Dan maar begonnen met de restauratie.
Eerst het strippen. Op de achtergrond zie je zijn oudere broer staan van 1983.

Het werd me al snel duidelijk dat er meer werk aan was dan eerst gedacht.

Dan maar beslist om de carrosserie te verwijderen om een betere kijk op het chassis te kunnen nemen.

Deze nadere kennismaking met het chassis bezorgde mij een direct ticket voor een cursus R4-Anger management.

Overal in de balken was piepschuim ingespoten om het roest te verdoezelen en om door de Belgische keuring te geraken. Toen ik hem kocht was zijn laatste keuringsbewijs nog geldig. Maar om hem opnieuw te kunnen inschrijven moest ik een 'keuring voor verkoop' ondergaan die ng strenger waren dan de gewone jaarlijkse 'lichte vracht' keuring.
Werk aan de winkel dus.
Dan maar al het roest weggeslepen, nieuwe platen gemaakt en ingelast.

Door de laswarmte van het vele lassen waren de achterste balken vervormd in 2 richtingen. Ook de buitenste ophangingen van de achteras stonden niet meer zoals het zou moeten na de laswerken.
Het werd dus tijd dat deze terug recht kwamen te staan. De brander er dus op. Ik gebruikte de referentie van de hoofdchassisbalken ( de buitenste ) omdat deze niet verandert waren.

Vervolgens al de lasnaden glad slijpen en alles in gereedheid brengen voor de grondlaag.

Vervolgens de lakverf.

nu het chassis terug draaien en de motor van de andere F4 erin

En nu kan het aansluiten en monteren terug beginnen...

Op de achteras heb ik met veel moeite een alpine-stabilisatorstang ingekregen.

Nu was het tijd om de carrosserie onder handen te nemen. Schuren, mastiek zetten, weer schuren, meer mastiek zetten en ng meer schuren.... you know the drill

Nu het voorbereidend werk gedaan is, mag het spuiten beginnen.
eerst de grondlaag

Dan de eindlaag.

Nadat al de delen gespoten zijn mag de carroserie weer op het chassis gemonteerd worden.

En dit was het voorlopige eindresultaat om naar de keuring te gaan.

Ik was de eerste maal in de keuring afgekeurd omdat er geen verplichte wand achter mijn zetels stond en omdat mijn motorkap niet perfect sloot. Voor de rest had mijn 4 geen opmerkingen. Nu is hij ingeschreven als lichte vracht, en niet als oldtimer. Dus hij heeft geen bewegingsbeperking. Hij kan gaan en staan waar hij wil. Als de versnellingsbak meewil natuurlijk

Intussen zitten er al saab 900 zetels in met zetels verwarming en wordt er volop doorgewerkt aan het interieur. Er is wel wat tegenslag gekomen met de versnellingsbk die intussen vervangen is. Maar de 'nieuwe' bak lekt ook olie. Dus het werk blijft maar komen, typisch franse mechaniek zeg ik altijd

Groetjes
T-Bo