daf/volvo 66

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobR4
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 4:11 pm
Locatie: Ospel

daf/volvo 66

Bericht: # 103602Bericht RobR4 »

Wie weet of de 1400 cc motor uit een daf/volvo 66 in een r4 past.
En wat moet er dan nog allemaal aangepast worden.


Rob.
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Bericht: # 103604Bericht Daan »

een r5 Alpine blok in een daf66

Afbeelding
Afbeelding

dus omgekeerd moet ook kunnen, maar of het de handigste oplossing is...?

zowiezo zit de (variomatic)bak aan de andere zijde bij een daf/volvo... lijkt mij, maar zie net ook nu dat ze hier het blok daarom ook 'omgekeerd' hebben geplaatst...
Oh nee toch weer niet, poelies aan de 'goeie kant' maar het inlaatspruitstuk aan de 'ander'.. :S?
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
RobR4
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 4:11 pm
Locatie: Ospel

daf/volvo 66

Bericht: # 103607Bericht RobR4 »

Zo'n blok werd me aangeboden.
Ik twijfel of het wel een 1400 blok is.
Die hebben volgens mij nooit in zo'n daf gelegen.
Ik denk dat het een 1289 cc blok is.

Rob.
Gebruikersavatar
RobR4
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 4:11 pm
Locatie: Ospel

Bericht: # 103610Bericht RobR4 »

waarna we er een 1400cc van Van Herck in Turnhout instaken.
Ons was verteld dat deze perfect past,
al is perfect blijkbaar een relatief begrip.
De waterpomp moet worden vervangen door die van de oude 1100,
alsook het vliegwiel, de poulie van de krukas, de ventilator,
de ontsteking (al is elektronische ook een optie) en de carburator.
Er moet tevens een gat worden geboord in de cilinderkop
voor de koelwaterleiding die door de carburator loopt.

Dus toch mogelijk dat er zo,n ingebouwd kan zijn.

Rob
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 103614Bericht R4F6GTX Automaat »

Het blok past er zo in, maar om het nog aan het lopen te krijgen moet je toch wel wat veranderen. Bijvoorbeeld, omdat de poelie voor de waterpomp en dynamo etc aan de andere kant zit moet je de nokkenas van een R4 1100 erin doen wat weer jammer is want dan ben je de scherpe nokken van de Volvo 1.4 kwijt. Veel makkelijker is om een oer 5 motorblok te zoeken, dat past wel gemakkelijker; dat hoef je alleen een cm of anderhalf hoger te monteren (anders past de stuurstang niet meer). Voor de rest zie vorige post plus de nieuwe posts die je er ook nog gaat krijgen.... zoek maar eens op het forum want daar is al heel veel over geschreven
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 103615Bericht R4F6GTX Automaat »

Daan schreef:.........
Oh nee toch weer niet, poelies aan de 'goeie kant' maar het inlaatspruitstuk aan de 'ander'.. :S?
Alpine heeft een "cross-flow" kop wat wil zeggen dat de inlaat aan de ene kant zit en de uitlaat aan de andere kant...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 947
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 103631Bericht Okido »

ik heb heel vroeger een daf coupe 66 gehad met een 1400 alpine blokje erin. Daarvoor moest het onderblok van een volvo 340 worden gebruikt en daar de kop van de alpine erop. Ik weet niet meer waarom. Wel herinner ik me dat de zuigers verschilden.
De auto trok sneller als een VW GTI van destijds, maar bij teveel gas geven slipte de snaren.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie