Laatst had ik problemen met mijn startmotor. Sleutelen had ik nog nooit gedaan, want ik reed nog niet zo heel lang vier. Natuurlijk veel door het forum heen geploegd en er zijn idd al een hoop dingen over de startmotor geschreven. Toch denk ik dat deze beschrijving een helpende hand kan zijn voor onervaren lui als ik. Het was een simpel lijstje en ik heb hem voor het forum wat aangekleed met mijn bevindingen. Het 4tje start en scheurt weer als vanouds, dit neemt niet weg dat er wellicht nog fouten zijn gemaakt en ben dus nergens verantwoordelijk voor

Uitbouwen startmotor voor dummies in tien stappen, gtl motor; parisrhone en ducellier.
(Een woord vooraf; Bewaar alles wat je los draait (+- 8 bouten) en leg ze indien nodig op volgorde weg)
Spuit alle onderstaande bouten uit het hele vehaal in met wd40. Het liefst nog een dag van te voren.
1. Op de +pool van de accu zitten 2 draden. De ene loopt naar een apparaat bovenop de motor, dat is de dynamo. De ander loopt naar een donker hol aan de bestuurderskant van de auto, dat is de startmotor. Haal alle twee de kabels van de accu en tape het uiteinde helemaal in zodat ze geen contact meer kunnen maken. Voor alle zekerheid haal je ook de min pool van de accu.
2. Haal de + kabel van het startrelais uit het duister(daar waar de kabel eindigt, zat bij mij vast met sleutel 13). De losse kabel zou je natuurlijk na kunnen lopen en verzorgen, zodat hij weer topfit is voor de inbouw. Haal tevens het stekkertje los van de dunne draad die naar het contactslot gaat.
Spuit alle onderstaande bouten in met wd40.
3. De dikke buis die aan het luchtfiltertrommel zit kun je eraf schuiven. Hierdoor creëer je ruimte en overzicht.
Spuit alle onderstaande bouten in met wd40.
4.Volg de stuurstang tot aan dat ronde rubber. Maak de 2 bouten los die de stuurstang aan de kant van de bestuurder aangrijpen. Pak een tie-rip en snoer hem zo ver mogelijk omhoog aan die zwarte steun ofzo (ruw geschat geeft hij 10cm mee). Dit zorgt voor voldoende ruimte om straks de startmotor er uit te nemen.
Spuit alle resterende bouten in met wd40.
5. Pak krik + een niet te grote bahco. De koppelingskabel moet los van de koppelingshendel. Bahco met mond open onder de hendel (vlak achter de kabel) en zijn onderkant op de krik. Krik de koppelingshendel een stukje omhoog (bv 3cm), nu kun je de koppelingskabel onder de hendel vandaan halen. Let erop dat de bahco, of een ander voorwerp, niet de motor mee omhoog krikt. Je kunt de krik en bahco weer opbergen, de hendel blijft gewoon hangen.
Spuit alle resterende bouten in met wd40.
6. De koppelingskabel zit nu nog vast aan een ijzerenhouder/beugel. Deze hele beugel moet verwijderd worden. De beugel zit vast met twee bouten, haal ze er alle twee uit. Nu is en de beugel los en de bovenste motorsteun niet meer vast aan de onderste. Voor de zekerheid zette ik een houtenblok onder de carterpan om de motor te ondersteunen. (ps die moer aan de kant van de motor, is 1 geheel met de beugel die je er af wilt halen. Dat je geen tijd verspilt, net als mij, om die bout los van de beugel te krijgen.
De koppelingskabel + beugel hangen nu aan 1 kant in het luchtledige. Draai hem ergens heen, zodat je er geen last meer van ondervindt.
Spuit alle resterende bouten in met wd40
Als mij niets is ontgaan staat er nu niks meer in de weg om de startmotor los van de motor te sleutelen. Er zijn diverse type startmotors. Vermoedelijk heb ik een paris-rhone startmotor, gezien zijn korte dikke bouw en het vergelijkende beeldmateriaal in het “haynesâ€