1400 i uit r5

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

barrybas

Bericht: # 56250Bericht barrybas »

Beste sleutelaars,

Ik weet wat er mis is gegaan, het blok kwam uit een f6, maar er zat een 5 bakje op van een r5, ik denk dat het vliegwiel dus ook 5 was, en de startmotor van de gtl4 hem dus vernielt heeft. Ik heb nog het 1400 i blok van een vijfje uit 1990 liggen en neem aan dat dit vliegwiel het zelfde is ga dit dus om zetten. En mijn startmotor kan ik reviseren met onderdelen van de 1990 startmotor.

Is wat extra werk maar dan weet je ook gelijk hoe het werkt en wat past en wat niet.

ik hoe jullie op de hoogte.

groeten barry.
renault 12, bigger not better
barrybas

Bericht: # 56253Bericht barrybas »

o ja, heb een r5 en de r4 startmotor naast elkaar gehad en er zitten wel degelijk verschillen in, de tandwieltjes zijn zo wie zo langer bij de r5 en er zit dus ook meer ruimte tussen rust en actie stand. Heb ook eens nagedacht waarschijnlijk zit het hem in de lengte van de tandjes, de r4 startmotor zal niet zo ruim zijn als de r5 daar door komt tie nie zo ver terug en blijft hij aan grijpen, met een plaatje er tussen is dit probleem misschien opgelost, de r5 startmotor, bleef nu denk ik hangen op de bramen die de r4 startmotor had veroorzaakt om de kopsekant van het vliegwiel ( de startmotor kant ). Ik ga vanavond het halve maan plaatje aan de onderkant van mijn bak schroeven, hierdoor kan ik bij het vliegwiel en kan ik zien wat de schade is ( hele vliegwiel of alleen de voorkantjes, is dit laaste het geval zal ik het netjes vijlen en anders komt er een nieuw vliegwiel in.

fijn dat jullie mee denken trouwens , ik werd er een beetje verdrietig van :( . maar heb nu weer goede hoop.
Willem de Zwijger

Bericht: # 56254Bericht Willem de Zwijger »

Hmmm, een R5 vliegwiel met een R4 startmotor loopt in de puin, maar een R5 startmotor op een R4 vliegwiel draait bij mij probleemloos. Zo zie je maar, het leven is altijd net iets ingewikkelder dan je denkt. Ook al denk je van te voren: het leven is altijd ingewikkelder dan je denkt...

Nog over de opmerking van Goof: R4 koppeling = R5 koppeling: ik heb die hbase gechecked en je hebt helemaal gelijk. De enige vraag die dan overblijft is waarom het R5 TS koppelingshuis langer is dan de R4 versie, ik bedoel, het kost materiaal en inbouwlengte. De prise as is inderdaad langer, maar ook die kan door de R4 as vervangen worden, is niet dikker of zo dattie meer zou kunnen hebben.
Kortom, raadselachtig. Ook al denk je van te voren: het is raadselachtig, dan nog is het raadselachtiger dan je denkt.
(Met dank aan een dichteres wiens naam mij even ontschoten is)
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op ma apr 25, 2005 10:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 56255Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb ook een R4 startmotor op mijn R5 motor + bak. Nog nooit problemen mee gehad.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
barrybas

Bericht: # 56264Bericht barrybas »

heb je daar nog een plaatje tussen gemonteerd????

Ik kan me voorstellen dat er misschien tussen de r5 types verschil zit????
Willem de Zwijger

Bericht: # 56265Bericht Willem de Zwijger »

Bij de automatenman praat je over een 1400 motor met daaraan vast een automatische overbrenging.
Bij mij gaat het om hetzelfde 1400 blok, maar dan voorzien van R4 vliegwiel.
barrybas

Bericht: # 56266Bericht barrybas »

dus zit het toch in het vliegwiel, startmotor verhaal.

vanavond zal ik de schade op nemen. hopenlijk, valt het mee en kan ik einde van de week rijden.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 56286Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb 1400 motor met automaat eraan, beide uit de R5. Toen mijn originele startmotor het begaf heb ik er een van de R4 ingezet. Die doet het prima. Niks aangepast of zo, gewoon monteren. Ik zie ook geen verschil tussen de 2.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Goof

Bericht: # 56291Bericht Goof »

