Kan iemand ff helpen? onsteking

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RL4
Berichten: 64
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 12:13 am
Locatie: Gouda

Kan iemand ff helpen? onsteking

Bericht: # 102709Bericht RL4 »

Allereerst iedereen een geweldig 2009 gewenst!

Nu het probleem(pje)

Ja, ik weet dat het in de kluwer staat en ja ik weet dat ik het dan zelf zou moeten kunnen maar ik snap het gewoon ff niet :roll:

Ik heb een 850 motortje, dat ik wil timen met de scoop; moet het streepie nou gelijk of juist de +/- 10mm voor het vaste punt op het vliegwielhuis staan?
Maw is het streepie nou BDP of juist BDP - +/- 7 graden?

Voor de dikkere motortjes snap ik wel wat er staat in de kluwer maar voor de oudere types wordt vrolijk naar de nieuwere tyoes gewezen en da's net een tikkie anders gaatjes met gradenkammetjes enzo.... ik heb gewoon een gat met punt en rondvliegende enkele streep! :o

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
FuZziE
Berichten: 89
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 7:40 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 102726Bericht FuZziE »

ik heb em geloof ik een centimetertje ervoor staan, maar het kan ook erna zijn... oftwel: vaste punt is nul. gewoon even proberen en je merkt vanzelf hoe ie beter loopt.

succes
Vrrrrrroem....
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 102809Bericht RVIER »

@RL4

als de spleet in het vliegwiel gelijk staat met het vaste punt op het koppelinhuis heb je "bovenste dode punt" op cilinder 1 (=vliegwielzijde) .
Vooronsteking is dus voor het bovenste dode punt. Dat hang nu af van de draairichting van de motor.

Voor een willekeurige (renault) motor:
Schakel een van de vooruitversnellingen in en druk de auto vooruit totdat Je de boven geschetste situatie ziet.
Je bent dan net ver, maar weet nu aan welke kant

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
RL4
Berichten: 64
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 12:13 am
Locatie: Gouda

Bericht: # 102861Bericht RL4 »

Heren,

Dank, ik kan er weer verder mee. Overigens voor de duidelijkheid en de volgende die het onderwerp op het forum, zoekt. Het motortje (en de ontsteking) loopt rechtsom. Vervroegen is de onsteking dus linksom en verlaten rechtsom. Dus het streepje op het vliegwiel moet voor de punt op het blok staan. Trouwens: op de onsteking zitten geen geavanceerde'vervroeging anders zou je natuurlijk nog eea met vacuumslangen afkoppelen en afsluiten moeten ondernemen.

Groet,
RL4
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 102868Bericht R4F6GTX Automaat »

Er zit wel een 'gewone' vaccuum vervroeging op.... normaal gesproken dan
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
RL4
Berichten: 64
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 12:13 am
Locatie: Gouda

Bericht: # 102872Bericht RL4 »

Nee hoor, wij rijden met een motortje van bj. '82 en daar zit alleen maar een centrifugaalvervroeging op.
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 239
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

Bericht: # 102876Bericht Paul Oud »

Wat het beste werkt is de montage schroef/bout op het blok waarm eje verdelerhuis vastzit iets los draaien. Gaan rijden en telkens een stukje verder vervroegen. Dan zoek je het punt dat ie het snelst optrekt en net niet ploft in je uitlaat. Als je daarna controleert met je stroboscooplamp zul je zien dat ie stationait 11mm voor je pijl staat.
Succes!!
Gebruikersavatar
RL4
Berichten: 64
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 12:13 am
Locatie: Gouda

Bericht: # 102892Bericht RL4 »

Hey Paul,

Hoe is het; dank voor je reactie en groet,

RL4
Gebruikersavatar
Paul Oud
Berichten: 239
Lid geworden op: ma jan 12, 2004 2:00 am

Bericht: # 102936Bericht Paul Oud »

Gaat hier prima.De groene 4 zoals je misschien op het forum hebt gezien is einde. M'n 64er project ligt lam door tijdtekort.
Nu rijdt ik gewoon met de R11 en i.p.v. de groene 4 een GSA.
Alles gaat verder prima.
Je blijft wel aan het sleutelen hè.
Hier ook, dat krijg je ervan als je een GSA gaat rijden. Maar het confort is onovertreffelijk.

Groet!!
Gebruikersavatar
RL4
Berichten: 64
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 12:13 am
Locatie: Gouda

Bericht: # 102989Bericht RL4 »

Je weet dat ik ook een Ds heb toch? Zo'n ding als op de foto :) Aan comfort geen gebrek maar sleutelen..... Heerlijk frans allemaal. Ik heb daar nu het radiatortje van uitgebouwd omdat ie lekte. Volgens mij restaureer je een viertje in dezelfde tijd :D
Afbeelding

Groet,
RL4
Plaats reactie