bokke wagen

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

ijsbrand

bokke wagen

Bericht: # 103221Bericht ijsbrand »

xyz
Laatst gewijzigd door ijsbrand op zo feb 08, 2009 11:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
RVIER

Bericht: # 103229Bericht RVIER »

@ijsbrand

loopt hij wel goed stationair? Dwz op de stationaire sproeier en de regelschroef

Als dat zo is moet je de choke eens een klein beetje uittrekken en kijken of hij het dan nog steeds doet.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
roberto
Contacteer:

Bericht: # 103230Bericht roberto »

Grondig aan pakken niet een beetje hier en daar.
Vernieuwen:

Bougies (0.6 mm) + Kabels.
Verdelerkap.
Contactpunten (goed afstellen 0.4mm) het beste met een Dwell hoekmeter.
Rotor.
Condensator vernieuwen of een velleman kit monteren.
Onsteking op tijd zetten het beste met een stroboscoop.

Carburateur schoon maken.
Benzine filter op het kleppendeksel vernieuwen let op het pijltje voor de goede richting.
slangen goed schoon maken die kunnen ook dicht slippen.
Het T stuk vanaf het kleppen deksel naar de carburateur controleren of deze niet gescheurd is of dicht.
Vacuum slang controleren, aan zuigen kijken of hij werkt.
Kleppen stellen.
Carburateur afstellen lucht stelschroef en eventueel de hoogte van de vlotter.

Als je dit gedaan hebt dan moet hij lopen als een zonnetje, doet hij dat niet dan heb je verbranden kleppen of een gat in de zuiger maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 103232Bericht R4F6GTX Automaat »

Uiteraard is het nooit verkeerd om goed onderhoud te plegen aan je autootje maar die hele lijst die jij hier neerzet schrikt de meeste (goedkope) R4 rijders af want zoals velen hier moet het ding rijden en mag het niks kosten.... dus als je eerst het probleem opzoekt zou het ook kunnen dat het maar een kleinigheidje is...
Maar als je geld zat hebt ga maar voor Roberto's idee (roos)

hieronder bewoordt Fons beter wat ik wilde zeggen:
Laatst gewijzigd door R4F6GTX Automaat op za jan 24, 2009 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER

Bericht: # 103233Bericht RVIER »

@roberto
Een grondige aanpak bestaat uit eerst denken (diagnose stellen) dan pas handelen. :D
Anders weet je na afloop nog niet wat het was.
:(

vr gr Fons
roberto
Contacteer:

Bericht: # 103234Bericht roberto »

RVIER schreef:@roberto
Een grondige aanpak bestaat uit eerst denken (diagnose stellen) dan pas handelen. :D
Anders weet je na afloop nog niet wat het was.
:(

vr gr Fons
Na het denken is grondig aanpakken de beste formule, doen wat er op het lijstje staat na +/- 20 jaar is dit allemaal een keer nodig dat is de diagnose, het probleem kom je vanzelf tegen maar dat wilt niet zeggen dat de rest niet nodig is, bijvoorbeeld een condensator kan wel mooi glimmen maar dan weet je niet of hij ook mooi werkt,je kunt hem wel door meten maar dan weet je niet hoe hij werkt als hij wordt gebruikt dit kun je ook wel gaan meten maar dan kun je beter een nieuwe kopen voor 2,50 euro
RVIER

bokke

Bericht: # 103237Bericht RVIER »

@Roberto,

Merkwaardige wijze van diagnose stellen: Na 20 jaar moet dit allemaal wel vervangen worden. Dit is geen diagnose maar een soort ervaringsfeit en handelingsvoorschrift

Je gaat er dus vanuit dat het probleem in de motor zit en door alles maar te vervangen het probleem wat het ook moge zijn, wordt opgelost

Ik zie bv ook nog als mogelijkheid dat het probleem helemaal niet de motor is maar bv de degectie motorsteunen of de aandrijfassen

Misschien moet ijsbrand de verschijnselen preciser beschrijven en vertellen na welke reparatie het begon.

vr gr Fons
roberto
Contacteer:

Re: bokke

Bericht: # 103238Bericht roberto »

RVIER schreef:@Roberto,

Merkwaardige wijze van diagnose stellen: Na 20 jaar moet dit allemaal wel vervangen worden. Dit is geen diagnose maar een soort ervaringsfeit en handelingsvoorschrift

