Pagina 1 van 2

nieuwe aandrijfas meteen weer stuk

Geplaatst: za jun 06, 2009 4:30 pm
door Roen
ai ai ai....

Gisteren aandrijfas aka cardanas aka dodge-bone gebroken....
Gelukkig heb ik touring wegenhulp en werd ik mooi thuis afgezet.
Gelukkig heb ik nog dat GTL etje in stukken op de oprit staan waar ik wel een cardan kan uitfruttelen.
Gelukkig wil mijn buurman de garagist deze week in zijn vrijde tijd al eens zien wat hij kan doen om het te vervangen.

Kunnen jullie me wat meer info geven over die dingen?
gewoon vervangen? kan je de oude reviseren?
dingen waar je moet op letten bij montage en/of demontage
zijn er veel verschillende types in die dingen?


NU goed, nieuwe as er in.... testritje autostrade op, autostrade weer af, bocht naar links + optrekken:
KRAK KRAK KRAK

de nieuwe as weeeeeer los!!!!

de moed zakt me in de schoenen...


ofwel de garage alles laten doen (kostelijk?)
ofwel mag iemand van jullie al mijn R4's komen over kopen
ofwel praten jullie me nu moed in zodat ik het kan repareren.

Ik denk de differentieel, ik heb nog een versnellingsbak liggen (zijn die universeel?)


help help


groetjes,
een bijna alle R4's buiten gooiende Belg.

Geplaatst: za jun 06, 2009 8:12 pm
door Frankr4gtl
ik zou als eerste controleren of alle motorsteunen en versnellingsbak steun heel zijn. als bijvoorbeeld een motorsteun kapot is dan licht je motorblok er scheef in, de aandrijas komt dan ook scheef en moet dan een beweging maken die, die eigenlijk niet kan maken. dan is het meestal snel bekeken met zo'n as.
nog 1 tip doe je R4tjes niet weg, daar zal je altijd spijt van krijgen

Geplaatst: za jun 06, 2009 8:35 pm
door Tweety
Ja die motorsteunen zijn van belang, hoewel een aandrijfas doormidden ?? nou ja misschien is er met het diff... de versnellingsbakken verschillen per type motor.. een F6 bak heeft een andere eindoverbrenging dan een Gtl en die van een 850cc is weer een heel ander verhaal... bij het verwisselen van de as moet de voorwiel ophanging uit me kaar, en het is wel van belang dat je de rubbertjes van de fusekogels niet beschadigt... want dan zit je een apk of 2 later met kosten voor een nieuwe kogel... het kan natuurlijk dat de aandrijfas die erin gegaan is niet ok was...'t was vast een tweede hansje... maar je kan het diff checken door 1 voorwiel op te krikken, en dat te draaien, en dat moet dan kunnen.. zo kan je ook de motor draaien (als je 'm in de 4de versnelling zet... is handig bij het kleppen stellen...) 't komt vast wel goed, en met het juiste trekkertje heb je die fuse's zo los... ik ben ff vergeten of de olie uit de versnellingsbak moet... Succes !

Geplaatst: za jun 06, 2009 10:27 pm
door Roen
voordat ik dit hier gelezen had inderdaad plots opgemerkt dat de voorste ophangingsrubberding van de motor stuk was...

heb er nu een andere opgezet van een wrak en zal er later wel een nieuwe opzetten (linkjes voor nieuwe?) en nu proberen die as in garantie te vervangen, anders zal het nog een 90€ extra zijn....

ik ben weer blij :) héhé

Geplaatst: za jun 06, 2009 10:37 pm
door GijSsie
er is pas een topic geweest voor linkjes naar nieuwe baksteunen

Geplaatst: za jun 06, 2009 10:45 pm
door Roen
GijSsie schreef:er is pas een topic geweest voor linkjes naar nieuwe baksteunen
jullie geven dat ook zo'n rare naam hé.


bak = bierbak bij ons :wink:

aandrijfassen en motorsteunen

Geplaatst: zo jun 07, 2009 12:11 am
door RVIER
Heren!,

volgens mij kan een aandrijfas niet kapot gaat van een defecte motorophanging.
Als de baksteun kapot gaat zakt het blok 1 cm en komt dan doorgaans op de traverse te liggen. Dat maakt alleen maar lawaai. De beide zijsteunen kunnen ook geen as mollen.

