Pagina 1 van 2

Bougie afgebroken, wat nu?

Geplaatst: do mei 21, 2009 6:36 pm
door Boerammetje
Vandaag brak mij een vastzittende bougie af. Het metalen stuk waar de bougiesleutel op gaat scheurde af van het draaddeel dat in de cilinderkop zit. Dat zit er nu dus nog. Wie heeft er middelen om dat eruit te halen en eventueel nieuw draad te tappen voor een bus met schroefdraad voor de bougie, of wie weet er een (motorrevisie- of ) garagebedrijf op sleepafstand van Gilze waar dat zou kunnen?

Geplaatst: do mei 21, 2009 8:37 pm
door thijs kruijsen
http://www.biggelaarmotors.nl/ is dit wat je je zocht? het is rond 28,4 km van gilze af.

Geplaatst: do mei 21, 2009 9:02 pm
door Mark4GTL
hoe krijg je het voor elkaar?

en bougie afbreken... Mischien met een tang vastpakken? weet nie hoeveel er nog aanzit om vast te pakken..

Geplaatst: do mei 21, 2009 9:06 pm
door Tweety
Tja zou kunnen proberen om 'm eruit te boren... en d'r zullen vast wel tappers bestaan van dat formaat... maar eh... een andere kop is misschien ook een plan, dat lijkt mij in ieder geval een meer routine operatie.. ik bedoel hoe vast zat dat ding wel niet...
en ja dat boren zou ik liever op een werkbank willen doen, dan onder de motorkap... Nou ja Sterkte en veel succes, ik leef wel met je mee..

Geplaatst: do mei 21, 2009 9:51 pm
door roberto
Er is een speciale linksetap te koop die loopt taps toe met linkse draad, die draai je er in en het restant van de bougie draai je eruit vraag even bij Brezan

Geplaatst: do mei 21, 2009 10:03 pm
door Rik
ben ook wel benieuwd met bij welke 4 het is

Geplaatst: do mei 21, 2009 11:19 pm
door Boerammetje
Ik wilde het eigenlijk voor elkaar zien te krijgen zonder de kop eraf te halen, en zo mogelijk zonder het schroefdraad te vernielen, maar of dat gaat lukken? Ik had al een pijp op de doppensleutel gezet omdat ik 'm zo niet loskreeg, dus of dat eindje eruit te pulken is?

't Gaat overigens om mijn meest recent aangeschafte Fourgonnette, waarmee ik eigenlijk morgen naar de keuring had gewild.

Geplaatst: vr mei 22, 2009 12:06 am
door Rinootje
Zoals Roberto al schreef linkse tap en WD40 en hopen dat het lukt!!
Groetjes Rino

Geplaatst: vr mei 22, 2009 12:19 am
door Le Car
Kijk of je een oude dop uit je dopsleutelset, of iets anders, op de bougie zou kunnen lassen en deze dan met veel geduld los draaien.

Ipv wd40 kun je ook een kruipolie gebruiken die bevriest en oplost.
werkt erg goed. Wurth heeft iets in zijn lijn daar voor.

Geplaatst: vr mei 22, 2009 1:01 pm
door Okido
Ik heb het vroeger 2 keer eerder gehad, in beide gevallen omdat de vorige keer de garage een bougie er scheef had ingedraaid bij de grote beurt.
Dus reden van vastzitten is vaak een scheefingedraaide bougie. In dat geval voorzichtig uitboren en misschien linkse tap gebruiken. Vervolgens een helicoil erin zetten. Dit is eenvoudig zelf te doen en bij de automaterialenzaak te verkrijgen. Wel cilinder omhoog en de stofzuiger erop.

Geplaatst: vr mei 22, 2009 9:30 pm
door roberto
Dit is hem hier zou het mee moeten lukken kost nog geen 3 euro
Afbeelding

Geplaatst: vr mei 22, 2009 9:36 pm
door ap
Okido schreef: Vervolgens een helicoil erin zetten. Dit is eenvoudig zelf te doen en bij de automaterialenzaak te verkrijgen. Wel cilinder omhoog en de stofzuiger erop.
hou er wel rekening mee dat je van die helicoil een pennetje moet afbreken om je bougie er in te draaien en dat pennetje wil je niet in je blo hebben.

vandaar de stofzuiger?

Geplaatst: wo mei 27, 2009 5:12 pm
door Boerammetje
Die stofzuiger zal zijn ter voorkoming van prut in de cilinder. Momenteel moeilijk na te gaan of dat erin is gevallen of niet.

Ik ga zaterdag eerst de truuk met de linkse tap eens proberen, en als dat niet lukt maar door voor de helicoil of metalen bus...

Geplaatst: wo jun 10, 2009 12:33 pm
door Boerammetje
Welaan... alle bovengenoemde tips zijn, onder toeziend oog, maar vooral met hulp van Fons/RVIER uitgevoerd, maar de resterende stukken bougie wisten van geen wijken... In dier voege het hok maar afgevoerd naar een revisiebedrijf, vanwaar het gisteren met gepaste hulp is opgehaald. Beeldmateriaal leek me geschikt voor het fototopic van juni...

Geplaatst: wo jun 10, 2009 11:46 pm
door 4TL
volgende keer een moer oplassen. waarom? je verhit het schoefdraad door het lassen en je hebt gelijk weer grip voor de dopsleutel. Tussen de moer en de afgebroken bout leg ik altijd een ring zodat je de moer niet perongeluk vastlast aan de ondergrond of dat je de kop in dit geval beschadigd door de hete las.

Die linkse tappen ben ik helemaal geen fan van. Als die afbreken ben je nog verder van huis. ga zo'n geharde afgebroken tap maar uitboren oid. gaat je niet lukken.