bevalt een 5 bak danwel 1400 ?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Na een maandje rondkijken op het forum begint zich in mij iets te roeren wat zegt: moet je niet eens aan een 1400 / 5 bak denken ? Dat krijg je van al dat gepraat erover. Nou ben ik van de voorzichtige,dus zou ik graag wat ervaringen willen horen. Wat raden jullie me aan ? Zijn er verborgen nadelen ?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Op de vraag of de koppeling dat houdt, kun je zelf een antwoord geven. Als je zowel de motor als bak van een r5 1400 gebruikt, zit daar natuurlijk ook de originele koppeling bij en die houdt die krachten uiteraard met gemak, anders zou renault zijn werk niet goed gedaan hebben.
Koelingsproblemen verwacht ik niet, zeker niet in een relatief koud land als nederland. Het koelsysteem van een auto moet altijd een enorme overcapaciteit hebben, om in extreme hitte nog steeds de temp. op peil te kunnen houden. En anders plaats je gewoon een extra ventilator met een schakelaar in het interieur, zodat je hem zelf alvast aan kunt zetten. Of je plaatst ook de radiateur van de 5.
Koelingsproblemen verwacht ik niet, zeker niet in een relatief koud land als nederland. Het koelsysteem van een auto moet altijd een enorme overcapaciteit hebben, om in extreme hitte nog steeds de temp. op peil te kunnen houden. En anders plaats je gewoon een extra ventilator met een schakelaar in het interieur, zodat je hem zelf alvast aan kunt zetten. Of je plaatst ook de radiateur van de 5.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: do okt 24, 2002 2:00 am
- Locatie: Oosterbeek
Nou over koeling is wel beetje anders Bij nieuw systeem heb je gelijk maar viertjes geven zo weinig koeling dat heel vaak gedeelte van systeem (lees radiateur) verstopt zit na een tijdje Bij overschakeling naar 1400 kan dat problemen geven omdat deze veel meer warmte afgeven. Ik heb 5 jaar geleden voordat ik het door had toch vakkundig twee keer mijn pakking eruit geblazen. Wel mooi gezicht bij 150 op de snelweg!! gewoon even radiator voelen na openen thermostaat koude plekken op je radiateur --> vervangen. Twee fans plaatsen is inderdaad wel handig. 1400 heeft daarnaast thermocontact die je aan kan sluiten op een temperatuurmeter uit een alpine dashbord Werkt perfect en kun je temp beetje in de gaten houden. mzzl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hmmm, de contouren beginnen zich wel af te tekenen, een 5 bak met de oude 1100 (geen thermische problemen) zal waarschijnlijk aan bloedarmoede ten onder gaan, dus is een 1400 gewenst, en dan gelijk met de radiator. Of is de radiator van de 5 net zo groot en kan er gewoon een nieuwe 4 radiator in ? En passen dan de koelwater leidingen nog of moet je dan zelf iets maken ? Gaat dat makkelijk ?
Dan nog dingen als de aandrijfassen en voorwiel ophanging, ik kan me zo voorstellen dat die onder heviger sleuren wellicht wat aan de magere kant zijn ? Of kunnen die standaard zelfs tegen het Alpine turbo geweld (als ik Folkerts homepage zo zag moeten daar giga krachten en momenten werkzaam zijn) ??
Dan nog dingen als de aandrijfassen en voorwiel ophanging, ik kan me zo voorstellen dat die onder heviger sleuren wellicht wat aan de magere kant zijn ? Of kunnen die standaard zelfs tegen het Alpine turbo geweld (als ik Folkerts homepage zo zag moeten daar giga krachten en momenten werkzaam zijn) ??
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: do okt 24, 2002 2:00 am
- Locatie: Oosterbeek
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Mmm, OK, dus als ik een 1400 met 5 bak vindt moet ik toe slaan. Hoe kan ik trouwens weten of ik geen kat in de zak koop ?
En dan: Hoe zit het met inbouwen ? Tot dusver doe ik alles op de oprit voor m'n garage, maar ik kan me so voorstellen dat je voor dit soort klussen beter onderdak met hijsgereedschap kunt werken. Hoeveel tijd gaat erin zitten ? Kun je makkelijk fouten maken ? Zijn er speciale gereedschapjes of dingetjes nodig ?
En dan: Hoe zit het met inbouwen ? Tot dusver doe ik alles op de oprit voor m'n garage, maar ik kan me so voorstellen dat je voor dit soort klussen beter onderdak met hijsgereedschap kunt werken. Hoeveel tijd gaat erin zitten ? Kun je makkelijk fouten maken ? Zijn er speciale gereedschapjes of dingetjes nodig ?
http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/r4at ... motor.html
Dit feestje was des ochtends en des avonds, dus het moet in een dag te doen zijn. Maar als je een garage hebt, dan zet je hem/haar daar toch lekker in (ik kan me niet voorstellen dat er in die garage iets staat dat belangrijker is dan je viertje...). Volgens mij kan het dak van je garage het gewicht van een viertje best tillen, dus dan haal je bij de plaatselijke dhz zaak ff wat katrolletjes en een stukkie degelijk touw en dan trek je je blokkie dr zo uit (aan de voorzijde op een garagekrik zetten en dan rijd je je auto onder je blok vandaan).
Succes!
Dit feestje was des ochtends en des avonds, dus het moet in een dag te doen zijn. Maar als je een garage hebt, dan zet je hem/haar daar toch lekker in (ik kan me niet voorstellen dat er in die garage iets staat dat belangrijker is dan je viertje...). Volgens mij kan het dak van je garage het gewicht van een viertje best tillen, dus dan haal je bij de plaatselijke dhz zaak ff wat katrolletjes en een stukkie degelijk touw en dan trek je je blokkie dr zo uit (aan de voorzijde op een garagekrik zetten en dan rijd je je auto onder je blok vandaan).
Succes!
dat klopt ja, heb laatst bij die winkel gekeken waar ik het toen over had, maar die hebben geen motortakels helaas, wel garagekrikken in alle maten, tot 40 ton. Heb der maar gelijk 1 gekocht. Van 2 ton wel te verstaan
m'n ouwe (is eigenlijk van m'n vader) die was lek en kon dus niet hoog genoeg meer. Ook bijvullen hielp niet. Nou heb ik dus een spik splinter nieuwe voor 19.95 euro.
![:smile:](./images/smilies/icon_smile.gif)
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
JA over ge-eikel met niet passen gesproken, ik kletste vandaag wat met collega's over dit onderwerp, en 1 hunner had een R5 (1984)gehad en sprak: Hoe kan je nou ooit een R5 5 bak in een R4 stoppen ? Bij een R5 zit de motor overdwars.....
Dit kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel. Ik zag plotseling aandrijfassen uit een totaal verkeerde kant komen. Klopt dit ?
By the way Ron, wat past er dan net niet ?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2002-11-21 18:04 ]</font>
Dit kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel. Ik zag plotseling aandrijfassen uit een totaal verkeerde kant komen. Klopt dit ?
By the way Ron, wat past er dan net niet ?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2002-11-21 18:04 ]</font>
willem , er wordt een 5 bak van een oud type 5 bedoelt niet een super 5 , van een oud type 5je ligt de motor er net zo in als een viertje , ook veel onderdelen zijn identiek , alleen als je een 5 bak in een viertje wil stoppen moet je je voorbalk iets aanpassen volgens mij , maar daar weet folkert alles van..