Startmotor uitbouwen in 10 stappen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Startmotor uitbouwen in 10 stappen
Laatst had ik problemen met mijn startmotor. Sleutelen had ik nog nooit gedaan, want ik reed nog niet zo heel lang vier. Natuurlijk veel door het forum heen geploegd en er zijn idd al een hoop dingen over de startmotor geschreven. Toch denk ik dat deze beschrijving een helpende hand kan zijn voor onervaren lui als ik. Het was een simpel lijstje en ik heb hem voor het forum wat aangekleed met mijn bevindingen. Het 4tje start en scheurt weer als vanouds, dit neemt niet weg dat er wellicht nog fouten zijn gemaakt en ben dus nergens verantwoordelijk voor Mocht je er gebruik van hebben gemaakt, of op/aanmerkingen hebben dan lees ik het graag.
Uitbouwen startmotor voor dummies in tien stappen, gtl motor; parisrhone en ducellier.
(Een woord vooraf; Bewaar alles wat je los draait (+- 8 bouten) en leg ze indien nodig op volgorde weg)
Spuit alle onderstaande bouten uit het hele vehaal in met wd40. Het liefst nog een dag van te voren.
1. Op de +pool van de accu zitten 2 draden. De ene loopt naar een apparaat bovenop de motor, dat is de dynamo. De ander loopt naar een donker hol aan de bestuurderskant van de auto, dat is de startmotor. Haal alle twee de kabels van de accu en tape het uiteinde helemaal in zodat ze geen contact meer kunnen maken. Voor alle zekerheid haal je ook de min pool van de accu.
2. Haal de + kabel van het startrelais uit het duister(daar waar de kabel eindigt, zat bij mij vast met sleutel 13). De losse kabel zou je natuurlijk na kunnen lopen en verzorgen, zodat hij weer topfit is voor de inbouw. Haal tevens het stekkertje los van de dunne draad die naar het contactslot gaat.
Spuit alle onderstaande bouten in met wd40.
3. De dikke buis die aan het luchtfiltertrommel zit kun je eraf schuiven. Hierdoor creëer je ruimte en overzicht.
Spuit alle onderstaande bouten in met wd40.
4.Volg de stuurstang tot aan dat ronde rubber. Maak de 2 bouten los die de stuurstang aan de kant van de bestuurder aangrijpen. Pak een tie-rip en snoer hem zo ver mogelijk omhoog aan die zwarte steun ofzo (ruw geschat geeft hij 10cm mee). Dit zorgt voor voldoende ruimte om straks de startmotor er uit te nemen.
Spuit alle resterende bouten in met wd40.
5. Pak krik + een niet te grote bahco. De koppelingskabel moet los van de koppelingshendel. Bahco met mond open onder de hendel (vlak achter de kabel) en zijn onderkant op de krik. Krik de koppelingshendel een stukje omhoog (bv 3cm), nu kun je de koppelingskabel onder de hendel vandaan halen. Let erop dat de bahco, of een ander voorwerp, niet de motor mee omhoog krikt. Je kunt de krik en bahco weer opbergen, de hendel blijft gewoon hangen.
Spuit alle resterende bouten in met wd40.
6. De koppelingskabel zit nu nog vast aan een ijzerenhouder/beugel. Deze hele beugel moet verwijderd worden. De beugel zit vast met twee bouten, haal ze er alle twee uit. Nu is en de beugel los en de bovenste motorsteun niet meer vast aan de onderste. Voor de zekerheid zette ik een houtenblok onder de carterpan om de motor te ondersteunen. (ps die moer aan de kant van de motor, is 1 geheel met de beugel die je er af wilt halen. Dat je geen tijd verspilt, net als mij, om die bout los van de beugel te krijgen.
De koppelingskabel + beugel hangen nu aan 1 kant in het luchtledige. Draai hem ergens heen, zodat je er geen last meer van ondervindt.
