bevalt een 5 bak danwel 1400 ?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11561Bericht Willem de Zwijger »

Na een maandje rondkijken op het forum begint zich in mij iets te roeren wat zegt: moet je niet eens aan een 1400 / 5 bak denken ? Dat krijg je van al dat gepraat erover. Nou ben ik van de voorzichtige,dus zou ik graag wat ervaringen willen horen. Wat raden jullie me aan ? Zijn er verborgen nadelen ?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11562Bericht Folkert »

Als je van de voorzichtigen bent kan je best een standaard 1400+bak van een oud 5je nemen... Heeft toch ongeveer twee keer zoveel vermogen, maar is verder qua techniek nix bijzonders. Wil je veul prik, wordt het lastiger met een AT blokje...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11568Bericht Willem de Zwijger »

Is het echt twee keer zoveel vermogen ? En gaat dat allemaal goed met de warmte afvoer ? houdt de koppeling dat ?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11569Bericht Goof »

Op de vraag of de koppeling dat houdt, kun je zelf een antwoord geven. Als je zowel de motor als bak van een r5 1400 gebruikt, zit daar natuurlijk ook de originele koppeling bij en die houdt die krachten uiteraard met gemak, anders zou renault zijn werk niet goed gedaan hebben.
Koelingsproblemen verwacht ik niet, zeker niet in een relatief koud land als nederland. Het koelsysteem van een auto moet altijd een enorme overcapaciteit hebben, om in extreme hitte nog steeds de temp. op peil te kunnen houden. En anders plaats je gewoon een extra ventilator met een schakelaar in het interieur, zodat je hem zelf alvast aan kunt zetten. Of je plaatst ook de radiateur van de 5.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
martijn lagerweij
Berichten: 74
Lid geworden op: do okt 24, 2002 2:00 am
Locatie: Oosterbeek

Bericht: # 11576Bericht martijn lagerweij »

Nou over koeling is wel beetje anders Bij nieuw systeem heb je gelijk maar viertjes geven zo weinig koeling dat heel vaak gedeelte van systeem (lees radiateur) verstopt zit na een tijdje Bij overschakeling naar 1400 kan dat problemen geven omdat deze veel meer warmte afgeven. Ik heb 5 jaar geleden voordat ik het door had toch vakkundig twee keer mijn pakking eruit geblazen. Wel mooi gezicht bij 150 op de snelweg!! gewoon even radiator voelen na openen thermostaat koude plekken op je radiateur --> vervangen. Twee fans plaatsen is inderdaad wel handig. 1400 heeft daarnaast thermocontact die je aan kan sluiten op een temperatuurmeter uit een alpine dashbord Werkt perfect en kun je temp beetje in de gaten houden. mzzl
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11584Bericht Willem de Zwijger »

Hmmm, de contouren beginnen zich wel af te tekenen, een 5 bak met de oude 1100 (geen thermische problemen) zal waarschijnlijk aan bloedarmoede ten onder gaan, dus is een 1400 gewenst, en dan gelijk met de radiator. Of is de radiator van de 5 net zo groot en kan er gewoon een nieuwe 4 radiator in ? En passen dan de koelwater leidingen nog of moet je dan zelf iets maken ? Gaat dat makkelijk ?
Dan nog dingen als de aandrijfassen en voorwiel ophanging, ik kan me zo voorstellen dat die onder heviger sleuren wellicht wat aan de magere kant zijn ? Of kunnen die standaard zelfs tegen het Alpine turbo geweld (als ik Folkerts homepage zo zag moeten daar giga krachten en momenten werkzaam zijn) ??
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11613Bericht Folkert »

Een radiateur die past bij de motor is altijd een aanrader. Een nieuwe daarentegen helemaal!
Ik ken een R4 met Alpine Turbo motor met standaard aandrijfassen, dus ik zou me niet teveel zorgen maken...
martijn lagerweij
Berichten: 74
Lid geworden op: do okt 24, 2002 2:00 am
Locatie: Oosterbeek

Bericht: # 11650Bericht martijn lagerweij »

Een radiator van een vijf is hetzelfde met de aansluiting van de slangen alleen de onderste bouten om de radiator vast te zetten zijn anders Maar ik heb ook een radiotor van een alpine en het vastzetten met de twee bovenste stangen/beugels +slangen staat ie echt stevig genoeg.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11653Bericht Willem de Zwijger »

Mmm, OK, dus als ik een 1400 met 5 bak vindt moet ik toe slaan. Hoe kan ik trouwens weten of ik geen kat in de zak koop ?
En dan: Hoe zit het met inbouwen ? Tot dusver doe ik alles op de oprit voor m'n garage, maar ik kan me so voorstellen dat je voor dit soort klussen beter onderdak met hijsgereedschap kunt werken. Hoeveel tijd gaat erin zitten ? Kun je makkelijk fouten maken ? Zijn er speciale gereedschapjes of dingetjes nodig ?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11660Bericht Folkert »

http://httpd.chello.nl/~f.sikkema1/r4at ... motor.html
Dit feestje was des ochtends en des avonds, dus het moet in een dag te doen zijn. Maar als je een garage hebt, dan zet je hem/haar daar toch lekker in (ik kan me niet voorstellen dat er in die garage iets staat dat belangrijker is dan je viertje...). Volgens mij kan het dak van je garage het gewicht van een viertje best tillen, dus dan haal je bij de plaatselijke dhz zaak ff wat katrolletjes en een stukkie degelijk touw en dan trek je je blokkie dr zo uit (aan de voorzijde op een garagekrik zetten en dan rijd je je auto onder je blok vandaan).
Succes!
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11682Bericht Ron »

Als je een 5-bak in wilt bouwen moet je gaan lassen op je oprit. Past namelijk nét niet.
De rest moet met koud gereedschap te doen zijn. (Ik zoek overigens nog steeds een motortakel)
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11687Bericht Goof »

dat klopt ja, heb laatst bij die winkel gekeken waar ik het toen over had, maar die hebben geen motortakels helaas, wel garagekrikken in alle maten, tot 40 ton. Heb der maar gelijk 1 gekocht. Van 2 ton wel te verstaan :smile: m'n ouwe (is eigenlijk van m'n vader) die was lek en kon dus niet hoog genoeg meer. Ook bijvullen hielp niet. Nou heb ik dus een spik splinter nieuwe voor 19.95 euro.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 11690Bericht Ron »

Voorwaar, da's niet duur!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11719Bericht Willem de Zwijger »

JA over ge-eikel met niet passen gesproken, ik kletste vandaag wat met collega's over dit onderwerp, en 1 hunner had een R5 (1984)gehad en sprak: Hoe kan je nou ooit een R5 5 bak in een R4 stoppen ? Bij een R5 zit de motor overdwars.....
Dit kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel. Ik zag plotseling aandrijfassen uit een totaal verkeerde kant komen. Klopt dit ?
By the way Ron, wat past er dan net niet ?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2002-11-21 18:04 ]</font>
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 11720Bericht Jan-Geert »

willem , er wordt een 5 bak van een oud type 5 bedoelt niet een super 5 , van een oud type 5je ligt de motor er net zo in als een viertje , ook veel onderdelen zijn identiek , alleen als je een 5 bak in een viertje wil stoppen moet je je voorbalk iets aanpassen volgens mij , maar daar weet folkert alles van..
Plaats reactie