hoe duw je een automaat aan?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

hoe duw je een automaat aan?

Bericht: # 106933Bericht brecht »

algemeen technsch vraagje, niet echt r4 related:

hoe duw je een automaat aan? een 2,5 liter 6 cilinder automaat om precies te zijn....
Gebruikersavatar
Fransr4f41988
Berichten: 51
Lid geworden op: di sep 26, 2006 8:39 pm
Locatie: Joure

Bericht: # 106938Bericht Fransr4f41988 »

Hey Brecht,

Ik werk bij iemand die veel automaten heeft en daar voor het volgende:

- Aanduwen van een automaat kan niet omdat de torqconverter(koppeling) niet in twee richtingen werkt.
- Het slepen van een automaat is ook niet verstandig omdat je dan kans hebt dat de bak niet goed gesmeerd wordt omdat er waarschijnlijk 2 olie pompen zijn, 1 op de ingaande as vanaf de motor en 1 op de uitgaande as. die op de ingaande as draait dan niet.

Groet Frans
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 106941Bericht brecht »

mmm

simpel gezegd: kan niet dus.

Dan maar ergens een hele grote start accu vandaan zien te halen. Ding staat al een maandje stil en de normale accu die er op zit is helemaal vol, maar lijkt niet genoeg puf te hebben om de motor rond te krijgen. Zelfs met een zeer hoog stationair draaiende startauto erbij ging ie niet rond.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 106966Bericht R4F6GTX Automaat »

Wat voor wagen en welke leeftijd?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Bericht: # 106984Bericht Daan »

Zijn je startkabels wel 'goed/dik'genoeg?

Had het een tijdje terug bij een vriend van me, wilde zijn motorfiets (bmw r75/5) aan mijn 4tje hangen.. niets! Andere kabels... vroem!!!

heb met mijn viertje ook wel eens MB 240 D aan de praat gekregen, zowiezo mijn Saab 99 2,0 !!
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 106988Bericht brecht »

hey daan, die laatste is nog wel een tip. Die ga ik als eerste proberen. Alhoewel ik denk dat er meer aan de hand is. De accu is redelijk nieuw en was net helemaal vol geladen. 13,4 volt op de polen.

De motor heeft twee keer een slagje gemaakt, maar verder kwam hij echt niet rond. De enige keer dat ie echt rond ging was dat nadat ik hem in drive had gezet en de auto wat heen en weer had gewacheld.

Mischien dat het ronsel niet goed voor het vliegwiel staat? Of de start motor zit gewoon vast en verdiend een klap met een hamer!

@Paul: het is een Jaguar XJ6 ik gok een mark1 zowiezo een $%& wagen om te sleutelen...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 106990Bericht R4F6GTX Automaat »

Serie 1 Jaguar kan je waarschijnlijk wel aanduwen. Daar ligt een Borg-Warner automaat in met dubbele pomp dus die is wel te starten als je m duwt of trekt. Tot bouwjaar 1971 waarschijnlijk zeker, mits alles origineel is. In de N ztten, sleepwagen ervoor of duwen en bij een snelheid van ongeveer 25 km/h in de L zetten, dan moet het werken.
Geef anders de typenummers van de automaatbak (BW35 of BW55 of een andere) eens door.
Ja, klote wagen om aan te werken; ik heb ook ooit een XJ6 gehad, nooit weer! Heb 'm 1 week gehad en toen snel verkocht, weg ermee; wat een ellende.

Je gokt Mk1? Waarom gok je? weten is beter... zeker als je er aan moet sleutelen. :roll: Mk1 knipperlichten aan de voorkant onder de bumper, Mk2 boven de bumper en Mk3 in de bumper...
....nadat ik hem in drive had gezet en de auto wat heen en weer had gewacheld.
Heeft geen zin met een automaat want als die niet draait doet de vloeistofkoppling niks en heeft het geen 'contact' met de motor...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 107002Bericht Tweety »

Ja klinkt eigenlijk meer als een luie startmotor....
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 107008Bericht R4F6GTX Automaat »

Klinkt meer als een startmotor waarvan het lager versleten is...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 107092Bericht brecht »

@ Paul: niet te veel aan sleutelen. Is niet mijn auto. Ik had aan de eigenaar die in het buitenland zit beloofd hem af en toe te rijden (er zijn vervelendere dingen dacht ik) maar na een paar weken stilstand start hij nu al niet meer :evil:

De knipperlichten herkenningstruuk is een goede! zal zo eens kijken.

edit: het is een mk 2
met de F6 op hoge touren en dikke startkabels er aan start hij ook niet. Gaat een heel klein stukje rond en verder niets...
Plaats reactie