Hallo Dames en Heren,
De situatie:
-Ik heb een 334 versnellingsbak
-Ik heb 2 aandrijfassen.
Deze aandrijfassen zijn afkomstig uit een 4tje met een 7 procent fuseelangshelling
Ik wil de hele boel in een 4tje zetten met een 13 procent fuseelangshelling.
Vraag 1: Past dit? (qua lengte)
Vraag 2:kan ik die gigantische rubberhoezen van de aandrijassen ongestraft hervullen met vet of slechts met olie?
Vraag 3:Is die dubbele conische lager in de 334-bak in Nederland makkellijk te krijgen?
Alvast bedankt voor de reakties,en de garoeten uit een bloedheet Zuid Afrika (hoe is ie daar? )
1. volgens het onderdelenboek is het kegellager in de 334 bak (vertikaal deelbaar) een "gewoon" Kegellager 35x62x18 mm. Ik denk dat je deze in Zuid Afrika ook moet kunnen krijgen.
Als ze lawaai maken kun je ze opstellen door de vulringen te monteren. Gebruikte lagers mogen spelingvrij worden gesteld.
2. voor de keering geven ze geen maten op, maar die moet je eigenlijk ook altijd vervangen
3. Met betrekking tot de aandrijfassen: er zijn veel verschillende typen assen gemonteerd met soms verschillende lengten.
Volgens mij heeft de vergroting van de fuseehellingshoek geen invloed op de lengte van de aandrijfassen.
Maar dat moet je gewoon controleren door opmeten.
Okay,
Bedankt tot zover.
Iedereen die ik de lager liet zien hier krapte op z'n/haar hoofd.
Even voor de duidlijkheid: het is dat grote lager op de secundaire as die bestaat uit 1 grote buitenring en 2 conische lagers aan de binnenkant met daartussen een afstandsring.
Het probleem met het opmeten van die assen is dat ik een goeie 334 heb en een goeie 354,
Ik heb alleen geen goeie assen(want versleten) die in die 354 moeten,alleen goeie assen voor die 334,maarja om te meten moet ik eerst die 334 inbouwen om echt goed te kunnen meten.
De assen zo uitgebouwd opmeten heeft geen zin,aangezien het natuurlijk 2 verschillende modellen zijn( de 1 met 2 steekassen en de ander met 1,als u begrijpt wat ik bedoel)
Voorlopig heb ik nog plenty te doen voordat ik bij de versnellingsbak ben dus ik ga er nog even over denken.
Nogmaals bedankt!
Groeten,
Jeroen Unger
ik zie dat ik me vergist heb, ik het de differntieel lager opgegeven.
Het lager op de secundaire as ziet er inderdaad wel complex uit (20x52x29,2 mm)
Misschien even mailen met het R4 magazijn, mogelijk hebben ze het liggen.
Heb je wel een 334 bak waar je de aandrijfassen met en stomp in de differentieel moet steken?
?
ik zal maandag een scan maken van de 334 bak en je die mailen. Er zitten zo te zien nog meer lagers in zijn die wel nog goed?
He daar Fons!
Dit is een bak met van die stompjes die eruit steken aan de zijkant als de assen eraf zijn.
Alle lagers en oliekeeringen kon ik redelijk makkellijk krijgen,dus alles ligt schoongemaakt te wachten op die ene grote lager.
De oude is zo slecht nog niet maarja:alles nieuw en dan die ene niet...mmmh.
Ik heb welles wat gemaild naar het magazijn maar ik geloof niet dat dat door is gekomen,ik heb er in ieder geval nooit wat op gehoord,wie moet ik mailen bij de club?
Bedankt voor de moeite alvast!
Groeten,
Jeroen
Kijk!
Daar heb ik wat aan.
Ik vermoede al zoiets.
Bij de demontage van een ander r4,ook met een 334 bak, haalde ik eens 2 assen eruit die bij de opname in het fuseestuk ongeveer 1 cm te kort leken,maw ik zag een "bloot" stuk as aan de achterkant van het fuseestuk.
Gelukkig heb ik nooit gereden in die kar
Dank voor de info en ik geloof dat ik de 2 te korte assen maar even bewaar voor een ander project.
Thanks guys!
Jeroen
Bedankt Cees en Jantine voor het meedenken,
dit is een bekend adres voor mij waar ze de meeste lagers/oliekeerringen en lagersets wel op vooraad hebben tegen een stuk betere prijs dan in Nederland trouwens.
Helaas deze dubbele conische lager zonder nummer of identificatie komt niet in het systeem voor.
Ik geloof dat ik maar even wacht met in elkaar zetten,inderdaad zonde van al die moeite en dan een ouwe lager erin gooien.Zoals boven beschreven kan ik deze bak toch nog even niet gebruiken met die te korte assen.
Groetjes,
Jeroen