Pagina 6 van 26
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: vr dec 11, 2020 7:08 pm
door Bertje
JoReno schreef: vr dec 11, 2020 5:19 pm
Alle bouten en moeren en nippels kunnen gewoon losgedraaid worden......gewoon met dop- en ring- en steeksleutels......
Dat is inderdaad wel eens anders. Soms ben je langer bezig met het loshalen van één koppige bout of moer dan de rest vd reparatie... Vandaar dat ik altijd een likje vet aan schroefdraden smeer voordat de moer er weer op gaat: daar doe je jezelf in de toekomst een groot plezier mee
Bij remleidingnippels die niet los willen knip ik soms de leiding door om een ringsleutel over de nippel te kunnen plaatsen: liever een stukje remleiding vervangen dan een afgebroken nippel, want krijg dat maar eens netjes uitgeboord...! Om die reden leg ik nieuwe remleidingen vrij ruim aan: mochten de nippels onverhoopt weer vastrotten, dan kan ik de leiding doorknippen vlak achter de nippel, maar heb dan in principe nog voldoende leiding over om een nieuw felsrandje te kunnen maken (ipv de hele leiding te moeten vernieuwen) (is overigens nog niet voorgekomen dat ik een zelf geplaatste nippel later niet meer los kreeg).
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: vr dec 11, 2020 8:45 pm
door JoReno
Nu je het zegt: kopervet ben ik bij dit exemplaar óók al op een paar plekken tegengekomen. Ooit is er dus door bekwame mensen aan deze auto gewerkt. Overigens heb ik gisteren eens héél nauwkeurig gekeken naar de ruimte die er is om motor én bak én de 2 motorsteunen tegelijk uit het chassis te lichten: die ruimte is er eigenlijk niet. Aan de distributiekant komt bij ´recht omhoog´ takelen, alles klem te zitten onder de chassisbalk. Ik heb nu zowel de bevestiging van de versnellingsbak aan de Napoleonshoed als de bevestiging van de steun aan de versnellingsbak zelf losgedraaid (alles hangt er nog nét in). Als ik de versnellingsbak voorzichtig met een krik ondersteun en vervolgens de beide bevestigingen van de versnellingsbak weghaal, is er genoeg ruimte om de motor mét de motorsteunen én de versnellingsbak uit het chassis te lichten. Ik weet nog dat wij bij een eerder project veel moeite hadden om een motor plus bak terug te plaatsen. De oplossing was toen: motor plus bak schuin in de takel hangen, met de distributiekant iets naar beneden en dan langzaam laten zakken om vervolgens door een extra mannetje links en rechts de 8 bouten van de 2 motorsteunen te plaatsen: eerst 2 stuks aan de distributiekant (links en rechts boven), dan 2 stuks aan de voorkant van de steunen (links en rechts boven). Dan hangt de motor al op zijn plek. De resterende 4 draai je er vervolgens met gemak in. Ik weet dat het praktischer is om de motor met de 2 moeren van de motorsteunen af te halen (en dan ook weer op die manier terug te plaatsen), maar zonder brug is dat toch érg lastig te doen. Morgen gaan wij het zien !
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za dec 12, 2020 9:42 am
door Crelesy
Hmm
Ik heb een 75 er en daar is t mij ook gelukt. Met de 2 steunen uit de auto gehaald. Ik heb wel de voorste steun tussen bak en napoleonshoed toen het blok hing aan de takel er tussen uit geschoven. En heel de combi 2cm naar Napoleon geschoven
Ik kwam toen enkel een beetje ruimte tekort bij de remleidingen op de hoofdrem cillinder.
Ging best goed. Hoefde niet echt noemenswaardig te kantelen of zo.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za dec 12, 2020 10:32 am
door jandoe1000
En als je bij je motorlift ook een balanceeradapter of evenaar gebruikt (verkrijgbaar bij HBM voor een paar tientjes) dan kun je heel precies manoeuvreren .
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za dec 12, 2020 2:52 pm
door Bertje
JoReno schreef: vr dec 11, 2020 8:45 pm
Ik weet dat het praktischer is om de motor met de 2 moeren van de motorsteunen af te halen (en dan ook weer op die manier terug te plaatsen), maar zonder brug is dat toch érg lastig te doen
Zo doe ik het eigenlijk altijd, met een verlengstuk en kniegewrichtje op de ratel is dat prima te doen. Voordeel is dat de R4 hoog op de wielen staat, ik hoef deze niet eens op te krikken om eronder te kunnen.
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za dec 12, 2020 3:42 pm
door JoReno
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za dec 12, 2020 3:46 pm
door JoReno
En om de zaterdagochtend af te ronden, is alle (blank) las- en slijpwerk in de eerste laag Epoxyprimer gezet. Met een kwast natuurlijk, zodat het lekker overal in kan lopen.
Ook al hanteren wij geen dead-line voor dit project.....voor vandaag hebben wij ons doel weer gehaald !