Spuit alle resterende bouten in met wd40
Als mij niets is ontgaan staat er nu niks meer in de weg om de startmotor los van de motor te sleutelen. Er zijn diverse type startmotors. Vermoedelijk heb ik een paris-rhone startmotor, gezien zijn korte dikke bouw en het vergelijkende beeldmateriaal in het “haynesâ€
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: zo feb 15, 2009 8:08 pm
Ben ook bezig met een defecte startmotor uitbouwen van ons Groene Moster ("Jaloezie"), toch even een paar opmerkingen.
Ik kon in eerste instantie de foto niet plaatsen als ik zelf onder de kap keek Nu is me duidelijk dat de foto genomen is vanaf de firewall bij de bestuurderskant RECHT achter de startmotor uitkijkend op de voorkant van de auto. (deze opmerking is voor de lezer die tegen hetzelfde aanloopt: "???? hoe moet ik dat bekijken dan?")
6: ik kom niet bij één van die twee bouten, zit en chassisbalk in de weg voor mijn dopsleutel en met een steek is moeilijk, beugel is in krap U profiel bij mij, krijg daar de sleutel niet goed tussen. Enig idee wat ik kan ondernemen?
7: Neem aan dat je de twee bouten bovenop bedoelt en 1tje net onder/achter de koppelingshevel. Laatste is ook moeilijke zaak. Enig idee hoe ik daar goed bijkom? (als die bout het niet is, welke dan wel?
Misschien een foto van welke bouten je bedoelt???
Ik kon in eerste instantie de foto niet plaatsen als ik zelf onder de kap keek Nu is me duidelijk dat de foto genomen is vanaf de firewall bij de bestuurderskant RECHT achter de startmotor uitkijkend op de voorkant van de auto. (deze opmerking is voor de lezer die tegen hetzelfde aanloopt: "???? hoe moet ik dat bekijken dan?")
6: ik kom niet bij één van die twee bouten, zit en chassisbalk in de weg voor mijn dopsleutel en met een steek is moeilijk, beugel is in krap U profiel bij mij, krijg daar de sleutel niet goed tussen. Enig idee wat ik kan ondernemen?
7: Neem aan dat je de twee bouten bovenop bedoelt en 1tje net onder/achter de koppelingshevel. Laatste is ook moeilijke zaak. Enig idee hoe ik daar goed bijkom? (als die bout het niet is, welke dan wel?
Misschien een foto van welke bouten je bedoelt???
@ inwoner Kane,
punt 6: je zou kunnen proberen de hele motorsteun eraf te halen, dus de 2 bouten/moeren (? ) net onder je spruitstuk( op de foto :nr8) en de bouten van de onderste motorsteun ,dan komt de koppelingskabelsteun ook mee.
punt 7: als je die onderste op de startmotor los hebt dan is er 1 troost ,je hoeft 'm er niet persé terug in te draaien als je een goeie startmotor terug monteert, op heel wat R4-tjes zit ie met alleen de 2 bovenste bouten vast en dat werkt blijkbaar prima, in ieder geval nog nooit gehoord dat een startmotor afbrak omdat ie met 2 bouten vastzat
punt 6: je zou kunnen proberen de hele motorsteun eraf te halen, dus de 2 bouten/moeren (? ) net onder je spruitstuk( op de foto :nr8) en de bouten van de onderste motorsteun ,dan komt de koppelingskabelsteun ook mee.
punt 7: als je die onderste op de startmotor los hebt dan is er 1 troost ,je hoeft 'm er niet persé terug in te draaien als je een goeie startmotor terug monteert, op heel wat R4-tjes zit ie met alleen de 2 bovenste bouten vast en dat werkt blijkbaar prima, in ieder geval nog nooit gehoord dat een startmotor afbrak omdat ie met 2 bouten vastzat
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
geheime wapens
heren/dames ook,
hierbij een foto van de "startmotorsleutelset" en een dopsteutel op een draaibaar scharnier.
Waren niet echt goedkoop, maar je moet dat afzetten tegen je onbetaalbare irritatie als je niet in de flow komt met de reparatie.