Je gaat er dus vanuit dat het probleem in de motor zit en door alles maar te vervangen het probleem wat het ook moge zijn, wordt opgelost

Ik zie bv ook nog als mogelijkheid dat het probleem helemaal niet de motor is maar bv de degectie motorsteunen of de aandrijfassen

Misschien moet ijsbrand de verschijnselen preciser beschrijven en vertellen na welke reparatie het begon.

vr gr Fons
Ja Fons ik ben het met je eens ijsbrand kan beter beginnen met de motor steunen en de aandrijfassen vernieuwen dan zal het probleem wel opgelost zijn
hans vooijs
Contacteer:

"bokkerig" rijden

Bericht: # 103240Bericht hans vooijs »

Het schokkerig rijden in deellast is een algemeen probleem van de R4,inderdaad als je de choke er op trekt tijdens het rijden dan loopt hij beter, dat heeft te maken dat de auto is afgesteld op de benzine van zeg maar 20 jaar geleden.
De hedendaagse benzine verbrand totaal anders dan vroeger, daardoor is de hoofdsproeier eigenlijk iets te klein !
Ook de ontsteking moet anders afgesteld worden om de hedendaagse benzine optimaal te verbranden de vervroegingscurve is ook niet meer optimaal voor de nieuwe benzine
Heb dit uitgeprobeerd op de rollenbank goede afstelling van carburateur en montage van een elektronische ontsteking geeft een aanmerkelijke vermogenswinst!!
De R4 werd zuiniger heeft meer koppel (trekkracht) in de lage toeren dat betekend lekker soepel optrekken kortom een andere auto.
De elektronische ontsteking is nog niet in de handel maar op korte termijn wel leverbaar.
hans vooijs
hans
RobR4

4 op de rollenbank

Bericht: # 103241Bericht RobR4 »

Er zijn toch electronische ontstekingen die al langer geruikt worden?
Ik heb er een zitten op een 4 van de wegenwacht uit belgië.
Wat kost zoiets om hem op de rollenbank af te stellen en waar kunnen ze dat?

Groet Rob.
hans vooijs
Contacteer:

Bericht: # 103242Bericht hans vooijs »

Er zijn semi elektronische ontstekingen dat wil zeggen nog steeds gestuurd door kontaktpuntjes en met de vervroeging die bepaald wordt door vacuum in combinatie met de centrifugaalvervroeging.
Voor de hedendaagse benzine niet geschikt of liever gezegd niet optimaal
Mij is geen elektronische ontsteking bekend voor de R4, bestaat deze wel wat is dan het merk dan kan ik hem uittesten op mijn rollenbank of het wat is of niet.
Ik maak nu gebruik van een experimentele ontsteking vrij progameerbaar om het ideale ontstekingstijd te bepalen bij bepaalde toerentallen voor de R4, elk motortype vereist namelijk een andere curve de motor waar ik nu mee experimenteer is een C1C 956 cc.
hans
hans
roberto
Contacteer:

Bericht: # 103243Bericht roberto »

Je kunt het zelf maken met opocoupler en led lampje in combinatie met een vellenmankit.

Punten er uit maak een ronde plaat die in de verdeler kunt monteren, maak een bevestiging voor het led lampje en een voor opocoupler op de grondplaat zo dat er een onderbreking is als de 4 nokken van de verdeleras laat draaien, met dat onderbrekende signaal kun je de velleman aansturen en hij vervolgens de bobine die vervolgens de bougies

( Een opocoupler is een lichtgevoelige transistor - led is een lichtdiode)
RVIER

Bericht: # 103255Bericht RVIER »

@roberto,

heb je typenummers van de componenten? en een schematje?

vr gr Fons
Willem de Zwijger

Re: "bokkerig" rijden

Bericht: # 103265Bericht Willem de Zwijger »

hans vooijs schreef: ...De hedendaagse benzine verbrand totaal anders dan vroeger...
Vraag weer weggehaald, komt al aan de orde in het andere topic.
ijsbrand

bokkewagen

Bericht: # 103280Bericht ijsbrand »

tja wat een kennis is er
Laatst gewijzigd door ijsbrand op zo feb 08, 2009 11:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie