Pagina 1 van 1
Kan iemand ff helpen? onsteking
Geplaatst: ma jan 05, 2009 4:20 am
door RL4
Allereerst iedereen een geweldig 2009 gewenst!
Nu het probleem(pje)
Ja, ik weet dat het in de kluwer staat en ja ik weet dat ik het dan zelf zou moeten kunnen maar ik snap het gewoon ff niet
Ik heb een 850 motortje, dat ik wil timen met de scoop; moet het streepie nou gelijk of juist de +/- 10mm voor het vaste punt op het vliegwielhuis staan?
Maw is het streepie nou BDP of juist BDP - +/- 7 graden?
Voor de dikkere motortjes snap ik wel wat er staat in de kluwer maar voor de oudere types wordt vrolijk naar de nieuwere tyoes gewezen en da's net een tikkie anders gaatjes met gradenkammetjes enzo.... ik heb gewoon een gat met punt en rondvliegende enkele streep!
Alvast bedankt!
Geplaatst: ma jan 05, 2009 7:35 pm
door FuZziE
ik heb em geloof ik een centimetertje ervoor staan, maar het kan ook erna zijn... oftwel: vaste punt is nul. gewoon even proberen en je merkt vanzelf hoe ie beter loopt.
succes
Geplaatst: wo jan 07, 2009 10:07 pm
door RVIER
@RL4
als de spleet in het vliegwiel gelijk staat met het vaste punt op het koppelinhuis heb je "bovenste dode punt" op cilinder 1 (=vliegwielzijde) .
Vooronsteking is dus voor het bovenste dode punt. Dat hang nu af van de draairichting van de motor.
Voor een willekeurige (renault) motor:
Schakel een van de vooruitversnellingen in en druk de auto vooruit totdat Je de boven geschetste situatie ziet.
Je bent dan net ver, maar weet nu aan welke kant
vr gr Fons
Geplaatst: za jan 10, 2009 3:24 am
door RL4
Heren,
Dank, ik kan er weer verder mee. Overigens voor de duidelijkheid en de volgende die het onderwerp op het forum, zoekt. Het motortje (en de ontsteking) loopt rechtsom. Vervroegen is de onsteking dus linksom en verlaten rechtsom. Dus het streepje op het vliegwiel moet voor de punt op het blok staan. Trouwens: op de onsteking zitten geen geavanceerde'vervroeging anders zou je natuurlijk nog eea met vacuumslangen afkoppelen en afsluiten moeten ondernemen.
Groet,
RL4
Geplaatst: za jan 10, 2009 11:21 am
door R4F6GTX Automaat
Er zit wel een 'gewone' vaccuum vervroeging op.... normaal gesproken dan
Geplaatst: za jan 10, 2009 3:06 pm
door RL4
Nee hoor, wij rijden met een motortje van bj. '82 en daar zit alleen maar een centrifugaalvervroeging op.
Geplaatst: za jan 10, 2009 4:33 pm
door Paul Oud
Wat het beste werkt is de montage schroef/bout op het blok waarm eje verdelerhuis vastzit iets los draaien. Gaan rijden en telkens een stukje verder vervroegen. Dan zoek je het punt dat ie het snelst optrekt en net niet ploft in je uitlaat. Als je daarna controleert met je stroboscooplamp zul je zien dat ie stationait 11mm voor je pijl staat.
Succes!!
Geplaatst: zo jan 11, 2009 1:46 am
door RL4
Hey Paul,
Hoe is het; dank voor je reactie en groet,
RL4
Geplaatst: ma jan 12, 2009 10:31 am
door Paul Oud
Gaat hier prima.De groene 4 zoals je misschien op het forum hebt gezien is einde. M'n 64er project ligt lam door tijdtekort.
Nu rijdt ik gewoon met de R11 en i.p.v. de groene 4 een GSA.
Alles gaat verder prima.
Je blijft wel aan het sleutelen hè.
Hier ook, dat krijg je ervan als je een GSA gaat rijden. Maar het confort is onovertreffelijk.
Groet!!
Geplaatst: wo jan 14, 2009 1:46 am
door RL4
Je weet dat ik ook een Ds heb toch? Zo'n ding als op de foto

Aan comfort geen gebrek maar sleutelen..... Heerlijk frans allemaal. Ik heb daar nu het radiatortje van uitgebouwd omdat ie lekte. Volgens mij restaureer je een viertje in dezelfde tijd
Groet,
RL4