Pagina 1 van 2

Geplaatst: vr nov 15, 2002 4:47 pm
door wendy
Als het regent piept de V-snaar ernstig als je in de eerste versnelling rijdt, normaal deed ie dat niet....Zou ik hem moeten vervangen?
En zou ik dat als vrouw met twee linkerhanden zelf kunnen doen?
Wie heeft er tips?

Geplaatst: vr nov 15, 2002 8:12 pm
door Folkert
Dat lijkt me een beetje dubbel: vrouw met twee linker handen...

geintje... (als dat nog mag op dit forum...)

Geplaatst: vr nov 15, 2002 10:13 pm
door Goof
v-snaar pas vervangen als ie scheurtjes begint te vertonen. Als ie slipt bij nattigheid en vlak na het starten, gewoon de snaarspanner iets strakker zetten en dat kan iedereen, dus ook een vrouw met 2 linker handen.

Geplaatst: vr nov 15, 2002 10:20 pm
door Willem de Zwijger
Onder het motto 'door onderwijs een betere wereld': als je het een keer voorgedaan wilt hebben en je bent bereid ervoor naar Diemen te rijden, stuur een e-mailtje en we regelen iets.

Geplaatst: za nov 16, 2002 1:18 am
door Folkert
Dat zijn de betere berichten...

Geplaatst: zo nov 17, 2002 2:03 pm
door wendy
jeempie te snel he leeg bericht....
Die folkert, blijft een charmante en galante man (-;
maar die snaarspanner is dat met het blote oog te vinden? zo ja waar dan?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wendy op 2002-11-17 13:06 ]</font>

Geplaatst: zo nov 17, 2002 2:45 pm
door Goof
als je voor de auto staat, zit ie rechts op het blok (bij een 1108 cc dan)
Volg gewoon de snaar en je zult zien dat 1 van de poelies (die wieltje van verschillende grootte waarover de snaar loopt), de kleinste, eigenlijk nergens anders aan vast zit als aan een stuk metaal. Aan dit stuk metaal zit op het einde een lange bout. Als je nou de borgbout los draaid, dat is de bout die door het geheel doorloopt en in het blok vast zit en je draaid vervolgens aan die lange bout, dan komt er meer spanning te staan op je snaar, dat zit je vanzelf wel gebeuren.
Draai de snaar dan zo strak aan dat ie niet meer piept. Draai hem niet te strak, want dat is erg slecht voor je lagers. Sterker nog, een beetje piepen direct na het starten kan geen kwaad, immers een v-snaar kost bijna niets en je lagers wel.

Geplaatst: zo nov 17, 2002 2:53 pm
door Leo
Klopt allemaal. Die lange bout is dan ook weer geborgd met een moertje en voor de zekerheid meestal volledig vastgeroest.
Dunne olie erop en met gepast geweld voorzichtig losrommelen.

Geplaatst: zo nov 17, 2002 6:55 pm
door wendy
Bedankt mannen voor de tips. Ik ga deze week gewapend met de uitlegprint die V-snaar op spanning brengen.... ik hou jullie op de hoogte...

Geplaatst: zo nov 17, 2002 9:19 pm
door Ron
Je laat ons in spanning wachten zeg maar...

Geplaatst: wo mar 26, 2003 12:47 am
door holder
Gasten,

Blijkbaar heb ik 2 v-snaren in mijn bak. Beide aan vervenging toe. Dus nieuwe aangeschaft, maar: Welke (grote en kleine) moet waar?

Geplaatst: wo mar 26, 2003 12:55 am
door Folkert
In principe geldt: doe die grote waar die past en die kleine ook. Volgens mij is de grote voor de waterpomp en de kleine voor de dynamo.
Wat overigens in bovenstaand span-verhaal mist is het feit dat de dynamo-snaar gespannen wordt door de dynamo te verdraaien...

Geplaatst: wo mar 26, 2003 11:37 am
door jbeekmann
idd. Eerst uitzoeken welke snaar piept. De dynamosnaar is een stukkie makkelijker. Bij droog weer een paar druppels water op de dynamoriem>>piepen?>>fijn! Scheelt werk. Draai de grote bout onder de dynamo een paar slagen los (Met twee sleutels>bout&moer) Draai aan de bovenkant het boutje-moertje los dat door dat plaatje met die sleuf zit. Trek je dynamo naar achteren en zet deze laatste bout-moer weer vast. (Twee paar handen is soms makkelijk in dit geval) Als laatste die grote bout en moer onder de dynamo weer vast.
Even voor de duidelijkheid onder ons: een bout is zo'n ding met draadeind eraan, een moer is zo'n ding wat je erop draait, deze laatste heeft dus schroefdraad aan de binnenkant...

Geplaatst: wo mar 26, 2003 2:44 pm
door holder
Dank. Als ze losgaan zal het wel duidelijk worden.
Kan die tweede riem ook zo eenvoudig worden ge(de)monteerd?

Geplaatst: wo mar 26, 2003 11:45 pm
door Folkert
Op 2002-11-17 13:45, schreef Da-Goof:
als je voor de auto staat, zit ie rechts op het blok (bij een 1108 cc dan)
Volg gewoon de snaar en je zult zien dat 1 van de poelies (die wieltje van verschillende grootte waarover de snaar loopt), de kleinste, eigenlijk nergens anders aan vast zit als aan een stuk metaal. Aan dit stuk metaal zit op het einde een lange bout. Als je nou de borgbout los draaid, dat is de bout die door het geheel doorloopt en in het blok vast zit en je draaid vervolgens aan die lange bout, dan komt er meer spanning te staan op je snaar, dat zit je vanzelf wel gebeuren.
Draai de snaar dan zo strak aan dat ie niet meer piept. Draai hem niet te strak, want dat is erg slecht voor je lagers. Sterker nog, een beetje piepen direct na het starten kan geen kwaad, immers een v-snaar kost bijna niets en je lagers wel.
Eh... Nee...