Dit laatste gereedschap eis een genot om mee te werken. Je kunt zonder je pijn te doen van onderen bij de bouten die de startmotor vasthouden. Dat lukt niet met een standaard doppenset met verlengstukken en kruisstuk.
Nog twee opmerkingen over de lijst van 10
punt 1. als je de accu loskoppeld is de volgorde altijd - eerst daarna +. Zeker als de accuklemmen vastzitten met een bout/moer is die volgorde belangrijk. Als je met het gereedschap (als je de - pool) losmaakt , contact maakt met de massa loopt er geen stroom. Als je daarna de +l losmaakt en met het gereedschap de massa raakt loopt er ook geen stroom. Bij een omgekeerde volgorde heb je in dat geval vet pech (en mogelijk brandvlekken)
punt 2 Ik laat de draad aan de startmotor gewoon vastzetten, knip wel de ti-wraps los die hem vasthouden. Voordeel is dat je de kabel weer op dezelfde wijze aan de vervangende startmotor kunt hangen.
vr gr Fons
ps help !!wat ik ook doe (volgens de handleiding) ik krijg de foto niet direct te zien
hierbij een foto van de "startmotorsleutelset" en een dopsteutel op een draaibaar scharnier.
Waren niet echt goedkoop, maar je moet dat afzetten tegen je onbetaalbare irritatie als je niet in de flow komt met de reparatie.
Dit laatste gereedschap eis een genot om mee te werken. Je kunt zonder je pijn te doen van onderen bij de bouten die de startmotor vasthouden. Dat lukt niet met een standaard doppenset met verlengstukken en kruisstuk.
Nog twee opmerkingen over de lijst van 10
punt 1. als je de accu loskoppeld is de volgorde altijd - eerst daarna +. Zeker als de accuklemmen vastzitten met een bout/moer is die volgorde belangrijk. Als je met het gereedschap (als je de - pool) losmaakt , contact maakt met de massa loopt er geen stroom. Als je daarna de +l losmaakt en met het gereedschap de massa raakt loopt er ook geen stroom. Bij een omgekeerde volgorde heb je in dat geval vet pech (en mogelijk brandvlekken)
punt 2 Ik laat de draad aan de startmotor gewoon vastzetten, knip wel de ti-wraps los die hem vasthouden. Voordeel is dat je de kabel weer op dezelfde wijze aan de vervangende startmotor kunt hangen.
vr gr Fons
ps help !!wat ik ook doe (volgens de handleiding) ik krijg de foto niet direct te zien
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Ja ik weet niet, ik heb het twee keer gedaan, maar die motorsteun, en volgens mij zelfs de koppelingskabel heb ik er nog nooit af hoeven halen of loshalen (die koppelingskabel wet ik niet helemaal zeker, het is alweer een tijdje terug ) wel haal ik het hittschildje even weg, en de uitlaatbocht haal ik los van het spruitstuk... Met wat ringsleutels en een dopsleutelsetje waar je dan 1 cardan-stukje bij haalt (is niet zo duur 5 a 10 euro) moet het wel te doen zijn (dat is alles wat ik heb...) en dan is het volgens mijn de startmotor naar achteren en de achterkant ietsje laten zakken en dan de voorkant omhoog achter de beugel vandaan, of het is dan weer terug en ietsje naar je toe en dan met de achterkant omhoog ofzo.... ja ik weet het ook niet meer maar het kan wel...
Een en ander hangt ook af van het type startmotor wat gemonteerd is, je hebt er van Paris-Rhone en van bosch geloof ik. In ieder geval een lange dunne en een korte dikke. Daar hangt het wel van af in welke bochten je hem moet wringen om los te krijgen.
De laatste keer dat ik er één verwijderde plaatste ik er een andere voor terug en werd dit verschil goed duidelijk. Het opkrikken van de motor gaf me uiteindelijk net genoeg ruimte om het zonder spruitstuk los maken te voltooien.
De laatste keer dat ik er één verwijderde plaatste ik er een andere voor terug en werd dit verschil goed duidelijk. Het opkrikken van de motor gaf me uiteindelijk net genoeg ruimte om het zonder spruitstuk los maken te voltooien.
