bokke wagen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
bokke wagen
xyz
Laatst gewijzigd door ijsbrand op zo feb 08, 2009 11:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Grondig aan pakken niet een beetje hier en daar.
Vernieuwen:
Bougies (0.6 mm) + Kabels.
Verdelerkap.
Contactpunten (goed afstellen 0.4mm) het beste met een Dwell hoekmeter.
Rotor.
Condensator vernieuwen of een velleman kit monteren.
Onsteking op tijd zetten het beste met een stroboscoop.
Carburateur schoon maken.
Benzine filter op het kleppendeksel vernieuwen let op het pijltje voor de goede richting.
slangen goed schoon maken die kunnen ook dicht slippen.
Het T stuk vanaf het kleppen deksel naar de carburateur controleren of deze niet gescheurd is of dicht.
Vacuum slang controleren, aan zuigen kijken of hij werkt.
Kleppen stellen.
Carburateur afstellen lucht stelschroef en eventueel de hoogte van de vlotter.
Als je dit gedaan hebt dan moet hij lopen als een zonnetje, doet hij dat niet dan heb je verbranden kleppen of een gat in de zuiger maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk.
Vernieuwen:
Bougies (0.6 mm) + Kabels.
Verdelerkap.
Contactpunten (goed afstellen 0.4mm) het beste met een Dwell hoekmeter.
Rotor.
Condensator vernieuwen of een velleman kit monteren.
Onsteking op tijd zetten het beste met een stroboscoop.
Carburateur schoon maken.
Benzine filter op het kleppendeksel vernieuwen let op het pijltje voor de goede richting.
slangen goed schoon maken die kunnen ook dicht slippen.
Het T stuk vanaf het kleppen deksel naar de carburateur controleren of deze niet gescheurd is of dicht.
Vacuum slang controleren, aan zuigen kijken of hij werkt.
Kleppen stellen.
Carburateur afstellen lucht stelschroef en eventueel de hoogte van de vlotter.
Als je dit gedaan hebt dan moet hij lopen als een zonnetje, doet hij dat niet dan heb je verbranden kleppen of een gat in de zuiger maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Uiteraard is het nooit verkeerd om goed onderhoud te plegen aan je autootje maar die hele lijst die jij hier neerzet schrikt de meeste (goedkope) R4 rijders af want zoals velen hier moet het ding rijden en mag het niks kosten.... dus als je eerst het probleem opzoekt zou het ook kunnen dat het maar een kleinigheidje is...
Maar als je geld zat hebt ga maar voor Roberto's idee
hieronder bewoordt Fons beter wat ik wilde zeggen:
Maar als je geld zat hebt ga maar voor Roberto's idee

hieronder bewoordt Fons beter wat ik wilde zeggen:
Laatst gewijzigd door R4F6GTX Automaat op za jan 24, 2009 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Na het denken is grondig aanpakken de beste formule, doen wat er op het lijstje staat na +/- 20 jaar is dit allemaal een keer nodig dat is de diagnose, het probleem kom je vanzelf tegen maar dat wilt niet zeggen dat de rest niet nodig is, bijvoorbeeld een condensator kan wel mooi glimmen maar dan weet je niet of hij ook mooi werkt,je kunt hem wel door meten maar dan weet je niet hoe hij werkt als hij wordt gebruikt dit kun je ook wel gaan meten maar dan kun je beter een nieuwe kopen voor 2,50 euroRVIER schreef:@roberto
Een grondige aanpak bestaat uit eerst denken (diagnose stellen) dan pas handelen.Grondig aan pakken niet een beetje hier en daar.![]()
Anders weet je na afloop nog niet wat het was.
![]()
vr gr Fons
bokke
@Roberto,
Merkwaardige wijze van diagnose stellen: Na 20 jaar moet dit allemaal wel vervangen worden. Dit is geen diagnose maar een soort ervaringsfeit en handelingsvoorschrift
Je gaat er dus vanuit dat het probleem in de motor zit en door alles maar te vervangen het probleem wat het ook moge zijn, wordt opgelost
Ik zie bv ook nog als mogelijkheid dat het probleem helemaal niet de motor is maar bv de degectie motorsteunen of de aandrijfassen
Misschien moet ijsbrand de verschijnselen preciser beschrijven en vertellen na welke reparatie het begon.
vr gr Fons
Merkwaardige wijze van diagnose stellen: Na 20 jaar moet dit allemaal wel vervangen worden. Dit is geen diagnose maar een soort ervaringsfeit en handelingsvoorschrift
Je gaat er dus vanuit dat het probleem in de motor zit en door alles maar te vervangen het probleem wat het ook moge zijn, wordt opgelost
Ik zie bv ook nog als mogelijkheid dat het probleem helemaal niet de motor is maar bv de degectie motorsteunen of de aandrijfassen
Misschien moet ijsbrand de verschijnselen preciser beschrijven en vertellen na welke reparatie het begon.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: bokke
Ja Fons ik ben het met je eens ijsbrand kan beter beginnen met de motor steunen en de aandrijfassen vernieuwen dan zal het probleem wel opgelost zijnRVIER schreef:@Roberto,
Merkwaardige wijze van diagnose stellen: Na 20 jaar moet dit allemaal wel vervangen worden. Dit is geen diagnose maar een soort ervaringsfeit en handelingsvoorschrift
Je gaat er dus vanuit dat het probleem in de motor zit en door alles maar te vervangen het probleem wat het ook moge zijn, wordt opgelost
Ik zie bv ook nog als mogelijkheid dat het probleem helemaal niet de motor is maar bv de degectie motorsteunen of de aandrijfassen
Misschien moet ijsbrand de verschijnselen preciser beschrijven en vertellen na welke reparatie het begon.
vr gr Fons
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
"bokkerig" rijden
Het schokkerig rijden in deellast is een algemeen probleem van de R4,inderdaad als je de choke er op trekt tijdens het rijden dan loopt hij beter, dat heeft te maken dat de auto is afgesteld op de benzine van zeg maar 20 jaar geleden.
