschap nodig maar met enige uitleg is het wel prima zelf te doen.
Lekker de asjes er voorzichtig uit trekken dus en even het rottige werk bij de garage laten doen.
Groeten,
Paul
Lekker de asjes er voorzichtig uit trekken dus en even het rottige werk bij de garage laten doen.
Groeten,
Paul
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Ik ben vandaag bij Wasser (automateriaalzaak in onze regio) 2 'flexibele' universele aandrijfashoezen wezen kopen. Voelen in ieder geval aanzienlijk soepeler aan dan de originele van Renault. Het flexibele duidt op de mogelijkheid om de aandrijfashoes aan te passen (in mijn geval moet ik er 1 ring afknippen, zodat lengte en diameter precies passend zijn). Prijs voor 2 hoezen incl. 4 metalen klembandjes en 2 zakjes vet: € 21,50.
Donderdagavond = sleutelavond, en dan gaan wij aan de slag met alle tips die ik inmiddels gehad heb.
Ik laat wel weten of het gelukt is, en vooral: hoe.
Overigens ben ik wel erg blij met de reacties op dit forum. Ik ben bekend met het Citroën-forum, maar dit R4-forum werkt óók tot mijn volle tevredenheid
Groeten, JoReno
Donderdagavond = sleutelavond, en dan gaan wij aan de slag met alle tips die ik inmiddels gehad heb.
Ik laat wel weten of het gelukt is, en vooral: hoe.
Overigens ben ik wel erg blij met de reacties op dit forum. Ik ben bekend met het Citroën-forum, maar dit R4-forum werkt óók tot mijn volle tevredenheid
Groeten, JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Ja, het is gelukt!!
Eerst de aandrijfashoes lekker soepel gemaakt door hem even voor het hete-lucht-kanon te houden, daarna 'binnenste-buiten' (dus eerst met de grootste opening) over de hals van een petfles getrokken (eerst even wat kogellagervet gebruiken) waarna hij vervolgens héél soepel over die bol van het uiteinde van de aandrijfas gleed. En dan weer even terug trekken (buitenkant buiten), flinke dosis vet erin, 2 klemmetjes monteren en de overtollige ronding van de aandrijfashoes met een stanleymesje wegsnijden. Past perfect. Werkelijk maar 5 minuten werk!
Ik weet zeker dat het met de originele Renault-hoes op deze manier nooit gelukt zou zijn (veel te stug).
Ik kan het kwaliteitsverschil tussen originele Renaulthoezen en universele hoezen niet beoordelen, zal t.z.t. mogelijk blijken. Nu de andere kant nog (daar was de hoes aan de wielzijde ook in twijfelachtige toestand wat de APK betreft), en dan is die klus óók weer geklaard.
Bedankt voor alle adviezen
JoReno
Eerst de aandrijfashoes lekker soepel gemaakt door hem even voor het hete-lucht-kanon te houden, daarna 'binnenste-buiten' (dus eerst met de grootste opening) over de hals van een petfles getrokken (eerst even wat kogellagervet gebruiken) waarna hij vervolgens héél soepel over die bol van het uiteinde van de aandrijfas gleed. En dan weer even terug trekken (buitenkant buiten), flinke dosis vet erin, 2 klemmetjes monteren en de overtollige ronding van de aandrijfashoes met een stanleymesje wegsnijden. Past perfect. Werkelijk maar 5 minuten werk!
Ik weet zeker dat het met de originele Renault-hoes op deze manier nooit gelukt zou zijn (veel te stug).
Ik kan het kwaliteitsverschil tussen originele Renaulthoezen en universele hoezen niet beoordelen, zal t.z.t. mogelijk blijken. Nu de andere kant nog (daar was de hoes aan de wielzijde ook in twijfelachtige toestand wat de APK betreft), en dan is die klus óók weer geklaard.
Bedankt voor alle adviezen
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
Gefeliciteerd, dat is heel knap en snel gedaan, om niet te zeggen briljant. Vertel vertel, hoe heb je die klemmetjes er zo simpel opgekregen? Heb je een foto zodat we kunnen zien welk type klemmetjes dit zijn? Ik ben er destijds zelfs bij een garage niet verder mee gekomen, ik herinner me iets van klooien met twee waterpomptangen. Welk gereedschap had jij ervoor nodig?JoReno schreef: 2 klemmetjes monteren ....Werkelijk maar 5 minuten werk!
@Deutz: Ik zeg maar altijd: in dit land, met vrijheid van meningsuiting, is een mens vrij om voor zijn mening uit te komen...maar Wikipedia weet echt wel het verschil tussen taai taai, tai en tie: Een tie-wrap (ook wel kabelbinder of bundelbandje) is een type bevestigingsmateriaal dat in het bijzonder bedoeld is voor het snel en eenvoudig aan elkaar bevestigen van elektriciteitskabels.
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Aandrijfashoes wielzijde vervangen
tie-wraps, de eenvoud zelve, van 'tie' = vastbinden en 'wrap' = iets ergens omheen doen en dat zijn precies de twee dingen die een tie-wrap doenPaul/ schreef:tiereps (niemand weet hoe je het schrijft)