bevroren koelingssysteem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
claudia

Bericht: # 12163Bericht claudia »

Onze beide autootjes hebben het water bevroren. We hadden er wel koelvloeistof in zitten, maar omdat ze zoveel water zuipen is het niet met koelvloeistof aangevuld, maar met gewoon leidingwater....
Nu zitten er dus klonten ijs in het koelgedeelte.
Morgen moeten ze echt ontdooit zijn (werk).
Heb jij een idee hoe dat te doen? Ik heb geen garage ofzo.
Ik dacht aan een elektrisch kacheltje onder de auto leggen, maar mijn vriend vindt dat geen goed idee.
Ik dacht ook aan spiritus. Misschien daar wat van in dat reservoir doen?
Of iets anders...
Heb jij een idee?

Groetjes,

Claudia
Enschede
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 12164Bericht Jan-Geert »

ten eerste dom dom dom , je had beter het lek cq koppakking kunnen vernieuwen of koelwater bij blijven vullen , als je pech hebt is je blok stukgevroren, het beste is om he min een verwarmde garage te zetten en rustig te laten warm wordne, niet langer buiten laten staan in de kou want dat schiet niet op dan ontdooit hij niet , hij start ook niet meer denk ik., niet proberen aan te slepen want dan gaat er nog meer stuk,
Goof

Bericht: # 12165Bericht Goof »

ìdd, slim is het niet. Gewoon rustig laten ontdooien en dan eerst je lek repareren en anti vries in je koelvloeistof doen alvorens je er weer mee gaat rijden. Doe je dit niet dan zal het niet lang duren vrees ik.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
claudia

Bericht: # 12166Bericht claudia »

Ja, ik weet het. Ik had 't al zo vaak aan mijn vriend gezegd, dat het binnenkort gaat vriezen en dat er nu toch echt wel alleen maar koelvloeistof in mag zitten... maar ja... eigenwijs.

Vorig jaar was 't hetzelfde liedje.

Zaterdag reden we naar de stad en toen ging het rode lampje branden. We hebben 'm toen direct aan de kant gezet.
Een paar uur later weer opgehaald. Het rode lampje brandde pas toen hij hier in de straat was (volgens zeggen).

Ik ga morgen wel met de trein. Hopen dat 't gauw dooien gaat.

Misschien dat iemand op mijn werk een warme garage heeft.
Goof

Bericht: # 12167Bericht Goof »

als ik jou was dan draaide ik de dop van de radiator in de hoop dat er nog iets bij kan of dat het nog wat vloeibaar is en dan zoveel mogelijk anti vries erbij. Hebbie geen antivries, dan desnoods spiritus (is niet goed voor de pakkingen maar alles beter als bevroren water) dan ontdooit ie weer en dan echt zo snel mogelijk laten repareren die handel.... Desnoods eerst met een fohn verfstripper of heet water je radiator ontdooien en dan bijvullen met anti vries. DOE HET ECHT VANDAAG NOG!!!!!!!
-------
Jan-Geert
Contacteer:

Bericht: # 12178Bericht Jan-Geert »

JA VANDAAG NOG , want hoe langer het zo zit hoe minder het is...
cyclofrene

Bericht: # 12194Bericht cyclofrene »

inderdaad, het kreng zo snel mogelijk ontdooien en aftappen en als je de lekken niet direct kunt repareren, vul dan in vredesnaam alsjeblieft het systeem met
koe loeistof.

want anders kun je het blokje en de radiator naar de sloop duwen.....

gewoon van die goedkope vloeistof bij de aldi halen. liever lekkend overstraat dan een blok aan puin...
claudia

Bericht: # 12264Bericht claudia »

LOOS ALARM!!!

Rectificatie:
geen bevroren koelsysteem maar een afgeknapte spanpoelie was het probleem!

Gelukkig hadden we 2 weken geleden al ontdekt dat ie los zat (hij piepte nogal)
We hadden bij Harry van Steunpunt Noord al een spanpoelie besteld, die mijn vriend dinsdag bevestigd heeft aan de motor! En ja hoor, alles doet 't weer!

We hadden gedacht dat er wat stukjes ijs in het koelsysteem zouden zitten, maar niks hoor! Als je het kraantje opendraaide (weet je wel die onder het raam ergens zit) dan liep het gewoon door.

Fjoew, wat een opluchting!

In iedergeval bedankt voor alle bezorgde tips en we zullen zsm het lek in het koelsysteem proberen te dichten, want daar is wel iets niet helemaal pluis. Daar komen we wel achter!

Groeten,
Claudia
Ron

Bericht: # 12271Bericht Ron »

Cool!
Goof

Bericht: # 12275Bericht Goof »

letterlijk ja...
-------
Ron

Bericht: # 12299Bericht Ron »

Maar toch begrijp ik het niet helemaal. Clau had het over beide autootjes. En die andere dan?
claudia

Bericht: # 13611Bericht claudia »

Oh ja Ron, ik schreef beide autootjes.

Ja, dat dachten we eerst, maar die andere (witje de f6) durfden we niet te testen toen we dachten dat de rooie (gtl met achteraf gezien een kapotte spanpoelie) een bevroren koelsysteem had. We dachten dat witje dat ook zou hebben.... en wilden de motor niet kapot draaien... hihi ! En er was niets aan de hand!!
Die brave Harold had wel koelvloeistof erin gestopt. Aaaaah, hij krijgt het ook altijd op de kop.
Op mijn werk denken ze dat hij mij verplicht in een R4 laat rijden. Als man zijnde laat je je vrouw toch niet in zo'n onverantwoorde auto rijden, zeggen ze dan.
Hij zou op zoek moeten naar een fatsoenlijke, veilige auto. Hij zou alle autohandelaren af moeten gaan en een lijstje van de beste auto's moeten maken waar ik dan uit zou moeten kiezen!
Hahaha alsof ik geen eigen wil heb. Het is juist andersom: ik heb 2 renaultjes 4 waar hij verplicht in moet rijden (omdat ik over de centen ga). Ik ben niet van plan geld uit te geven voor een andere auto dan een Renault 4! Zo.
Plaats reactie