Pagina 1 van 1
hoe duw je een automaat aan?
Geplaatst: wo jun 10, 2009 10:18 am
door brecht
algemeen technsch vraagje, niet echt r4 related:
hoe duw je een automaat aan? een 2,5 liter 6 cilinder automaat om precies te zijn....
Geplaatst: wo jun 10, 2009 11:22 am
door Fransr4f41988
Hey Brecht,
Ik werk bij iemand die veel automaten heeft en daar voor het volgende:
- Aanduwen van een automaat kan niet omdat de torqconverter(koppeling) niet in twee richtingen werkt.
- Het slepen van een automaat is ook niet verstandig omdat je dan kans hebt dat de bak niet goed gesmeerd wordt omdat er waarschijnlijk 2 olie pompen zijn, 1 op de ingaande as vanaf de motor en 1 op de uitgaande as. die op de ingaande as draait dan niet.
Groet Frans
Geplaatst: wo jun 10, 2009 12:29 pm
door brecht
mmm
simpel gezegd: kan niet dus.
Dan maar ergens een hele grote start accu vandaan zien te halen. Ding staat al een maandje stil en de normale accu die er op zit is helemaal vol, maar lijkt niet genoeg puf te hebben om de motor rond te krijgen. Zelfs met een zeer hoog stationair draaiende startauto erbij ging ie niet rond.
Geplaatst: wo jun 10, 2009 10:07 pm
door R4F6GTX Automaat
Wat voor wagen en welke leeftijd?
Geplaatst: do jun 11, 2009 8:55 am
door Daan
Zijn je startkabels wel 'goed/dik'genoeg?
Had het een tijdje terug bij een vriend van me, wilde zijn motorfiets (bmw r75/5) aan mijn 4tje hangen.. niets! Andere kabels... vroem!!!
heb met mijn viertje ook wel eens MB 240 D aan de praat gekregen, zowiezo mijn Saab 99 2,0 !!
Geplaatst: do jun 11, 2009 9:37 am
door brecht
hey daan, die laatste is nog wel een tip. Die ga ik als eerste proberen. Alhoewel ik denk dat er meer aan de hand is. De accu is redelijk nieuw en was net helemaal vol geladen. 13,4 volt op de polen.
De motor heeft twee keer een slagje gemaakt, maar verder kwam hij echt niet rond. De enige keer dat ie echt rond ging was dat nadat ik hem in drive had gezet en de auto wat heen en weer had gewacheld.
Mischien dat het ronsel niet goed voor het vliegwiel staat? Of de start motor zit gewoon vast en verdiend een klap met een hamer!
@Paul: het is een Jaguar XJ6 ik gok een mark1 zowiezo een $%& wagen om te sleutelen...
Geplaatst: do jun 11, 2009 10:49 am
door R4F6GTX Automaat
Serie 1 Jaguar kan je waarschijnlijk wel aanduwen. Daar ligt een Borg-Warner automaat in met dubbele pomp dus die is wel te starten als je m duwt of trekt. Tot bouwjaar 1971 waarschijnlijk zeker, mits alles origineel is. In de N ztten, sleepwagen ervoor of duwen en bij een snelheid van ongeveer 25 km/h in de L zetten, dan moet het werken.
Geef anders de typenummers van de automaatbak (BW35 of BW55 of een andere) eens door.
Ja, klote wagen om aan te werken; ik heb ook ooit een XJ6 gehad, nooit weer! Heb 'm 1 week gehad en toen snel verkocht, weg ermee; wat een ellende.
Je gokt Mk1? Waarom gok je? weten is beter... zeker als je er aan moet sleutelen.

Mk1 knipperlichten aan de voorkant onder de bumper, Mk2 boven de bumper en Mk3 in de bumper...
....nadat ik hem in drive had gezet en de auto wat heen en weer had gewacheld.
Heeft geen zin met een automaat want als die niet draait doet de vloeistofkoppling niks en heeft het geen 'contact' met de motor...
Geplaatst: do jun 11, 2009 6:07 pm
door Tweety
Ja klinkt eigenlijk meer als een luie startmotor....
Geplaatst: do jun 11, 2009 9:32 pm
door R4F6GTX Automaat
Klinkt meer als een startmotor waarvan het lager versleten is...
Geplaatst: zo jun 14, 2009 11:36 am
door brecht
@ Paul: niet te veel aan sleutelen. Is niet mijn auto. Ik had aan de eigenaar die in het buitenland zit beloofd hem af en toe te rijden (er zijn vervelendere dingen dacht ik) maar na een paar weken stilstand start hij nu al niet meer
De knipperlichten herkenningstruuk is een goede! zal zo eens kijken.
edit: het is een mk 2
met de F6 op hoge touren en dikke startkabels er aan start hij ook niet. Gaat een heel klein stukje rond en verder niets...