Pagina 1 van 2

Uitlijnen achterwiellen noodzakelijk ivm inspoor van 1 cm ?

Geplaatst: di jun 23, 2009 7:51 pm
door koekie
omdat wij zojuist vier nieuwe banden hebben geplaatst onder onze 4 GTL even een vraag over inspoor.
om de uitlijning van de banden te controleren heb ik een koord gespannen
langs de wangen van de voor banden naar de wangen van de achterbanden.
de voorbanden staan keurig in lijn, echter de achterbanden hebben aan beide zijde een inspoor van 1 cm.
nu is de vraag of dit juist is, of moeten de achterbanden op een lijn staan met de voorbanden ? dus geen in- of uitspoor.
kan eventueel het inspoor opgeheven worden door de 3 stelbouten van de achterwiel ophanging te verstellen ?
dank voor iedere tip !

Geplaatst: di jun 23, 2009 8:03 pm
door Mark4GTL
is NIET juist, blijf hier mee rijden en je banden slijten als gekken

heb dit ook gehad, toespoor van 1 en 0.95 cm op de wielen, banden waren schuin afgesleten. Had de torsiestaven ook krom staan onder de auto. Controleer dat ook even.

als de torsiestaven niet krom staan kun je he mogelijk redden met stellen van de zwingarm.

anders wordt het leuker, achteras eraf. Zwingarmbevestiging losslijpen en verder naar achter plaatsen. Puntlassen, acheras eraan en weer meten.

dit tot de achteras op de juiste plek zit en dan helemaal vast lassen.

dit koste mij een dag werk, had toen alleen de hele auto al uit elkaar.

Geplaatst: di jun 23, 2009 8:30 pm
door koekie
merci, klinkt leuk, ik zal eerst eens proberen de 3 bouten los te maken en met behulp van een staaf in de torsie behuizing het geheel te verplaatsen en weer vast te zetten.
ik neem aan voor inspoor het geheel horizontaal naar achteren trekken en voor uitspoor naar voren.
alle banden dus in een lijn geen in- of uitspoor.

Geplaatst: di jun 23, 2009 8:37 pm
door Mark4GTL
is idd leuk... wel zwaar

redenering klopt.

achterwielen moeten ongeveeer recht naar voren staan, beetje sporing is normaal
voorwielen wijzen altied iets naar binnen

zwaar overdreven / \ = voor | | = achter

meet anders ook de afstanden tussen de harten van de wielen op.

staat in de vraagbaak ed wel welke waarden deze moeten hebben. klopppen deze niet, dan het leuke slijpwerk

(Rechts 2449mm, links 2401mm. Het verschil is dus 48 mm)

Geplaatst: di jun 23, 2009 8:38 pm
door roberto
Ik ben bang dat dit het laatste zal worden met de stel boutjes kun je alleen de wielvlucht stellen zie foto.
Afbeelding

Geplaatst: di jun 23, 2009 8:41 pm
door Mark4GTL
meten is weten!

beste is eerst wielbasis meten om te weten wat er loos is

als die niet klopt (millimeterwerk mag, vanaf halve centimeters is het minde goed) weet je wat er te doen is

Geplaatst: di jun 23, 2009 9:17 pm
door koekie
ik ga het controleren, nooit geweten dat die achterwielen niet op dezelfde afstand zitten, wat is de gedachte daar achter ?
vivre la france of goed doordacht

Geplaatst: di jun 23, 2009 9:27 pm
door Mark4GTL
torsiestaven voor achterwielen
kijk maar es goed onder de auto

Geplaatst: di jun 23, 2009 9:39 pm
door roberto
Je kunt het van buiten ook zien aan de achterschermen links en rechts verschillen onder bij de deur

Geplaatst: di jun 23, 2009 9:42 pm
door Mark4GTL
jep, scheelt ook 4,8 cm

maar onder de auto zie je pas waarom...

Geplaatst: di jun 23, 2009 9:48 pm
door roberto
Precies dan zie waarom de 16 had dat ook leuke oplossing

Geplaatst: di jun 23, 2009 9:48 pm
door koekie
we gaan eens kijken, helaas staat de 4 in brabant, dus over twee weken kan ik pas antwoord geven, lang leve het parkeervergunningen beleid in utrecht zullen we maar zeggen.
dank voor de reacties !

Geplaatst: di jun 23, 2009 9:49 pm
door Mark4GTL
we zullen zien

mocht je een weekend aan de slag gaan en hulp nodig hebben

als ik kan wil ik best helpen

toespoor

Geplaatst: di jun 23, 2009 9:50 pm
door RVIER
Grappenmakers,

passen jullie wel een beetje op!
Het is misschien handig te weten dat de spoorbreedte voor 128 cm en achter 124,4 cm is.
Daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden met de touwtjes methode. Hij heeft dan al snel toespoor.
Controleer het toespoor van de achteras door de afstand tussen de velgen te meten op 9 uur en op 3 uur.

Eigenlijk moet je een krijtstreek op de band zetten. Op 9 uur de afstand meten, D auto naar voren duwen tot de streep op 3 uur staat en dan opnieuw meten.

Belangrijke vraag aan Koekie is natuurlijk waren de banden die je eraf haalde schuin afgesleten?? Als dat niet zo, scheur dan maar rustig verder met de nieuwe tubes.

vr gr Fons


@mark, meten van de wielbasis heeft eigenlijk geen zin. Een toespoor van 1 cm resulteert in een wielbasis verschil van bijna niks.

Geplaatst: di jun 23, 2009 9:52 pm
door Mark4GTL
klopt ook, maar als de wielbasis niet klopt heb je iig toespoor