Pagina 1 van 1
inbouwen 5-versnellingsbak
Geplaatst: za dec 13, 2008 6:56 pm
door ronny
Hallo allemaal, om toch een beetje trekkracht te hebben met m'n aanhangwagentje heb ik besloten een 5-bak die ik had liggen in te bouwen, maar als je niet in de voorste dwarsbalk wilt slijpen en lassen en een steunbalkje onderdoor de versnellingsbak wilt maken hoe pak ik dat dan aan, wie heeft hier ervaring mee?
groetjes, ronny
Geplaatst: zo dec 14, 2008 11:02 am
door Rudolf2
Dit moet je aan Menno vragen. Hij had de vijfbak iets ingekort en dan hoefde je slechts een van de door jou genoemde akties uit te voeren.
Ik heb de bak van Menno hier nog los liggen, mss als voorbeeld.
Rudolf
Geplaatst: zo dec 14, 2008 1:35 pm
door Willem de Zwijger
Dat schijnt gedaan te worden, dan moet je in iedergeval de motorophangpunten verbouwen. En je uitlaat aanpassen.
Vervolgens denk ik dat je groot kans hebt dat je in het schutbord terecht komt en daar moet slijpen en lassen. Het leek mij destijds minder moeite om de voorbalk aan te passen.
Ik heb ooit een 1400 blok + bak gezien wat op deze manier ingebouwd was geweest was, ik herinner me dat met name de ophanging van de versnellingsbak er gammel uitzag; een balkje eronderdoor klinkt goed, ik dacht dat ook op de Alpineturbo 5 bak zo zat. Of het al met al simpeler is dan in de voorbalk te gaan slijpen kan ik me eigenlijk niet voorstellen.
Wel even opletten met de deksel van de bak: een r4 deksel erop, dan de haak omzetten

Geplaatst: zo dec 14, 2008 5:58 pm
door Rudolf2
en Paulautomaat had om zijn configuratie in het vooronder te lepelen eenzelfde constructie moeten toepassen. De verbouwing is nog te bezichtigen (zij het zonder motor en (automatische) bak.
Rudolf
Geplaatst: zo dec 14, 2008 6:49 pm
door R4F6GTX Automaat
Rudolf2 schreef:en Paulautomaat had om zijn configuratie in het vooronder te lepelen eenzelfde constructie moeten toepassen. De verbouwing is nog te bezichtigen (zij het zonder motor en (automatische) bak.
Rudolf
Er is weer een automaatbak gesignaleerd dus goed mogelijk dat ie binnenkort weer te bewonderen is
met automaat erin....
Geplaatst: ma dec 15, 2008 2:52 pm
door Daan
stuur even een Pbtje naar Harry (Voormalig steuntpunt noord-oost zoals ie zich noemt)
Hij had een tijdje terug een 5bak te koop met steun(bovenop als ik me niet vergis). Had er een foto van gezien op MP, misschien wil hij je die wel mailen.
Geplaatst: ma dec 15, 2008 8:25 pm
door ronny
hé willem ,wat bedoel je hiermee
dan moet je in iedergeval de motorophangpunten verbouwen. En je uitlaat aanpassen.
Vervolgens denk ik dat je groot kans hebt dat je in het schutbord terecht komt en daar moet slijpen en lassen
volgens mij zou ik aan de voorkant, tussen de 5-bak en de voorbalk, 7 mm speling moeten houden, de 5-bak is 7mm korter dan de 4-bak mét ophangsteun, zelf denk ik dat 7 mm genoeg moet zijn om er voor te zorgen dat het blok niet tegen de voorbalk aanstoot, maar ik kan het mis hebben.
Ik had zelf een constructie in m'n hoofd met dat stuk ronde buis wat onder het moterblok doorloopt én de 4-bakophangsteun daarop te lassen, hij moet dan wel ietsje ingekort worden om tussen de chassisbalken te passen, ik weet alleen niet of de steun/rubber geschikt is voor die constructie
5-bak
Geplaatst: ma dec 15, 2008 8:42 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Heren,
Ik had inderdaad een 5-bak uit een R4 Alpine, die al helemaal geprepareerd was voor dit doel.
Middels een brugconstructie en 2 silentblock rubbers kon je hem op de voorste langsbalken bevestigen en bleef het geheel keurig op zijn plek en binnen de voorbalk.
Maar er was geen interesse voor, waarschijnlijk omdat het ding een stukje duurder was dan de appeltaart of het kratje bier dat op dit forum vaak als norm gehanteerd wordt. Kwaliteit heeft nu eenmaal z'n prijs.
Deze 5-bak is naar België gegaan, tot volle tevredenheid van de nieuwe eigenaar en mezelf.
Groet
Harry
Geplaatst: ma dec 15, 2008 9:34 pm
door ronny
hoi Harry, wat voor silentblocks waren dat dan, de standaard dikke met 2 tapeinden aan weers kanten,die ze in iedere autozaak hebben of was dat iets specifikers?
Geplaatst: di dec 16, 2008 10:14 am
door Willem de Zwijger
ronny schreef:hé willem ,wat bedoel je hiermee
dan moet je in iedergeval de motorophangpunten verbouwen. En je uitlaat aanpassen.
Vervolgens denk ik dat je groot kans hebt dat je in het schutbord terecht komt en daar moet slijpen en lassen
volgens mij zou ik aan de voorkant, tussen de 5-bak en de voorbalk, 7 mm speling moeten houden, de 5-bak is 7mm korter dan de 4-bak mét ophangsteun, zelf denk ik dat 7 mm genoeg moet zijn om er voor te zorgen dat het blok niet tegen de voorbalk aanstoot, maar ik kan het mis hebben.
Je hebt gelijk, ik zag het even niet scherp voor me.
Over die silent blocks voor onder de bak: daar zijn vrij standaard dingen voor in de handel. De 'betere' ijzerwarenzaak zou je denk ik kunnen helpen.
Geplaatst: di dec 16, 2008 2:06 pm
door jbeekmann
Zoek bij Eriks eens op trillingsdemper. Dan kom je vanalles tegen zoals:
http://www.eriks.nl/catalogus/open.php? ... 0540110100
Misschien een optie?