Motor op hol

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

-Trelleur-

Motor op hol

Bericht: # 102092Bericht -Trelleur- »

Ik heb een motor die vastzit in de stand volgas. Dit is spontaan begonnen tijdens een stukje (langzaam) rijden. Na het starten klimt hij nu meteen hoog in de toeren, terwijl ik het gaspedaal niet eens aanraak. Het enige wat ik kan doen is 'm maar weer afzetten.
Is dit de gasklep die vastzit? De kabelbediening werkt normaal.

Het gaat trouwens om een Estafette, maar de motor is vergelijkbaar met een 4 GTL.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
schoapke

Bericht: # 102093Bericht schoapke »

of valse lucht. Had het een keer met mn 5 toen bleek het slangetje van de carterontluchting los t hangen.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 102095Bericht R4F6GTX Automaat »

of de veer die de gasklep terug moet trekken kapot of weg?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-Trelleur-

Bericht: # 102100Bericht -Trelleur- »

Tja, de carterventilatie zit op z'n plek (linksboven op het plaatje) en de terugtrekveer van de gasklep ook (rechtsonder meen ik?).
Kan het een luchtlek via een pakking zijn? Deze zien er vochtig uit, alsof er wat benzine doorheen komt. Ik heb de bevestigingen van de carburateur iets vaster aangedraaid maar het probleem blijft zich voordoen.

Afbeelding
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 102101Bericht R4F6GTX Automaat »

Laat de motor eens draaien en spuit dat iets van remmenreiniger of WD40 op de pakking, daar waar je denkt dat het lek kan zijn. Als je dan verschil merkt is daar waarschijnlijk de pakking kapot. Kan je zo ook op andere verbindingen testen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-Trelleur-

Bericht: # 102115Bericht -Trelleur- »

Zoiets heb ik wel geprobeerd, maar het is niet gemakkelijk in de luchtstroom van de volop meedraaiende ventilator. Er was ook geen verschil merkbaar, in de korte tijd dat ik het geraas van de motor kon verdragen.
ronny

Bericht: # 102116Bericht ronny »

Als je het luchtfilter eraf haalt zou je toch moeten zien of de gasklep open staat of niet en als je aan de gashandel draaid zie je 'm dan binnenin ook verdraaien?, zit de hoofdsproier nog wel op z'n plek en vastgedraaid? verder zou ik ook denken aan een luchtlek maar betwijfel of ie dan volgas gaat graaien, mijn ervaring is dat het stationair iets aan de hoge kant zit.

mvg,ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
-Trelleur-

Bericht: # 102119Bericht -Trelleur- »

Dat eerste dacht ik ook, maar ik zie alleen de chokeklep, bovenin de inlaat. Die gaat gewoon open en dicht. En bij het draaien aan de gaskabel komt er een straaltje benzine, verder zie ik weinig gebeuren.
ronny

Bericht: # 102121Bericht ronny »

de gasklep zit helemaal onderin net boven het spruitstuk,bij jouw type carburateur, de bediening zie je ook op die foto, toch? waar dat kabeltje aanzit?
-Trelleur-

Bericht: # 102124Bericht -Trelleur- »

Dat kabeltje hoort bij de choke. Op de foto hieronder zie je de gaskabel. De bijbehorende klep zal inderdaad ergens onderin zitten, maar heb ik niet kunnen zien.

Afbeelding
ronny

Bericht: # 102128Bericht ronny »

ja klopt , de klep zit daar waar die grote veer zit , dat onderdeel ligt nieuw in het magazijn zag ik zondag
Dolf

Bericht: # 102132Bericht Dolf »

Dag Trelleur,

Is het niet de gasklep waarvan het boutje losgelopen is? Hierdoor kan de gasklep verdraaien (zijn vaak licht ovaal) of scheef in zijn asje terecht zijn gekomen waardoor hij niet meer goed sluit. Gevolg is een motor die wat gedragingen betreft op hol geslagen lijkt. Zeker de moeite waard dit eens te bekijken, als je namelijk pech hebt kan dit boutje in de motor terecht komen.

Groet,

Dolf
RenateR6

Bericht: # 102151Bericht RenateR6 »

Als je het luchtfilter er af hebt en je met een zaklamp in het gat (venturi) kijkt moet je als alles in ruste is en de motor uit dus tegen een koperkleurigplaatje aankijken welke onderin het "gat" dicht. dit is de gasklep.
Als die niet het geval is dat is de hevel waar de gaskabel aanvast zit en met een nokje samen op de gasklep as bevestigd los.
Je moet dan de klep in dichte stand draaien (dit kan met een steeksleutel aan de andere kant van de carburatuer) dan zorgen dat de gaskabel geen spanning heeft weer een bijpassende gat voor het nokje zoeken.
En dan het moertje weer vast zetten die alles bij elkaar hoort te houden.

Greetzz Renate.
Een R6 is geen anderhalve R4
lesmagnacs
Contacteer:

Bericht: # 102154Bericht lesmagnacs »

En.... als je het luchtfilter er afhaalt, start en dan met je hand de venturi (of met een iets anders ) afsluit dan zou er geen zuurstof meer bij de inlaat mogen komen en kan de motor in principe alleen maar 'verzuipen' als er iets met de sproeier is of te veel brandstof o.id.. Overigens lijkt het me sterk dat de motor op hol slaat als je een lek hebt bij een pakking. Hij kan hoogstens ietsje sneller gaan lopen.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
-Trelleur-

Bericht: # 102161Bericht -Trelleur- »

Bij nadere inspectie zie ik die klep inderdaad wel zitten. Hij beweegt gewoon mee met de gaskabel, zit dus niet vast. Of hij helemaal afsluit zoals het hoort is moeilijk te zien. Staat wel schuin in de ruststand.
Kan er ook iets ontregeld zijn door een vuiltje in de carburateur? Deze auto heeft niet een benzinefilter standaard.
Plaats reactie