Als het differentieel defect is (wat ik me bijna niet kan voorstellen) moet je dat kunnen voelen als je het andere wiel opde krik zet en draait.

Hoeveel heeft de GTL gelopen waar je hem uit hebt gehaald?

Ik neem aan dat de voorlagers nog goed zijn. Die tak-tak-takken ook als ze kapot zijn.


vr gr Fosn

ps is de boite-support-chaochuc misschien een beter naam voor baksteun? :lol:

Geplaatst: zo jun 07, 2009 12:38 am
door Roen
hij lag toch redelijk ver uit de haak hoor, de aandrijfas was ook niet echt verwrongen maar meer uit elkaar gerukt, doordat de afstand: boite-wielhub te groot werd.

diff actie zal ik voor de lol wel eens testen maar ik ben er toch redelijk van overtuigd dat die bierbaksteun de oorzaak is.

Wat dacht jij Fons?

Re: aandrijfassen en motorsteunen

Geplaatst: zo jun 07, 2009 12:40 am
door Roen
RVIER schreef: Hoeveel heeft de GTL gelopen waar je hem uit hebt gehaald?
95.000 ongeveer nu, is Ex belgische leger

RVIER schreef: Ik neem aan dat de voorlagers nog goed zijn. Die tak-tak-takken ook als ze kapot zijn.
bwah rechtsvoor (het euvel is nu links) gaan ze wel eens mogen vervangen worden maar als je de aandrijfas in stukken ziet liggen en vet overal rondvliegt ben je wel redelijk zeker dat het die is die tak tak zegt hé ;-)









Afbeelding

@roen

Geplaatst: zo jun 07, 2009 1:12 am
door RVIER
Dat ziet er wel echt uit.

Je moet kijken of je de koppeling aan bakzijde weer in elkaar kunt schuiven. Met een beetje geluk is er niets beschadigd (muv de rubberhoes)

vr gr fons

Geplaatst: zo jun 07, 2009 1:17 am
door Roen
eeuh alle lagering ligt verspreid over het belgische asfalt en het vet en mijn motorcompartiment, er zitten naaldlagers tussen de 3 bussen die over die pennen zitten.

Re: aandrijfassen en motorsteunen

Geplaatst: zo jun 07, 2009 12:28 pm
door roberto
RVIER schreef:Heren!,

volgens mij kan een aandrijfas niet kapot gaat van een defecte motorophanging.
Als de baksteun kapot gaat zakt het blok 1 cm en komt dan doorgaans op de traverse te liggen. Dat maakt alleen maar lawaai. De beide zijsteunen kunnen ook geen as mollen.

Als het differentieel defect is (wat ik me bijna niet kan voorstellen) moet je dat kunnen voelen als je het andere wiel opde krik zet en draait.

Hoeveel heeft de GTL gelopen waar je hem uit hebt gehaald?

Ik neem aan dat de voorlagers nog goed zijn. Die tak-tak-takken ook als ze kapot zijn.


vr gr Fosn

ps is de boite-support-chaochuc misschien een beter naam voor baksteun? :lol:
Roen ik ben het met Fons helemaal mee eens een defecte baksteun kan een as bijna niet slopen

Geplaatst: zo jun 07, 2009 12:35 pm
door Roen
euh wat dan wel ? :cry:

hij zat echt 5cm naar rechts en helemaal naar onder tegen die onderplaat

Geplaatst: zo jun 07, 2009 1:10 pm
door Roen
Afbeelding

hihi :)

Geplaatst: zo jun 07, 2009 3:34 pm
door Tweety
Nieuwe baksteunen zijn ook bij renault te krijgen voor +- 50 euro... maar als die echt helemaal scheef lag is er misschien nog een steun stuk...