Uitlijnen achterwiellen noodzakelijk ivm inspoor van 1 cm ?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Uitlijnen achterwiellen noodzakelijk ivm inspoor van 1 cm ?
omdat wij zojuist vier nieuwe banden hebben geplaatst onder onze 4 GTL even een vraag over inspoor.
om de uitlijning van de banden te controleren heb ik een koord gespannen
langs de wangen van de voor banden naar de wangen van de achterbanden.
de voorbanden staan keurig in lijn, echter de achterbanden hebben aan beide zijde een inspoor van 1 cm.
nu is de vraag of dit juist is, of moeten de achterbanden op een lijn staan met de voorbanden ? dus geen in- of uitspoor.
kan eventueel het inspoor opgeheven worden door de 3 stelbouten van de achterwiel ophanging te verstellen ?
dank voor iedere tip !
om de uitlijning van de banden te controleren heb ik een koord gespannen
langs de wangen van de voor banden naar de wangen van de achterbanden.
de voorbanden staan keurig in lijn, echter de achterbanden hebben aan beide zijde een inspoor van 1 cm.
nu is de vraag of dit juist is, of moeten de achterbanden op een lijn staan met de voorbanden ? dus geen in- of uitspoor.
kan eventueel het inspoor opgeheven worden door de 3 stelbouten van de achterwiel ophanging te verstellen ?
dank voor iedere tip !
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
is NIET juist, blijf hier mee rijden en je banden slijten als gekken
heb dit ook gehad, toespoor van 1 en 0.95 cm op de wielen, banden waren schuin afgesleten. Had de torsiestaven ook krom staan onder de auto. Controleer dat ook even.
als de torsiestaven niet krom staan kun je he mogelijk redden met stellen van de zwingarm.
anders wordt het leuker, achteras eraf. Zwingarmbevestiging losslijpen en verder naar achter plaatsen. Puntlassen, acheras eraan en weer meten.
dit tot de achteras op de juiste plek zit en dan helemaal vast lassen.
dit koste mij een dag werk, had toen alleen de hele auto al uit elkaar.
heb dit ook gehad, toespoor van 1 en 0.95 cm op de wielen, banden waren schuin afgesleten. Had de torsiestaven ook krom staan onder de auto. Controleer dat ook even.
als de torsiestaven niet krom staan kun je he mogelijk redden met stellen van de zwingarm.
anders wordt het leuker, achteras eraf. Zwingarmbevestiging losslijpen en verder naar achter plaatsen. Puntlassen, acheras eraan en weer meten.
dit tot de achteras op de juiste plek zit en dan helemaal vast lassen.
dit koste mij een dag werk, had toen alleen de hele auto al uit elkaar.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
merci, klinkt leuk, ik zal eerst eens proberen de 3 bouten los te maken en met behulp van een staaf in de torsie behuizing het geheel te verplaatsen en weer vast te zetten.
ik neem aan voor inspoor het geheel horizontaal naar achteren trekken en voor uitspoor naar voren.
alle banden dus in een lijn geen in- of uitspoor.
ik neem aan voor inspoor het geheel horizontaal naar achteren trekken en voor uitspoor naar voren.
alle banden dus in een lijn geen in- of uitspoor.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
is idd leuk... wel zwaar
redenering klopt.
achterwielen moeten ongeveeer recht naar voren staan, beetje sporing is normaal
voorwielen wijzen altied iets naar binnen
zwaar overdreven / \ = voor | | = achter
meet anders ook de afstanden tussen de harten van de wielen op.
staat in de vraagbaak ed wel welke waarden deze moeten hebben. klopppen deze niet, dan het leuke slijpwerk
(Rechts 2449mm, links 2401mm. Het verschil is dus 48 mm)
redenering klopt.
achterwielen moeten ongeveeer recht naar voren staan, beetje sporing is normaal
voorwielen wijzen altied iets naar binnen
zwaar overdreven / \ = voor | | = achter
meet anders ook de afstanden tussen de harten van de wielen op.
staat in de vraagbaak ed wel welke waarden deze moeten hebben. klopppen deze niet, dan het leuke slijpwerk
(Rechts 2449mm, links 2401mm. Het verschil is dus 48 mm)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
meten is weten!
beste is eerst wielbasis meten om te weten wat er loos is
als die niet klopt (millimeterwerk mag, vanaf halve centimeters is het minde goed) weet je wat er te doen is
beste is eerst wielbasis meten om te weten wat er loos is
als die niet klopt (millimeterwerk mag, vanaf halve centimeters is het minde goed) weet je wat er te doen is
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
torsiestaven voor achterwielen
kijk maar es goed onder de auto
kijk maar es goed onder de auto
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
jep, scheelt ook 4,8 cm
maar onder de auto zie je pas waarom...
maar onder de auto zie je pas waarom...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
we zullen zien
mocht je een weekend aan de slag gaan en hulp nodig hebben
als ik kan wil ik best helpen
mocht je een weekend aan de slag gaan en hulp nodig hebben
als ik kan wil ik best helpen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
toespoor
Grappenmakers,
passen jullie wel een beetje op!
Het is misschien handig te weten dat de spoorbreedte voor 128 cm en achter 124,4 cm is.
Daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden met de touwtjes methode. Hij heeft dan al snel toespoor.
Controleer het toespoor van de achteras door de afstand tussen de velgen te meten op 9 uur en op 3 uur.
Eigenlijk moet je een krijtstreek op de band zetten. Op 9 uur de afstand meten, D auto naar voren duwen tot de streep op 3 uur staat en dan opnieuw meten.
Belangrijke vraag aan Koekie is natuurlijk waren de banden die je eraf haalde schuin afgesleten?? Als dat niet zo, scheur dan maar rustig verder met de nieuwe tubes.
vr gr Fons
@mark, meten van de wielbasis heeft eigenlijk geen zin. Een toespoor van 1 cm resulteert in een wielbasis verschil van bijna niks.
passen jullie wel een beetje op!
Het is misschien handig te weten dat de spoorbreedte voor 128 cm en achter 124,4 cm is.
Daar moet je natuurlijk wel rekening mee houden met de touwtjes methode. Hij heeft dan al snel toespoor.
Controleer het toespoor van de achteras door de afstand tussen de velgen te meten op 9 uur en op 3 uur.
Eigenlijk moet je een krijtstreek op de band zetten. Op 9 uur de afstand meten, D auto naar voren duwen tot de streep op 3 uur staat en dan opnieuw meten.
Belangrijke vraag aan Koekie is natuurlijk waren de banden die je eraf haalde schuin afgesleten?? Als dat niet zo, scheur dan maar rustig verder met de nieuwe tubes.
vr gr Fons
@mark, meten van de wielbasis heeft eigenlijk geen zin. Een toespoor van 1 cm resulteert in een wielbasis verschil van bijna niks.
Laatst gewijzigd door RVIER op di jun 23, 2009 9:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
klopt ook, maar als de wielbasis niet klopt heb je iig toespoor
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl