Opknappen van een R4 uit 1993

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

GijSsie

Bericht: # 84549Bericht GijSsie »

Die zwarte waxoil is idd wel netjes.

Gister heb ik de helft van de voorste chassisbalk onder handen genomen, roest, gaten, moest nog wat ijzer uit. Binnenkort hoop ik om die balk in het chassis te lassen. Dan t chassis nog beetje ontroesten/stralen en in de owatrol zetten. Bodem moet waarschijnlijk op enkele plekjes nog gelast worden. Dan kan de anti-steenslag smurrie erop en dan als dat nodig nog zwarte lak. Bovenkant in de lak en achteras derop en voorassen.
In de kerstvakantie naar Bennebroek voor het Mike sanders vet. Dan het chassis volpompen en koets derop en dan is het meeste werk denk ik achter de rug :D .
Savane 1993 =D
GijSsie

Bericht: # 84798Bericht GijSsie »

van t weekend nog aan me voorbalkje gewerkt, nu nog 1 plaatje erin en dan is tie hopelijk goed. Er vielen steeds gaten in met ontroesten dusja dan blijf je op den duur lassen....
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 84815Bericht Willem de Zwijger »

ja, en bij het lassen moet je steeds verder van het plaatje gaatjes dicht prutten omdat het blik zo dun is geworden door de roest aan de achterkant...de altijd weer verrassende wereld van de R4 !
jbeekmann

Bericht: # 84830Bericht jbeekmann »

Willem de Zwijger schreef:ja, en bij het lassen moet je steeds verder van het plaatje gaatjes dicht prutten omdat het blik zo dun is geworden door de roest aan de achterkant...de altijd weer verrassende wereld van de R4 !
Als je weet dat dat typisch R4 is, dan is het ook niet meer zo verrassend toch...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Jan-San

Bericht: # 84854Bericht Jan-San »

Heeeee, dit jaar geen laswerk. Das pas verassend voor een vier! :lol:
GijSsie

Bericht: # 84916Bericht GijSsie »

Als je het maar goed afwerkt he michiel.

Vandaag nog wat aan me voorbalkje gelast morgen netjes slijpen, is beetje lullig om s avonds in een woonwijk te slijpen vinden jullie niet :wink: .

Vakantie begint al bijna dus k hoop dat het lekker op schiet.
Savane 1993 =D
GijSsie

Bericht: # 85102Bericht GijSsie »

afgelopen dagen bodemplaat ontroest, plaatjes gemaakt, erin proberen te lassen maar plaat is veeeeeel te dun... kan ik niets aan vast krijgen gaten blijven erin zitten.... dus ga ik maar op zoek naar een nieuwe bodemplaat voor voorin.

Ook heb ik een versteviging voor de voorkant van de aanhanger gemaakt.
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 85105Bericht Willem de Zwijger »

Die bodem is toch niet zo extreem dun ? Ik heb heel wat plaatjes in de bodem gelast zonder (meer dan normale) problemen. Of zit je op plekken waar hij nog te dun is door de roest ? Dan moet je breder wegslijpen.
Welk las apparaat gebruikt je ? Kun je hem in verschillende standen zetten ? Welke stand gebruik je ?
GijSsie

Bericht: # 85106Bericht GijSsie »

Willem de Zwijger schreef: 1.Die bodem is toch niet zo extreem dun ? Ik heb heel wat plaatjes in de bodem gelast zonder (meer dan normale) problemen.
2. Of zit je op plekken waar hij nog te dun is door de roest ? Dan moet je breder wegslijpen.
3. Welk las apparaat gebruikt je ?
4. Kun je hem in verschillende standen zetten ?
5. Welke stand gebruik je ?
1 bodem te dun om er even een goede las op te leggen(lukt mijn vader ook niet)
2. Bodem zat niet zo veel roest het waren volgens mij meer putjes door steenslag.
3. Cebora 160 amp(geloof ik :oops: )
4.5. hij kan op verschillende standen ik las aan de 4 zo'n beetje altijd in standje 1 en draadtoevoer staat op 3 of 4.

Ik had de plaat wel groter uit kunnen slijpen, maar dan ben je je relief kwijt dat in de bodem zit. 't punt is er springen gaten in als je het plaatwerk nog maar net hebt aangeraakt... en dan krijg je het meestal door voor lassen wel aan elkaar gebraden, maar als je dan de las gladslijpt met het plaatwerk en er een lamp achter zet. Dan zie je hoeveel kleine gaatjes er nog inzitten. En die krijg ik dan maar moeizaam zicht omdat je dat op het "originele " plaatwerk moet lassen.

Als ik even een mooi lasje leg dan trekt die hem van de warmte aan de andere kant weer open.

Dus daarom denk ik op linksvoor of helemaal voor er maar een nieuwe bodemplaat in te leggen. Zodat ik aan de voorkant alleen de zijkanten en de voorkant op diker ijzer hoef te lassen. En alleen de achterkant weer op de bodemplaat.
Savane 1993 =D
GijSsie

Bericht: # 85113Bericht GijSsie »

iemand nog ideeen/opmerkinge/tips? anders gaat pa het van de week een keer halogeen lassen
Savane 1993 =D
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 85115Bericht Le Car »

Auto-geen zeker (ehh)
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
GijSsie

Bericht: # 85116Bericht GijSsie »

ook goed :lol: iets met -geen
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 85145Bericht Willem de Zwijger »

Wellicht volledig ten overvloede, maar dunne spullen moet je geen rupsen lassen maar puntje voor puntje. Stel ik heb een vierkant plaatje, dan las ik eerst vier puntjes evenredig verdeeld, bv de hoekpunten. Dan ga ik daarna vanaf hoekpunt na hoekpunt een puntje extra lassen. Zo ga ik rond tot de boel redelijk gevuld is en je er nog slecht tussenkomt. Dan slijp ik de boel vlak, en las de nog ontbrekende stukjes. Als je er dan een lamp achter houdt zie je nog steeds wat kleine gaatjes, maar dat is absoluut niet erg, daarvoor is de laskit uitgevonden. De sterkte is al OK als je om de centimeter of zo een puntje hebt.
Mijn lasapparaat kan tot heel lage stroom (35 A), dit brandt nauwelijks door die dunne plaat, maar ik doe liever een stand hoger. Dan puls ik er meer energie in waardoor de boel mooier smelt, niet van die bolletjes die er bovenop gaan liggen. Als je die er stroom er langer opzet brandt er gegarandeerd een groter gat in, dus het gaat alleen goed als je kort pulst.
GijSsie

Bericht: # 85351Bericht GijSsie »

Nou willem het is gelukt hoorz.

Ik wilde vanmiddag eerst nog proberen om de gaatjes zo dicht te lassen, maar uiteindelijk heb ik de slijptol te hand genomen en al het dunne plaatwerk eruit geslepen en een grotere plaat erin gelast, deels. Waar al dikkere gegalvaniseerde plaat zal heb ik gewoon rupsen getrokken, de rest zit voorlopig met puntjes vast totdat ik weer tijd heb om het af te maken.

Foto's met commentaar op mijn blogje klik WWW

Owjah staat nog niet om me blogje maar hier dan maar even:

De voorbalk past is goed is gelast en staat in de owatrol, maar die las ik er pas op als de koets er weer opstaat omdat ik anders mischien in de problemen kom met mijn binnenschermen en spatborden.
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 85356Bericht Willem de Zwijger »

Ziet er prima uitzo. Die remtrommels zou ik ook met de roterende staalborstel doen.
Plaats reactie