Remmen ontluchten? Gezeur

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Olivier

Bericht: # 94954Bericht Olivier »

Bedankt voor jullie nuttige reply's.

Ik heb schijfremmen voor. Daarnaast, ik heb de R4 bijna een jaar geleden uit de schuur getrokken, niets aan de hand.
Remde gewoon goed, tot een paar weken terug met het vervangen van de as opeens niets meer goed werkte...

Ook snap ik je verhaal van de kopse kanten afvijlen, dit kan ik allemaal nog wel een keer doen, maar het gaat erom dat ik gewoon bijna geen 'harde' druk heb, zoals het hoort...

Wat betreft je hoofdremcilinderverhaal, kan goed zijn dat je verschillende slagen hebt...maar deze hebben dan toch ook vaag meer/andere aansluitingen? Ik heb er precies eenzelfde opzitten als eerst :-?
Moet goed zijn dus!

De remdrukverdeler doet zijn werk verder gewoon, zuigertje beweegt etc. etc. Lijkt me het dus ook niet aan te liggen...

Verder, de flexibele slangen, die moeten gewoon goed zijn, in een maand kunnen die dingen niet 'opeens' OP zijn...

Ik weet het écht niet meer nu!
Aan de ene kant vertrouw ik die remdrukverdeler voor geen ene moer, maar ook zou ik benieuwd willen zijn of er verschil in de hoofdremcilinders zit...ze zien er exact hetzelfde uit, zelfde lengte etc. etc.

De wielremcilinders zijn gewoon nieuw, deze zijn vervangen voordat de auto niet meer wilde remmen, dus die zijn gewoon goed!

Wie ó wie lost dit misterie op? (sip)
Geen
Renault Classique

Bericht: # 94958Bericht Renault Classique »

De remdrukverdeler blijft de hoofdverdachte. Als hier nog lucht in zit dan kan het eruit zien of 'ie functioneert, maar dat zijn slechts 'schijnbewegingen'.
De verdeler vòòr montage vast vullen met remvloeistof kan luchtbelellende voorkomen.

Sterkte ermee!
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Olivier

Bericht: # 94959Bericht Olivier »

Maar met de handrem aangetrokken is de druk wél goed, het voelt niet als een sponzige rem zoals bij lucht of vocht...

Ik vertrouw TOCH die zelfstellende rem niet, heeft iemand misschien een foto nog ergens verstopt op zijn PC van een hoe een zelfstellende BENDIX rem eruit zou moeten zien?
Je hoort hem ratelen als je de schoenen etc. er net af hebt gehad, als je dan 'druk' hebt, dan is 't over...
Je zou dan toch zeggen dat ze goed staan? Of zouden ze kunnen verschuiven/terugschieten zonder dat je het hoort?

Trouwens, je hoort de remschoenen wel duidelijk tegen de trommels 'slaan', dit was eerst ook altijd wel zo, maar dan anders...

Het is ook moeilijk te controleren of de schoenen nog op eenzelfde stand staan terwijl de trommel er weer af is...

Als laatste; klopt het trouwens dat je bijna geen remdruk hebt als je het zelfstellend mechanisme er niet op hebt zitten of op een andere manier niet werkt?
Ik heb een topic voorbij zien komen van iemand waarbij een veertje van de zelfstellende rem niet goed meer was...hierdoor verloor hij remdruk...
Geen
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94961Bericht R4F6GTX Automaat »

Kun je er mee rijden?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jbeekmann

Bericht: # 94964Bericht jbeekmann »

Als je zelfstellend mechanisme niet meer werkt dan zal je je complete pedaalslag kwijt zijn aan het oppompen van de remschoenen naar de trommel.
Hoe oud zijn de remslangen? Die kunnen namelijk toch ook echt wel een keer de geest geven.
Verder vind ik de optie van Paul (lucht in de remdrukverdeler) ook wel een aardige optie.
Probeer eens goed te ontluchten. Doe je dat nog steeds alleen of heb je al een helper die voor je pompt? Anders naar een garage die er even zo'n compressor op kan zetten. Werkt erg goed! Heb het een keer bij een motor gehad die een bel bleef houden in de remschakelaar (werkt op druk halverwege de leiding), kreeg ik niet goed op druk, nadat de compressor er op was gezet (zo'n spuit met beker) was hij knetterhard!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Olivier

Bericht: # 94967Bericht Olivier »

Ontluchten heb ik meerdere malen samen met m'n vader gedaan, dat kan het dus ook niet zijn.
En verder; mijn rempedaal is met de handrem aangetrokken gewoon 'hard'!
Kan het niet zijn dat het zelfstellend mechanisme toch lam is op de een of andere manier? Dat de tandjes verschieten als je probeert te remmen, zonder dat je het hoort...?

