Pagina 1 van 3
Restauratie '86 GTL (Hoe verzin je het)
Geplaatst: za okt 11, 2008 11:33 pm
door Albert Brinks
Vandaag voor het eerst na een gedwongen rustperiode weer aan de R4 gewerkt. Na het verwijderen van het rechter achterscherm kreeg ik onderstaand uitzicht.
blijkbaar is hier al eens aan gerommeld, beloofd veel goeds
Iemand dit al eens eerder tegengekomen?
Geplaatst: zo okt 12, 2008 12:21 am
door R4F6GTX Automaat
Nee hoor, nog nooit... laswerk aan een R4 balk? Hoe kom je erop....

Geplaatst: zo okt 12, 2008 9:47 am
door GijSsie
Dat lijkt op kleine propjes die een tikkie te koud gelast zijn... Als het iets heeter gelast zou zijn(vloeit het mooier uit) en er iets meer draad tegevoegd was zouden er wel mooie rupsjes tevoorschijn komen...
Geplaatst: zo okt 12, 2008 10:55 am
door schoapke
heb mn ogen nog niet helemaal open

, maar is de achteras niet aan de balken vast gelast? zal vanmiddag nog een kijken

Geplaatst: zo okt 12, 2008 12:06 pm
door Mark4GTL
schoapke schreef:heb mn ogen nog niet helemaal open

, maar is de achteras niet aan de balken vast gelast? zal vanmiddag nog een kijken

daar lijkt het wel op
ik zou de achteras er eens afhalen, heb het vermoeden dat er weer es ellende achter zit.
Geplaatst: zo okt 12, 2008 8:32 pm
door hankleinjan.nl
Het beste is de hele achteras eronderuit halen en nieuwe balken erin lassen. Hieronder deze as zit veel rottigheid.
Geplaatst: zo okt 12, 2008 11:37 pm
door Le Car
Gietijzer van de as aan staal lassen gaat met co2 aparaatje niet zo best.
Vandaar dit "resultaat" .
Reken er mar op dat hij verder op die plek rot is.
Geplaatst: ma okt 13, 2008 8:15 am
door Albert Brinks
Schoapke 100 punten, en dat met de ogen half dicht
inderdaad is de achteras aan het chassis gelast. Verder zie ik zo nog een paar plekken waar wat nieuwe plaat op gebakken is. De R4 gaat toch helemaal uit elkaar,en die reparatie aan die balken had ik al op gerekend. Maar niet dat iemand die as gewoon vast last. Ik hoop dat de achteras nog bruikbaar is na het losslijpen.
Ik hoop deze week de koets van het chassis te halen, dan kan ik meteen kijken welk plaatwerk ik aan moet schaffen. Zal een hele collectie worden
heeft iemand misschien de afmetingen van het chassis zodat ik een frame kan maken zoals op die engelse lassite?
Geplaatst: wo okt 15, 2008 11:35 pm
door Flint
Geplaatst: vr okt 17, 2008 11:10 pm
door Albert Brinks
hartstikke bedankt voor de link, dat bedoel ik. Ik heb die platen uitgetekend en laat ze snijden, maak ik er een mooie steun van.
Ik ben er vanavond nog even mee bezig geweest, lijkt verder nog niet tegen te vallen. Alleen de rechterkant is op deze manier verprutst. Zodra de koets er af is zal ik een paar plaatjes schieten en plaatsen.
Geplaatst: di okt 21, 2008 6:33 pm
door RVIER
@lecar
Gietijzer van de as aan staal lassen gaat met co2 aparaatje niet zo best
Ik dacht meer dat het een smeedstuk is. Kun je best lassen is alleen niet zo slim.
vr gr Fons
Geplaatst: di okt 21, 2008 7:27 pm
door jbeekmann
RVIER schreef:@lecar
Gietijzer van de as aan staal lassen gaat met co2 aparaatje niet zo best
Ik dacht meer dat het een smeedstuk is. Kun je best lassen is alleen niet zo slim.
vr gr Fons
Knappe kerel die dat ding kan smeden! Neehoor, dat wordt echt een beetje moeilijk. Het is gegoten. Vroeger volgens mij van plaatstaal gemaakt overigens.
En om maar meteen even te reageren op het feit dat dit is gedaan: Ik heb me er ook wel eens schuldig aan gemaakt...
Het is namelijk een hele goedkope en snelle manier om met een slechte achterbalk toch door te kunnen rijden (al is het maar voor even).
Ik denk dat ik tegenwoordig voor een 'achterbalken-vernieuwen-a-la-Otogazzi-operatie' zou gaan.
Geplaatst: di okt 21, 2008 7:30 pm
door GijSsie
Er staat mij ook iets van bij dat ik jouw blauwtje gezien heb jasper en dat die aan de koets was vastgelast vanachter.... ook handig

.
smeden
Geplaatst: di okt 21, 2008 10:34 pm
door RVIER
@beekman
Knappe kerel die dat ding kan smeden! Neehoor, dat wordt echt een beetje moeilijk. Het is gegoten. Vroeger volgens mij van plaatstaal gemaakt overigens.
Industrieel smeden gaat niet met een hamer! Dat gaat met matrijzen en veel geweld
Jij denk zeker dat de krukas ook gegoten is.
vr gr Fons
Re: smeden
Geplaatst: wo okt 22, 2008 5:40 pm
door jbeekmann
RVIER schreef:@beekman
Knappe kerel die dat ding kan smeden! Neehoor, dat wordt echt een beetje moeilijk. Het is gegoten. Vroeger volgens mij van plaatstaal gemaakt overigens.
Industrieel smeden gaat niet met een hamer! Dat gaat met matrijzen en veel geweld
Jij denk zeker dat de krukas ook gegoten is.
vr gr Fons
Ow, maar dat hoef je mij iook niet te vertellen hoor. Als industrieel ontwerper ben ik aardig op de hoogte van productietechnieken.
Het woordje 'kerel' in 'knappe kerel' is ook meer een manier van spreken. Daar hoeft de man niet voor met een leren schort om in een ouderwetsche smidse te staan.