kleppen stellen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 62443Bericht Rodeo-6 »

Er is dus tot op heden dus nog niemand die weet waar karter ventielatie voor dient.

Gaaf

Kei-gaaf ben brabants aan het leren :wink:

Het begint met een M........... :wink:
>> Doe mij maar een DAF <<
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 62446Bericht R4F6GTX Automaat »

Het woord zegt het toch... carter ventilatie, voor het ventileren van het carter, die bak onder aan de motor waar de motorolie in zit... snap je het nu Peet? Of moeten we het je helemaal uitleggen, de werking en zo, waarom daar geventileerd moet worden? Misschien kun je beter een cursus autotechniek volgen want de laatste tijd heb je wel vaker van die simpele dingen die je niet weet...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
jbeekmann

Bericht: # 62492Bericht jbeekmann »

Ik denk dat ik me nog één keer laat verleiden door Peter zijn onzin om zodoende de forummers die niet weten wat carterventilatie is (inclusief Peter dus) misschien wat te vertellen waar ze iets aan hebben:

Voor een goed functioneren van de motor is het belangrijk dat het carterventilatiesysteem van je auto goed functioneert Een niet goed functionerend systeem is slecht voor de motor!
Het doel van carterventilatie is om de via de cilinderwanden ontsnapte verbrandingsgassen niet in het carter te laten zitten. Hiertoe worden de gassen uit het carter weer terug in de motor gezogen. Deze gassen zorgen er bijvoorbeeld voor dat de olie vervuild wordt met water (per liter verbrande benzine wordt ongeveer 1 liter waterdamp gevormd), slecht functionerende carterventilatie kan je ook goed herkennen aan 'mayonaise' onder de olievuldop.
Bij de veel auto's vindt dit als volgt plaats. Boven in de motor meestal op het kleppendeksel is een slang geplaatst die met de motorzijde van de carburateurs (inlaatspruitstuk) is verbonden. Bij een draaiende motor is hier altijd een onderdruk aanwezig, deze onderdruk zorgt ervoor dat de gassen, die zich in het motorcarter en onder het kleppendeksel bevinden, weer teruggezogen worden in de motor. Hierna worden deze gassen nogmaals verbrand. Bij een goed functionerend ventilatiesysteem kun je deze onderdruk waarnemen door bij een draaiende motor de olievuldop los te draaien, je hoort dan een zuigend geluid en de motor begint slecht te draaien of slaat zelfs af. Verse lucht wordt meestal aangevoerd door een aftakking van het luchtfilter naar het kleppendeksel of door een speciaal aanzuigfilter op de olievuldop, dit laatste is o.a. bij de Injectiemotor het geval. In principe zijn er twee storingsmogelijkheden bij een niet goed functionerend carterventilatiesysteem, verstoppingen of lekkages.
Verstoppingen in het afzuigsysteem zijn waarneembaar door de olievuldop te verwijderen, komen hier blauwe dampen uit of gaat de motor niet slechter stationair draaien, dan is de kans groot dat de leidingen naar de carburateurs of de kanalen in de carburateurs verstopt zijn. In het ongunstigste geval kan er door de verstoppingen zelfs een overdruk in het carter ontstaan welke tot gevolg kan hebben dat de motor olie gaat lekken via diverse pakkingen of zelfs olie via de oliepeilstok naar buiten blaast. Het goed reinigen van de slangen, de vlamdover en eventueel de kanalen in de carburateurs kan dit verhelpen. Komen er daarna noch blauwe dampen uit de olievuldop dan zijn er in de motor zelf verstoppingen aanwezig, vaak betekent dit dat de motor geheel of gedeeltelijk gereviseerd moet worden. Het ventilatie systeem heeft uiteraard maar een beperkte afzuigcapaciteit, maar normaal gesproken is dit voldoende om ontsnapte verbrandingsgassen af te voeren.

dusss...
Maakt dit iets duidelijk?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
a-t-1

Bericht: # 63036Bericht a-t-1 »

Na dit uitstapje carterventilatie (wel interessant, klopt met de symptomen van de Saab 96 van een vriend van me: blauwe damp in kleppendeksel en olie die uit de peilstok wil spuiten), nog een vraagje over kleppen stellen:
Mag ik m'n verdelerkap openmaken en naar m'n rotor kijken om te zien welke cylinder z'n vonk zou krijgen? De kleppen van die cylinder dan stellen. De motor een halve slag verder (nokkenas en rotor een kwart slag) en de volgende (1-3-4-2) is aan de beurt. Of niet?
jbeekmann

Bericht: # 63041Bericht jbeekmann »

Jahoor, dat kan prima.
Je kan ook kijken naar de kleppen die open staan, dan weet je namelijk ook meteen welke er zekerweten dicht zijn.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
a-t-1

Bericht: # 63087Bericht a-t-1 »

't is allemaal wel gelukt geloof ik. Ik vond wel een veertje dat eigenlijk aan m'n tuimelaar-as hoort te zitten. Dat lag een beetje los tegen m'n stoterstang aan te liggen. Dat verklaard misschien 't pingel-achtige geluidje van de laatste tijd. Waar 't borgringetje is dat 't veertje op z'n plek hoort te houden is een raadsel. Ik ga er maar van uit dat 't (al dan niet in stukjes) ergens onderin een stil hoekje van m'n motor ligt waar 't geen kwaad kan.
Als ik deze week een nieuw borgringetje heb kan alles weer netjes in elkaar gezet worden. Hopen dat 't geluidje dan weer weg is.
Plaats reactie