Pagina 1 van 2
Geplaatst: zo nov 17, 2002 10:03 pm
door Willem de Zwijger
Na een maandje rondkijken op het forum begint zich in mij iets te roeren wat zegt: moet je niet eens aan een 1400 / 5 bak denken ? Dat krijg je van al dat gepraat erover. Nou ben ik van de voorzichtige,dus zou ik graag wat ervaringen willen horen. Wat raden jullie me aan ? Zijn er verborgen nadelen ?
Geplaatst: ma nov 18, 2002 12:00 am
door Folkert
Als je van de voorzichtigen bent kan je best een standaard 1400+bak van een oud 5je nemen... Heeft toch ongeveer twee keer zoveel vermogen, maar is verder qua techniek nix bijzonders. Wil je veul prik, wordt het lastiger met een AT blokje...
Geplaatst: ma nov 18, 2002 1:50 pm
door Willem de Zwijger
Is het echt twee keer zoveel vermogen ? En gaat dat allemaal goed met de warmte afvoer ? houdt de koppeling dat ?
Geplaatst: ma nov 18, 2002 1:55 pm
door Goof
Op de vraag of de koppeling dat houdt, kun je zelf een antwoord geven. Als je zowel de motor als bak van een r5 1400 gebruikt, zit daar natuurlijk ook de originele koppeling bij en die houdt die krachten uiteraard met gemak, anders zou renault zijn werk niet goed gedaan hebben.
Koelingsproblemen verwacht ik niet, zeker niet in een relatief koud land als nederland. Het koelsysteem van een auto moet altijd een enorme overcapaciteit hebben, om in extreme hitte nog steeds de temp. op peil te kunnen houden. En anders plaats je gewoon een extra ventilator met een schakelaar in het interieur, zodat je hem zelf alvast aan kunt zetten. Of je plaatst ook de radiateur van de 5.
Geplaatst: ma nov 18, 2002 5:56 pm
door martijn lagerweij
Nou over koeling is wel beetje anders Bij nieuw systeem heb je gelijk maar viertjes geven zo weinig koeling dat heel vaak gedeelte van systeem (lees radiateur) verstopt zit na een tijdje Bij overschakeling naar 1400 kan dat problemen geven omdat deze veel meer warmte afgeven. Ik heb 5 jaar geleden voordat ik het door had toch vakkundig twee keer mijn pakking eruit geblazen. Wel mooi gezicht bij 150 op de snelweg!! gewoon even radiator voelen na openen thermostaat koude plekken op je radiateur --> vervangen. Twee fans plaatsen is inderdaad wel handig. 1400 heeft daarnaast thermocontact die je aan kan sluiten op een temperatuurmeter uit een alpine dashbord Werkt perfect en kun je temp beetje in de gaten houden. mzzl
Geplaatst: ma nov 18, 2002 8:26 pm
door Willem de Zwijger
Hmmm, de contouren beginnen zich wel af te tekenen, een 5 bak met de oude 1100 (geen thermische problemen) zal waarschijnlijk aan bloedarmoede ten onder gaan, dus is een 1400 gewenst, en dan gelijk met de radiator. Of is de radiator van de 5 net zo groot en kan er gewoon een nieuwe 4 radiator in ? En passen dan de koelwater leidingen nog of moet je dan zelf iets maken ? Gaat dat makkelijk ?
Dan nog dingen als de aandrijfassen en voorwiel ophanging, ik kan me zo voorstellen dat die onder heviger sleuren wellicht wat aan de magere kant zijn ? Of kunnen die standaard zelfs tegen het Alpine turbo geweld (als ik Folkerts homepage zo zag moeten daar giga krachten en momenten werkzaam zijn) ??
Geplaatst: di nov 19, 2002 12:27 am
door Folkert
Een radiateur die past bij de motor is altijd een aanrader. Een nieuwe daarentegen helemaal!
Ik ken een R4 met Alpine Turbo motor met standaard aandrijfassen, dus ik zou me niet teveel zorgen maken...
Geplaatst: di nov 19, 2002 9:53 pm
door martijn lagerweij
Een radiator van een vijf is hetzelfde met de aansluiting van de slangen alleen de onderste bouten om de radiator vast te zetten zijn anders Maar ik heb ook een radiotor van een alpine en het vastzetten met de twee bovenste stangen/beugels +slangen staat ie echt stevig genoeg.
Geplaatst: di nov 19, 2002 10:41 pm
door Willem de Zwijger
Mmm, OK, dus als ik een 1400 met 5 bak vindt moet ik toe slaan. Hoe kan ik trouwens weten of ik geen kat in de zak koop ?
En dan: Hoe zit het met inbouwen ? Tot dusver doe ik alles op de oprit voor m'n garage, maar ik kan me so voorstellen dat je voor dit soort klussen beter onderdak met hijsgereedschap kunt werken. Hoeveel tijd gaat erin zitten ? Kun je makkelijk fouten maken ? Zijn er speciale gereedschapjes of dingetjes nodig ?
Geplaatst: wo nov 20, 2002 12:12 am
door Folkert
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/r4at ... motor.html
Dit feestje was des ochtends en des avonds, dus het moet in een dag te doen zijn. Maar als je een garage hebt, dan zet je hem/haar daar toch lekker in (ik kan me niet voorstellen dat er in die garage iets staat dat belangrijker is dan je viertje...). Volgens mij kan het dak van je garage het gewicht van een viertje best tillen, dus dan haal je bij de plaatselijke dhz zaak ff wat katrolletjes en een stukkie degelijk touw en dan trek je je blokkie dr zo uit (aan de voorzijde op een garagekrik zetten en dan rijd je je auto onder je blok vandaan).
Succes!
Geplaatst: wo nov 20, 2002 10:52 pm
door Ron
Als je een 5-bak in wilt bouwen moet je gaan lassen op je oprit. Past namelijk nét niet.
De rest moet met koud gereedschap te doen zijn. (Ik zoek overigens nog steeds een motortakel)
Geplaatst: wo nov 20, 2002 11:08 pm
door Goof
dat klopt ja, heb laatst bij die winkel gekeken waar ik het toen over had, maar die hebben geen motortakels helaas, wel garagekrikken in alle maten, tot 40 ton. Heb der maar gelijk 1 gekocht. Van 2 ton wel te verstaan

m'n ouwe (is eigenlijk van m'n vader) die was lek en kon dus niet hoog genoeg meer. Ook bijvullen hielp niet. Nou heb ik dus een spik splinter nieuwe voor 19.95 euro.
Geplaatst: wo nov 20, 2002 11:11 pm
door Ron
Voorwaar, da's niet duur!
Geplaatst: do nov 21, 2002 7:03 pm
door Willem de Zwijger
JA over ge-eikel met niet passen gesproken, ik kletste vandaag wat met collega's over dit onderwerp, en 1 hunner had een R5 (1984)gehad en sprak: Hoe kan je nou ooit een R5 5 bak in een R4 stoppen ? Bij een R5 zit de motor overdwars.....
Dit kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel. Ik zag plotseling aandrijfassen uit een totaal verkeerde kant komen. Klopt dit ?
By the way Ron, wat past er dan net niet ?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2002-11-21 18:04 ]</font>
Geplaatst: do nov 21, 2002 7:08 pm
door Jan-Geert
willem , er wordt een 5 bak van een oud type 5 bedoelt niet een super 5 , van een oud type 5je ligt de motor er net zo in als een viertje , ook veel onderdelen zijn identiek , alleen als je een 5 bak in een viertje wil stoppen moet je je voorbalk iets aanpassen volgens mij , maar daar weet folkert alles van..