Re: Startmotor uitbouwen in 10 stappen
nou, ben inmiddels een heel eind gekomen met demonteren.... Moet alleen de startmotor zelf nog losmaken (heb het 'speciale' gereedschap net besteld, is morgen binnen).
Komt bij mij de vraag (zal er wel overheen lezen ) met hoeveel bouten deze vastzit? 3? 2 onder, ééntje links en ééntje rechts en ééntje boven links?
Ik hoop dat ik na revisie alles weer teruggebouwd krijg
Het trucje met de bahco en de krik werkt goed, alleen heb ik (in m`n eentje, met 2en gaat het vast veel makkelijker!) bijna een uur zitten prutsen om de bahco er zo onder te krijgen dat ik de krik omhoog kon zetten zonder dat de krik eronder wegschoot (kon de bahco alleen onder een hoek onder de steun krijgen en zodra je dan kracht gaat zetten met de krik, schuift deze weg op een gladde betonvloer). Ik had het al bijna opgegeven toen het lukte! Nu nog hopen dat ik de startmotor er tussenweg krijg als ik `m los heb
Komt bij mij de vraag (zal er wel overheen lezen ) met hoeveel bouten deze vastzit? 3? 2 onder, ééntje links en ééntje rechts en ééntje boven links?
Ik hoop dat ik na revisie alles weer teruggebouwd krijg
Het trucje met de bahco en de krik werkt goed, alleen heb ik (in m`n eentje, met 2en gaat het vast veel makkelijker!) bijna een uur zitten prutsen om de bahco er zo onder te krijgen dat ik de krik omhoog kon zetten zonder dat de krik eronder wegschoot (kon de bahco alleen onder een hoek onder de steun krijgen en zodra je dan kracht gaat zetten met de krik, schuift deze weg op een gladde betonvloer). Ik had het al bijna opgegeven toen het lukte! Nu nog hopen dat ik de startmotor er tussenweg krijg als ik `m los heb
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Startmotor uitbouwen in 10 stappen
3 bouten
1 enkele bout en 2 bout - moer combi`s
1 enkele bout en 2 bout - moer combi`s
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Startmotor uitbouwen in 10 stappen
Succes! Na wat hulp van een t-sleutel maatje 13 en demontage van de bovenste motorsteun kon ik de startmotor er tussenuit frutsen... Zonet weggebracht na revisiebedrijf en die gaat proberen morgen even laten weten wat het oordeel is.
Ik ga flink zitten duimen dat de startmotor idd gaar is, anders zullen we verder moeten zoeken
Anyway, eerst maar even afwachten!
Re: Startmotor uitbouwen in 10 stappen
Even een reactie van mij, ik neem aan dat dit enkel over de starmotor van een 1100 blok gaat.
Ik heb weer wat jaartjes terug de starmotor vervangen van een 850 cc en dat kostte me een uurtje werk en een nieuwe pakking voor het spruitstuk.
Alleen het spruitstuk verwijderen voldeed, een beetje vloeken en draaien en het kreng was eruit.
Ik heb weer wat jaartjes terug de starmotor vervangen van een 850 cc en dat kostte me een uurtje werk en een nieuwe pakking voor het spruitstuk.
Alleen het spruitstuk verwijderen voldeed, een beetje vloeken en draaien en het kreng was eruit.
Re: Startmotor uitbouwen in 10 stappen
Ja eh Rudi... als je het spruitstuk eraf haalt is het niet zo moeilijk...maar dat kost een pakking a E20,- dus hoe besparen we dat....
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Re: Startmotor uitbouwen in 10 stappen
Uhh, spruitstuk pakking hoef je niet te vernieuwen, dat ding doet niet veel meer dan netjes afsluiten.
M'n complimenten voor dit uitgebreide en zorgvuldige verhaal.
M'n complimenten voor dit uitgebreide en zorgvuldige verhaal.
>> Doe mij maar een DAF <<