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za dec 12, 2020 6:14 pm
door Crelesy
jandoe1000 schreef: za dec 12, 2020 10:32 am
En als je bij je motorlift ook een balanceeradapter of evenaar gebruikt (verkrijgbaar bij HBM voor een paar tientjes) dan kun je heel precies manoeuvreren .
Al liggen, was niet nodig.
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za dec 12, 2020 6:29 pm
door JoReno
Bertje schreef: za dec 12, 2020 2:52 pm
JoReno schreef: vr dec 11, 2020 8:45 pm
Ik weet dat het praktischer is om de motor met de 2 moeren van de motorsteunen af te halen (en dan ook weer op die manier terug te plaatsen), maar zonder brug is dat toch érg lastig te doen
Zo doe ik het eigenlijk altijd, met een verlengstuk en kniegewrichtje op de ratel is dat prima te doen. Voordeel is dat de R4 hoog op de wielen staat, ik hoef deze niet eens op te krikken om eronder te kunnen.
Bertje, ik ben 67......dan is het soms wat lastig om onder een auto te liggen. Mijn rug, mijn buikspieren, mijn ogen

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: za dec 12, 2020 7:45 pm
door walterg
Bertje, ik ben 67......dan is het soms wat lastig om onder een auto te liggen. Mijn rug, mijn buikspieren, mijn ogen
En het voornaamste vergeet je : terug rechtkomen

ken er alles van...
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: zo dec 13, 2020 12:23 am
door deutz
Momenteel is mijn GTL in de reparatie voor restauratie van de achter balken, naast de tank.
Opkrikken naar een redelijke hoogte en dan een paar as steunen of garagebokjes eronder, net wat verder als de orginele
krikplaatsen.
Dan kun je er goed bij om eronder te komen om alles te verwijderen, tank, a.as enz.
Ook voor, de bekende hoeken op de hoogte van de krik steuntjes repareren, goed omhoog krikken, krik onder de dwarsstang tussen chassis onder de motor.
De as steunen onder de stabilisator steunen onder de auto zetten, normale krikpunten zijn daarvoor niet meer geschikt....!
Gelijk motor en bak eruit voor lekke keerringen van o.a. nokkenas en versn.bak.
Gelijk alles ontvetten en ontroesten, roestplekken in de gekookte lijn olie zetten en aflakken met 2K lak.
Ook alle holle ruimtes en kokers worden in de lijnolie gespoten.
Al eens eerder ingespoten met een geleende spuit, nu zelf een aangeschaft, onderschroefspuit, bus eronder en spuiten maar.
Maar er zijn geen schroefbussen met lijnolie in de handel....
Moet ergens een lege bus opscharrelen, iemand iets over?
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: ma dec 14, 2020 9:49 am
door Bertje
JoReno schreef: za dec 12, 2020 6:29 pm
Bertje, ik ben 67......dan is het soms wat lastig om onder een auto te liggen. Mijn rug, mijn buikspieren, mijn ogen
OK, misschien dat ik over 30 jaar ook wel anders piep. Maar voor nu lig ik liever 3 min op mijn rug voor 2 moeren dan dat ik op mijn knieën zit, met mijn hoofd tussen spatbord en voorwiel, om per kant een motorsteun uit te lijnen en 4 bouten terug te draaien.
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: ma dec 14, 2020 11:34 am
door JoReno
OK, Bertje, ik zou haast zeggen.....over fysieke beperkingen spreken wij elkaar nog een keertje over 30 jaar, maar dat zit er voor mij hoogstwaarschijnlijk niet in. Maar je weet toch wel dat je ´even´ de spatborden en de voorwielen moet verwijderen om beter bij die 8 bouten te kunnen ?

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: ma dec 14, 2020 3:22 pm
door Bertje
Precies dat, Jo! Ik houd het dan even op mijn 3-minuten-oplossing, en over 30 jaar zie ik wel weer verder (als er tegen die tijd nog R4 bestaan en de verbrandingsmotor nog niet verboden is).
Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ
Geplaatst: ma dec 14, 2020 8:41 pm
door JoReno
Voortgang en vervolgberichten ná de Lock-Down, dus vanaf 20 januari 2021 !! Blijf gezond, en tot dan
