Pagina 1 van 1
daf/volvo 66
Geplaatst: do feb 05, 2009 6:55 pm
door RobR4
Wie weet of de 1400 cc motor uit een daf/volvo 66 in een r4 past.
En wat moet er dan nog allemaal aangepast worden.
Rob.
Geplaatst: do feb 05, 2009 7:37 pm
door Daan
een r5 Alpine blok in een daf66
dus omgekeerd moet ook kunnen, maar of het de handigste oplossing is...?
zowiezo zit de (variomatic)bak aan de andere zijde bij een daf/volvo... lijkt mij, maar zie net ook nu dat ze hier het blok daarom ook 'omgekeerd' hebben geplaatst...
Oh nee toch weer niet, poelies aan de 'goeie kant' maar het inlaatspruitstuk aan de 'ander'.. :S?
daf/volvo 66
Geplaatst: do feb 05, 2009 8:15 pm
door RobR4
Zo'n blok werd me aangeboden.
Ik twijfel of het wel een 1400 blok is.
Die hebben volgens mij nooit in zo'n daf gelegen.
Ik denk dat het een 1289 cc blok is.
Rob.
Geplaatst: do feb 05, 2009 8:23 pm
door RobR4
waarna we er een 1400cc van Van Herck in Turnhout instaken.
Ons was verteld dat deze perfect past,
al is perfect blijkbaar een relatief begrip.
De waterpomp moet worden vervangen door die van de oude 1100,
alsook het vliegwiel, de poulie van de krukas, de ventilator,
de ontsteking (al is elektronische ook een optie) en de carburator.
Er moet tevens een gat worden geboord in de cilinderkop
voor de koelwaterleiding die door de carburator loopt.
Dus toch mogelijk dat er zo,n ingebouwd kan zijn.
Rob
Geplaatst: do feb 05, 2009 9:02 pm
door R4F6GTX Automaat
Het blok past er zo in, maar om het nog aan het lopen te krijgen moet je toch wel wat veranderen. Bijvoorbeeld, omdat de poelie voor de waterpomp en dynamo etc aan de andere kant zit moet je de nokkenas van een R4 1100 erin doen wat weer jammer is want dan ben je de scherpe nokken van de Volvo 1.4 kwijt. Veel makkelijker is om een oer 5 motorblok te zoeken, dat past wel gemakkelijker; dat hoef je alleen een cm of anderhalf hoger te monteren (anders past de stuurstang niet meer). Voor de rest zie vorige post plus de nieuwe posts die je er ook nog gaat krijgen.... zoek maar eens op het forum want daar is al heel veel over geschreven
Geplaatst: do feb 05, 2009 9:04 pm
door R4F6GTX Automaat
Daan schreef:.........
Oh nee toch weer niet, poelies aan de 'goeie kant' maar het inlaatspruitstuk aan de 'ander'.. :S?
Alpine heeft een "cross-flow" kop wat wil zeggen dat de inlaat aan de ene kant zit en de uitlaat aan de andere kant...
Geplaatst: vr feb 06, 2009 8:34 am
door Okido
ik heb heel vroeger een daf coupe 66 gehad met een 1400 alpine blokje erin. Daarvoor moest het onderblok van een volvo 340 worden gebruikt en daar de kop van de alpine erop. Ik weet niet meer waarom. Wel herinner ik me dat de zuigers verschilden.
De auto trok sneller als een VW GTI van destijds, maar bij teveel gas geven slipte de snaren.