Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148174Bericht silvio »

ok, nu ben ik terug mee, deze zaten een beide kanten er niet meer op, dus nooit gezien :D , goed dat je het zei want had het anders niet voorzien.

Kga dadelijk even alles propermaken en de schade fatsoenlijk opnemen, als ze nog hard zijn laat ik ze zitten, het gaat tenslotte aan 1 kant maar om een gaatje van 1cm, de bovenkant las ik een nieuwe plaat op, alle buisjes voor bouten zien er nog perfect uit en stevig.

morgen beslissing nemen of ik nieuwe ga bestellen of niet...
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148175Bericht marcGTL.BE »

silvio schreef:ik denk er ook aan om ze te vernieuwen, zit alleen met de bodemplaat die er pas inzit, die gaat ook weer terug losmoeten ofniet? heb geen idee hoever de reparatiedelen doorlopen....
Als je ze wild vervangen denk er dan aan dat de gaten voor de bevestiging van de swingarmen exact terug op de zelfde plaats moeten komen, bemerk ook dat er een verschil is tussen links en rechts.

Als de rest van het materiaal nog hard is lijkt mij vervanging overbodig mits een goede nabehandeling.

Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148177Bericht silvio »

Zo denk ik er dus ook over, tis een gedoe om ze te maken,en herstel lijkt me mee te vallen. Qua behandeling heb ik al een heel arsenaal staan hier :-)
deutz
Berichten: 1795
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148184Bericht deutz »

Hoi Silvio, super goed bezig!! maar ga niet weer pur schuim doen op de plaats waar je het hebt weggehaald!!
Sommige pur producten nemen vocht op! vandaar die rottigheid daar waar je het hebt weggehaald.
Verder blijf zo doorgaan!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Bericht: # 148185Bericht marcGTL.BE »

De opening moet wel echt afgedicht worden anders gaat al het water van het spatbord het chassis in.
Er zullen zeker wel Pu schuimen zijn die geen water opnemen, er zijn er ook die het gewoon dicht lassen maar dit is niet origineel. Meestal begint het te roesten waar dat je de gaatjes ontdekt hebt. boven op de balk tussen chassis en koets vlak voor het achterspatbord(ophoping van water bij nat wegdek). Bij mijn R4 was daar het chassis nog in orde enkel was rechts de koets aangetast Afbeelding
Rechts was ook wel het lipje afgeroest.

Eerst en vooral behandelen tegen roest (wat eigenlijk origineel niet goed gebeurde) daarna opspuiten. Als je het dicht last weet ik eigenlijk niet hoe je het gaat na-behandelen op deze plek.

Bij het terug plaatsen van de koets zeker daar goed afkitten!

Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5437
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148187Bericht Bertje »

Goed bezig, Silvio! Inderdaad niet die hele zwingarmbevestigingen gaan verwijderen, ze zien er nog best puik uit!

Zelf las ik de achterkant van de zwingarmbevestigingen dicht en ik doe er geen nieuwe PUR in, inderdaad ivm aantrekking van vocht. Voor de zekerheid zou je aan de onderkant nog een afwateringsgat kunnen boren, de meningen verschillen of dit zinnig is. Zelf laat ik de binnenkanten van de balken graag ventileren.

Hier beneden een foto van zo'n dichtgelaste zwingarmbevestiging, daarboven ook wat laswerk aan de koets, precies zoals bij MarcGTL moest gebeuren ;-)

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148192Bericht silvio »

ben vandaag begonnen aan 1 zijde en het valt al bij al nog mee, rest is nog keihard,
zal morgen wat fotos maken ervan,

Ivm het dichtlassen, dat zie ik ook wel zitten, maar dan eerst even alles grondig schoon te maken want laat liever geen roestresten zitten, anderzijds als je het openlaat, kan je constant kijken af er roest begint te vormen....

volgende week gaat normaal het chassis binnen om te stralen, metaliseren en poederlakken.
Tweety
Berichten: 2090
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148201Bericht Tweety »

Ik heb voor de achterwielen een soort spatlap gemaakt (van Polymar) ter bescherming van de swingarm. zodat spatwater van het achterwiel niet op de kokerbalk, swingarm en remleidingen komt. inzetdelen voor de swingarmbevestiging zijn wel grotendeels dicht maar hebben wel een opening om te ''verluchten.. :D '' maar het lijkt mij wel van belang om juist de plek waar chassis en koets samenkomen (en waar de remleiding en benzineleiding (links) langsloopt te beschermen tegen modder en drap.
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148202Bericht silvio »

Die zelfgemaakte spatlappen zaten er bij mij ook op. Denk ook dat ik ze ga behouden.
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148324Bericht silvio »

laatste dagen veel bezig met opkuisen en straalwerken, onderdelen bestellen, ...
paar momentfotos

Afbeelding

na het ontvetten weer een verrassing ontdekt, dus ff een andere zoeken tussen de onderdelenberg
Afbeelding

alle bouten, moeren, en kleine onderdelen gestraald om te laten passiveren
Afbeelding

eerste lading nieuwe onderdelen van R-quatre.nl is al binnen, rest is nog onderweg
Afbeelding
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148396Bericht silvio »

nog een beetje verdergewerkt + weer nieuwe onderdelen aangekregen

ophanging aan 1 zijde al helemaal gestraald + zinkspray

Afbeelding
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148453Bericht silvio »

kan iemand me zeggen hoe ik het beste de swingarmen kan demonteren?
De achteras gaat binnen om te stralen en had ze er graag afgehaald.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5437
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148454Bericht Bertje »

Ze zitten op de asstompen van de achteras geperst, dus in theorie zou je ze er met een trekker af moeten kunnen halen. In praktijk worden ze alleen verwijderd als ze kapot zijn, ze worden dan doorgeslepen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148456Bericht silvio »

Dan doe ik hem in zijn geheel binnen om te stralen, kijken wel of ze het overleven.
En als ze stukgaan zetten we er nieuwe op.

Zonet ook het chassis binnengebracht om te stralen, metaliseren en poederlakken.
Nu garage opruimen :-)
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148523Bericht silvio »

deze was ik nog vergeten te plaatsen van de laswerken aan de achterbalk

Afbeelding

kartonnen malletje

Afbeelding


plaatje gemaakt uit dik materiaal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Paar fotos van het chassis voor ik het binnenbracht om te behandelen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Swingarm heb ik dus achteraan dichtgelast,maar de onderkant wel opengelaten zodat het vuil en zand er makkelijk uitgewassen kan worden en dit ook mee in de poederlak gezet kan worden

Afbeelding
Plaats reactie