Pagina 1 van 1

lekkage ter hoogte/laagte van de versnellingsbak

Geplaatst: do sep 25, 2008 7:43 pm
door r4f8
Onze 4GTL van 1985 lekt olie ter hoogte van de versnellingsbak.
Het is momenteel moeilijk te zien waar het exact vandaan komt omdat waarschijnlijk na jarenlange lekkage de hele bak onder de smurrie zit.

Ik ga deze binnenkort even schoonspoelen (met draaiende motor :) ), misschien schijnt dat nog wat extra licht op de zaak.

Onze auto is laatste bij een 4-specialist geweest, toen ik hem het probleem voorlegde, zei hij 'dat zijn de keerringen die in de bak zitten bij de aandrijfassen'.
Alles goed en wel, deze dus vervangen (en nog een hoop meer dingen gedaan/laten doen aan de auto), maarrrrr je raadt het al, de auto lekt nog steeds.

Iemand nog suggesties over wat het verder nog zou kunnen zijn ervan uit gaande dat het bij de versnellingsbak zit? Het blok lijkt verder aardig droog te zijn, dus mijn eerste indruk is dat het daar niet vandaan komt...

tnx voor het meedenken!

Robert

Geplaatst: do sep 25, 2008 7:52 pm
door Mark4GTL
welke olie is het
versnellingsbak of motorolie?

versnellingsbak dan ik de plug is nakijken (die aan de zijkant om bij te vullen.
Motor, dan varierend van bovenop de deksel tot aan de verbindingen naar de pomp enzo.

Mischien een kwestie van even wat moeren aandraaien

Geplaatst: do sep 25, 2008 8:42 pm
door Willem de Zwijger
Er zit ook nog een keerring daar waar de prise as de versnellingsbak ingaat, oftwel vanaf de koppeling. Maar als die lekt zie je het het eerst in de buurt van de motor, onder het bell house (de behuizing die de motor verbindt aan de versnellingsbak. Als het daar nat is zou ik eigenlijk het eerst denken aan de krukaskeerring (zit achter de koppeling).

Geplaatst: do sep 25, 2008 10:10 pm
door brecht
aanvullend op Mark4GTL:

dat verschil kan je ruiken (en proeven trouwens) een beetje moeilijk uit te leggen nu, maar als je nieuwe motor en bak olie er bij neem, en vergelijkt met wat er nu aan de 4 lekt kan je het verschil heus ruiken!

@WILLEM

Geplaatst: vr sep 26, 2008 9:20 pm
door RVIER
Willem, ik denk eerder aan de nokkenaskeerring. Hij lekt dan ook "naar voren" de de olie komt achter de poule vandaan en valt in het kopelingshuis


vr gr Fons

Geplaatst: za sep 27, 2008 12:43 pm
door r4f8
Ik ga eerst binnenkort de boel schoonspuiten en dan eens zien of ik wat specifieker kan zien waar het vandaan lekt...

Ik kom erop terug!

Geplaatst: za sep 27, 2008 8:59 pm
door Daan
misschien simpeler (of te simpel)...

Is het niet gewoon het balhoofd (witte kogel) van je 'versnellings stang' bovenop?

Bij mij is dat de boosdoener waardoor mijn bak onder de smurrie zit. Waarschijnlijk iets te veel speling op de kogel en een niet goed afsluitende afsluitrubber

Idd even afspuiten en kijken hoe of wat.

Bij mijn saab had ik ook last van olielekkage, werd in de garage gezegt dat het mijn brandstofpomp was, die vervangen en toen blok schoon gespoten, blijkt het toch een 'zwetend blok' te zijn ipv de pomp (hij zweet olie tussen onderblok en cilinderkop) :S

Dus eerst constateren, dan pas vervangen... ;)!!

Re: @WILLEM

Geplaatst: za sep 27, 2008 9:51 pm
door Willem de Zwijger
RVIER schreef:Willem, ik denk eerder aan de nokkenaskeerring. Hij lekt dan ook "naar voren" de de olie komt achter de poule vandaan en valt in het kopelingshuis. vr gr Fons
Ook waar. Maar eens kijken wat er na schoonspuiten precies vor klacht komt. En die voet van de pook kan natuurlijk ook als die gammel is.