Opknappen van een R4 uit 1993

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger

Bericht: # 83157Bericht Willem de Zwijger »

Ik gebruik dit:
Afbeelding

Dat is zo'n ding waar je standaardbussen met was, bitumen etc mee kan inspuiten. Ik heb een bus bitumen gekocht en die leeg gespoten in een potje, en vervolgens Owatrol in het lege blik gedaan en dat op deze manier in de balken gejast. Je moet wel een gaten van 10 mm boren om die slang erin te krijgen, dat valt niet altijd mee...
GijSsie

Bericht: # 83158Bericht GijSsie »

Dat is wel een leuk ding. Kan je er ook een langer slangetje op zetten? en die sluit je gewoon aan op de compressor?
Savane 1993 =D
4TL
Contacteer:

Bericht: # 83159Bericht 4TL »

Waxoyl is een wax met antiroest middel. het is betaalbaar en goed hanteerbaar.

Afbeelding
Het setje met pomp. Er zit een std. slangetje bij van zo'n 3mm en een "normaal" vernevel pistool voor bv. de binnenschermen
je zet het vat onder druk en dan spuitenmaar!

Afbeelding
wel eerst half uur de wax goed warm maken zodat de waxoyl goed verneveld.

Afbeelding
hier kan je goed zien oe de wax stolt. Voordeel van waxoyl is dat het impregneerd, niet breekt/uitdroogt en niet wegzakt zoals bij tectyl.

Prijzen voor een starterskit is 42,77 en een 5l zwarte navullling voor de binnenschermen 40,71 ex. btw. Dit is genoeg voor heel de auto.
doe wel eerst 1 balk en laat die drogen en kijk wat je gedaan hebt, je spuit er snel te veel in.
Clio '98
FF Erik

Bericht: # 83165Bericht FF Erik »

Wel oppassen met het verwarmen.

Spuitbus met verf ontploft 10-11-2006
Vrijdagmorgen omstreeks half twaalf deed zich in een bedrijfspand aan de Abraham Kuyperlaan een ontploffing voor.
De 44-jarige huurder had in de keuken een spuitbus met verf in een waterkoker gezet om de verf wat op te warmen. Hij was daarna verder gegaan met zijn werkzaamheden en had de spuitbus vergeten. Op enig moment ontplofte de spuitbus, waardoor de ruiten uit het pand werden geblazen. Ook een kozijn in de voorgevel raakte ontzet, alsmede een muur in de keuken. Een man die ook aan het werk was in het pand, werd omver geblazen. Hij raakte niet gewond.
(Tekst: Politie Rotterdam-Rijnmond)

Anders wordt het een soort Crofty-bom.
4TL
Contacteer:

Bericht: # 83166Bericht 4TL »

Op foto 1 zie je een rode dop op de bus zitten, die draai je eraf.
De bus met waxoyl opwarmen en daarna handpomp erin schroeven en op druk brengen.

Dit is dus geen spuitbus met drijfgas!

Voorkom ongelukken en lees altijd de gebruiksaanwijzing.
Clio '98
GijSsie

Bericht: # 83178Bericht GijSsie »

zeg 4TL heb je toevallig aandelen van de Waxoil :roll: :wink: ?

T lijkt ook wel wat maar hoe bevalt het op de lange termijn zijn hier onderzoeken naar gedaan?
Savane 1993 =D
Neeelz

Bericht: # 83179Bericht Neeelz »

Daar heeft Wander vorig jaar toch een artikel van ingescand: de beste resultaten waren toen met de waxen, niet met dun spul. Fertan was het slechtst in de balken. Er moet gewoon een dichte laag op (het hoeft er niet in te trekken, maar moet wel luchtdicht afsluiten), die niet breekt, niet scheurt of hard wordt, maar wel vocht buiten houdt. Staat hier.
Nota bene je eigen bericht Gijs!
Een quatrelle is het wel!
Willem de Zwijger

Bericht: # 83182Bericht Willem de Zwijger »

GijSsie schreef:Dat is wel een leuk ding. Kan je er ook een langer slangetje op zetten? en die sluit je gewoon aan op de compressor?
Langer slangetje: weet ik niet, zou je apart moeten opsnorren.
Dit sluit je inderdaad aan op de compressor.