De hedendaagse benzine verbrand totaal anders dan vroeger, daardoor is de hoofdsproeier eigenlijk iets te klein !
Ook de ontsteking moet anders afgesteld worden om de hedendaagse benzine optimaal te verbranden de vervroegingscurve is ook niet meer optimaal voor de nieuwe benzine
Heb dit uitgeprobeerd op de rollenbank goede afstelling van carburateur en montage van een elektronische ontsteking geeft een aanmerkelijke vermogenswinst!!
De R4 werd zuiniger heeft meer koppel (trekkracht) in de lage toeren dat betekend lekker soepel optrekken kortom een andere auto.
De elektronische ontsteking is nog niet in de handel maar op korte termijn wel leverbaar.
hans vooijs
De hedendaagse benzine verbrand totaal anders dan vroeger, daardoor is de hoofdsproeier eigenlijk iets te klein !
Ook de ontsteking moet anders afgesteld worden om de hedendaagse benzine optimaal te verbranden de vervroegingscurve is ook niet meer optimaal voor de nieuwe benzine
Heb dit uitgeprobeerd op de rollenbank goede afstelling van carburateur en montage van een elektronische ontsteking geeft een aanmerkelijke vermogenswinst!!
De R4 werd zuiniger heeft meer koppel (trekkracht) in de lage toeren dat betekend lekker soepel optrekken kortom een andere auto.
De elektronische ontsteking is nog niet in de handel maar op korte termijn wel leverbaar.
hans vooijs
hans
4 op de rollenbank
Er zijn toch electronische ontstekingen die al langer geruikt worden?
Ik heb er een zitten op een 4 van de wegenwacht uit belgië.
Wat kost zoiets om hem op de rollenbank af te stellen en waar kunnen ze dat?
Groet Rob.
Ik heb er een zitten op een 4 van de wegenwacht uit belgië.
Wat kost zoiets om hem op de rollenbank af te stellen en waar kunnen ze dat?
Groet Rob.
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
Er zijn semi elektronische ontstekingen dat wil zeggen nog steeds gestuurd door kontaktpuntjes en met de vervroeging die bepaald wordt door vacuum in combinatie met de centrifugaalvervroeging.
Voor de hedendaagse benzine niet geschikt of liever gezegd niet optimaal
Mij is geen elektronische ontsteking bekend voor de R4, bestaat deze wel wat is dan het merk dan kan ik hem uittesten op mijn rollenbank of het wat is of niet.
Ik maak nu gebruik van een experimentele ontsteking vrij progameerbaar om het ideale ontstekingstijd te bepalen bij bepaalde toerentallen voor de R4, elk motortype vereist namelijk een andere curve de motor waar ik nu mee experimenteer is een C1C 956 cc.
hans
Voor de hedendaagse benzine niet geschikt of liever gezegd niet optimaal
Mij is geen elektronische ontsteking bekend voor de R4, bestaat deze wel wat is dan het merk dan kan ik hem uittesten op mijn rollenbank of het wat is of niet.
Ik maak nu gebruik van een experimentele ontsteking vrij progameerbaar om het ideale ontstekingstijd te bepalen bij bepaalde toerentallen voor de R4, elk motortype vereist namelijk een andere curve de motor waar ik nu mee experimenteer is een C1C 956 cc.
hans
hans
Je kunt het zelf maken met opocoupler en led lampje in combinatie met een vellenmankit.
Punten er uit maak een ronde plaat die in de verdeler kunt monteren, maak een bevestiging voor het led lampje en een voor opocoupler op de grondplaat zo dat er een onderbreking is als de 4 nokken van de verdeleras laat draaien, met dat onderbrekende signaal kun je de velleman aansturen en hij vervolgens de bobine die vervolgens de bougies
( Een opocoupler is een lichtgevoelige transistor - led is een lichtdiode)
Punten er uit maak een ronde plaat die in de verdeler kunt monteren, maak een bevestiging voor het led lampje en een voor opocoupler op de grondplaat zo dat er een onderbreking is als de 4 nokken van de verdeleras laat draaien, met dat onderbrekende signaal kun je de velleman aansturen en hij vervolgens de bobine die vervolgens de bougies
( Een opocoupler is een lichtgevoelige transistor - led is een lichtdiode)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: "bokkerig" rijden
Vraag weer weggehaald, komt al aan de orde in het andere topic.hans vooijs schreef: ...De hedendaagse benzine verbrand totaal anders dan vroeger...
bokkewagen
tja wat een kennis is er
Laatst gewijzigd door ijsbrand op zo feb 08, 2009 11:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.