@ paul, ik kan er mee rijden ja...Bij hard intrappen, dus gewoon vol, blokkeren de achterwielen gewoon...
Maar omdat er nauwelijks druk is doet de voorkant niets, je zou zeggen dat het dan toch aan de voorkant ligt, heb ik ook al gecontroleerd...

Dikte vd. schijven/blokken etc. is allemaal o.k., klauwen lekken niet oid...
En ik heb verder ook niet aan de de voorremmen gezeten, dus dit zou gewoon goed moeten zijn...
Geen
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94968Bericht R4F6GTX Automaat »

Olivier schreef:......
En ik heb verder ook niet aan de de voorremmen gezeten, ......
Ook niet om te ontluchten?
Olivier

Bericht: # 94969Bericht Olivier »

Jawel, natuurlijk. Ik heb rondom ontlucht...En dat wel 30x...
Geen
jbeekmann

Bericht: # 94975Bericht jbeekmann »

dus:
- je hebt een goed werkend remsysteem met hard pedaal
- je hebt een achteras gewisseld en alle oude remmerij overgezet, dus je hebt dezelfde trommels, cylinders, leidingen etc.
- je hebt de hoofdremcilinder vervangen door een zelfde gebruikt type.

en nu heb je slecht werkende remmen?

Kan ik weinig anders concluderen dan:
- slechte montage van één of meerdere delen, of
- kapotte hoofdremcylinder, of
- lucht in de leidingen/verdeler/hoofdremcylinder.

(of een combinatie van deze)
Olivier

Bericht: # 94977Bericht Olivier »

Kan ik weinig anders concluderen dan:
- slechte montage van één of meerdere delen, of
- kapotte hoofdremcylinder, of
- lucht in de leidingen/verdeler/hoofdremcylinder.

Dit zou ik dus ook zeggen...
Ik ga er vanavond nog maar eens onder liggen en de trommels eraf halen, dan verder kijken wat er wellicht nog mis kan zijn...
Ik verdenk gewoon mijn zelfstellers...Ik ga ze gewoon wel maximaal opspannen zodat de trommels er net omheen kunnen, kijken wat ze dan doen...
Geen
jbeekmann

Bericht: # 94979Bericht jbeekmann »

al met al wel balen zeg!
Succes vanavond!
Renoldie

Bericht: # 94981Bericht Renoldie »

quote olivier: Ik verdenk gewoon mijn zelfstellers...Ik ga ze gewoon wel maximaal opspannen zodat de trommels er net omheen kunnen, kijken wat ze dan doen...
Renoldie schreef:Als de druk wel goed is als je de handrem aantrekt, moet je het probleem toch zoeken in de afstelling van de achterremmen.
Draai de afstelling van de handremkabel helemaal los, stel daarna de voering in de trommel af zodat de voering net niet aanloopt.
Stel daarna de handremkabel af.
Zo bedoelde ik dat ook.
Ik weet alleen niet precies hoe het zelfstellend systeem bij een R4 er uit ziet. Ik ga ervan uit dat er tussen beide schoenen een stangetje zit die je kan afstellen.
Of is het zo'n systeem met een frictiesysteem op de remschoenen?
(ben geen R4 kenner)
Olivier

Bericht: # 94990Bericht Olivier »

Ik heb het Bendix systeem, dat gaat met een zg. haakje met daaraan zaagtandjes, deze kan wel 'inhaken' maar niet uithaken. Op deze manier blijft hij op de juiste stand staan.
Je kunt er dus ook niets aan stellen, behalve als de zelfstellers dus versleten zijn...Dan moet je ze dus gewoon vervangen.

Ik ga nu eerst maar eens nieuwe handremkabels kopen, het stelmechanisme vervangen en dan alles opnieuw proberen...
Weet iemand toevallig welke lengte kabels ik nodig heb voor mijn GTL van '81? Omgebouwd naar schijven voor, handrem op de achterwielen tussen de voorstoelen...?
Geen
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 94993Bericht R4F6GTX Automaat »

Dan moet je de kabels hebben voor de latere GTL. (± €15 p/st)

Versleten zelfstellers? Nog nie meegemaakt. Hoeveel heeft jouw wagen gelopen? 6 ton?

Kom maar een keer langs met dat ding als je durft.
Olivier

Bericht: # 94994Bericht Olivier »

450k gelopen :lol:

Hij is wel gebruikt dus, haha...
Maar ik kom der wel een keer mee langs, lijkt me lache.
Als ik straks mijn vervangende winterauto heb (Renault 19), mag die wel weer eens weg voor een beurtje.
Geen
Plaats reactie