Die Waxoyl ziet er mooi uit, wellicht ten overvloede, maar hecht dit goed op balken waar al roest in zit ?
jbeekmann

Bericht: # 83187Bericht jbeekmann »

Volgens mij moet je eerst de roest stoppen en pas daarna het zaakje beschermen tegen vocht!
Dus dit werkt niet direct op roest, dat gaat onder de wax lekker door met roesten...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
4TL
Contacteer:

Bericht: # 83188Bericht 4TL »

jbeekmann schreef:Volgens mij moet je eerst de roest stoppen en pas daarna het zaakje beschermen tegen vocht!
Dus dit werkt niet direct op roest, dat gaat onder de wax lekker door met roesten...
Volgens de gebruiksaanwijzing zijn bovenstaande beweringen niet correct.
Clio '98
jbeekmann

Bericht: # 83189Bericht jbeekmann »

ow...
Dus waxoil penetreert de roest en stopt deze?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 83190Bericht Le Car »

Waar is dit starterssetje te koop.
Prijs is mooi genoeg om eens te proberen .
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
GijSsie

Bericht: # 83191Bericht GijSsie »

Neeelz schreef:Daar heeft Wander vorig jaar toch een artikel van ingescand: de beste resultaten waren toen met de waxen, niet met dun spul. Fertan was het slechtst in de balken. Er moet gewoon een dichte laag op (het hoeft er niet in te trekken, maar moet wel luchtdicht afsluiten), die niet breekt, niet scheurt of hard wordt, maar wel vocht buiten houdt. Staat hier.
Nota bene je eigen bericht Gijs!
Beste neelzzz,

Dit is een interessant artikel geen twijfel mogelijk, maar de producten die uit die test komen zijn bij mijn weten niet in Nederland leverbaar...

owatrol CIP lijkt me goed dat penetreert de roest zodat het stopt en als je daar een autolak overheen spuit is het redelijk geseald en zal de roest stoppen... zo zie ik het...
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger

Bericht: # 83200Bericht Willem de Zwijger »

Gijssie, hoe wil je die lak een beetje gecontroleerd in die balken krijgen ? Denk je aan 2k ? En lijkt het je beter dan de waxen of Mike Sanders vet ? Als je er geen Mike Sanders vet instopt vanwege het brandgevaar moet je je denk ik afvragen of de lak ook niet gaat branden bij opnieuw lassen.
Maar misschien heb je van anderen gehoord dat dit heel goed gaat ?

Als ik de boel er zo prachtig bij had liggen als jij waarbij je zeker weet dat je alle roestplekken aangepakt hebt en je er zo mooi bij kunt zou ik er denk ik toch maar Mike Sanders vet in gooien. Je hoeft dan nooit meer te lassen omdat je nooit meer hoeft te lassen enzo....

Ik heb nog even de uitdraai van de Autobild test erbij gepakt, daar scoort Mike Sanders dus 'Voorbeeldig' (nooit meer naar omkijken), dan heb je Siegafett (vet) en Teroson (wax) met 'Goed' (controle om de zoveel tijd nodig) en dan Waxoyl met 'Bevredigend' (nabehandeling om de zoveel tijd nodig). Tectyl ML zit in de hoek van 'Mangelhaft' en Owatrol is 'Ungenügend'.

Dat Waxoyl kitje trekt me wel erg aan omdat je er zo'n mooie spuit met dun slangetje bij krijgt...
GijSsie

Bericht: # 83201Bericht GijSsie »

Willem de Zwijger schreef:Gijssie, hoe wil je die lak een beetje gecontroleerd in die balken krijgen ? Denk je aan 2k ? En lijkt het je beter dan de waxen of Mike Sanders vet ? Als je er geen Mike Sanders vet instopt vanwege het brandgevaar moet je je denk ik afvragen of de lak ook niet gaat branden bij opnieuw lassen.
Maar misschien heb je van anderen gehoord dat dit heel goed gaat ?

Als ik de boel er zo prachtig bij had liggen als jij waarbij je zeker weet dat je alle roestplekken aangepakt hebt en je er zo mooi bij kunt zou ik er denk ik toch maar Mike Sanders vet in gooien. Je hoeft dan nooit meer te lassen omdat je nooit meer hoeft te lassen enzo....

Ik heb nog even de uitdraai van de Autobild test erbij gepakt, daar scoort Mike Sanders dus 'Voorbeeldig' (nooit meer naar omkijken), dan heb je Siegafett (vet) en Teroson (wax) met 'Goed' (controle om de zoveel tijd nodig) en dan Waxoyl met 'Bevredigend' (nabehandeling om de zoveel tijd nodig). Tectyl ML zit in de hoek van 'Mangelhaft' en Owatrol is 'Ungenügend'.

Dat Waxoyl kitje trekt me wel erg aan omdat je er zo'n mooie spuit met dun slangetje bij krijgt...

Over dat gecontroleerd verdelen zit ik nog na te denken... Lak gaat denk minder snel branden dan vet mocht er nog gelast worden, ga ik natuurlijk niet van uit dat er gelast moet worden maar stel dat. Voordeel van vet is denk ik dat het er minder uit loopt uit verschillende gaatjes en kiertjes. Dus mischien is dat mike sanders vet wel iets maar hoe kom je daaraan??
Savane 1993 =D
Plaats reactie