Willem de Zwijger schreef: De enige vraag die dan overblijft is waarom het R5 TS koppelingshuis langer is dan de R4 versie, ik bedoel, het kost materiaal en inbouwlengte. De prise as is inderdaad langer, maar ook die kan door de R4 as vervangen worden, is niet dikker of zo dattie meer zou kunnen hebben.
Ik denk dat ik het antwoord op die vraag wel kan geven. Zal hoogstwaarschijnlijk met de inbouwlengte te maken hebben. 5ts bak is aanzienlijk langer dan 4 bak, maar ook weer korter dan AT bak om maar eens wat te noemen. Aangezien je de bak niet korter kunt maken, zul je hem dus langer moeten maken. Waar haal je die lengte het makkelijkst? Juist, in het koppelingshuis.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger

Bericht: # 56387Bericht Willem de Zwijger »

Dat maakt wel sense ja. Ontwerp de auto op de langste aandrijftrein, en maak dan alle aandrijftreinen even lang. Alweer een probleem opgelost.
barrybas

Bericht: # 56708Bericht barrybas »

victorie!!!!!!!!!!!!

Beste vrienden van het viertje,

De eerste test vlucht was succes vol, na een zaterdag vijlen aan mijn vliegwiel. Het afstellen van de gashevel, de choke en het lucht filter. De startmotor gemonteerd, heb deze met ringen 2 mm verder van het vliegwiel afgezet vind het toch nog al krap, werkt nu perfect.

Daarna (zonder motorklep) rondje herveld gedaan, beetje aangepast daarna klep er op..... en gaan.... A15 op 132 kilometer per uur, was de eerste poging. het lucht filter is nog niet de goede en ik wil hem toch nog iets beter afstellen mbv een strope. Hij trekt als een nieuwe, ik was zo blij als een kind.

Nu ga ik vanavond nog wat dingen aanpassen, schakelen naar zijn 1 gaat lastig, de ventilator zit in de weg. Maar weten jullie wat de eind overbrenging doet met de top snelheid wat is mijn max????

hij rijd nu schematisch:
11 1 1 1 22222222 2 2 2 2 2 33333333333 3 3 3 3 3 3 3 444 4 4
(GTL 4 bakkie)
en bij 132 lijkt het dat er meer inzit maar ergens iets te kort komt, lucht? benzine? eindoverbrenging?

wie weet wat ???

mvg barry.
schoapke

Bericht: # 56711Bericht schoapke »

132??? rij al harder met een standaard 1100 [ met een 850cc lukte het trouwens ook, maar dat terzijde :wink: ]

maar eigenlijk zeg je het al zelf; onsteking goed afstellen en een goed luchtfilter en er zijn hier cvast wel mensen met ideeen over hoe je je carb kan afstellen wat betreft benzine en stationair en zo.
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruutmans
Contacteer:

Bericht: # 56714Bericht Bruutmans »

Mijn "vrouwe tiethof" heb ik maar eens losgelaten bij 145 ongeveer,ook standaard 1100-je.

Ik vermoed dat je wel veeeel sneller weg bent :D
Beetje afstellen nog,het is al zoals jezelf zegt dat er bij die 132 nog "iets"(het grote monster) over is,maar het komt nog niet los.
ik ben voor haar gevallen midden op straat
ik zag haar mooie ogen maar die stoeprand te laat
Breng je stem uit
Wat ben je dan?
Willem de Zwijger

Bericht: # 56730Bericht Willem de Zwijger »

barrybas schreef: hij rijd nu schematisch:
11 1 1 1 22222222 2 2 2 2 2 33333333333 3 3 3 3 3 3 3 444 4 4
(GTL 4 bakkie)
en bij 132 lijkt het dat er meer inzit maar ergens iets te kort komt, lucht? benzine? eindoverbrenging?
wie weet wat ???
Harstikke gefeliciteerd, niets geeft zo'n kick als dat het zaakje loopt ! Nu nog een beetje optimaliseren, in z'n vier komt hij op een punt terecht waar de motor onvoldoende vermogen heeft om verder door te kunnen trekken, naar mijn gevoel moet je 150 kunnen halen met een TL koetsje. Had je wel het gaspedaalhendeltje verlengd (dat piefje waar de gaskabel inhaakt bij het gaspedaal; je hebt er toch een weber op zitten ?). Als het hendeltje tekort is maakt de gasklep niet de volle slag.
Anders:
Ontsteking op tijd zetten (heb je een stroob ? Zo niet dan 1 kopen waar ook contacthoekmeter op zit, typenr is op het Forum te vinden), kleppen stellen, rommelen met de mengselschroef (met de klok mee tot het toerental weer daalt).
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op di mei 03, 2005 8:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.
barrybas

Bericht: # 56732Bericht barrybas »

ja nieuw lucht filter er in, beetje meer bezine, van morgen tussen de file door toch al 143 kmpu en hij wilde nog wel ff, hoorde wel dat er een ratel in zit in , misschien lagers van de waterpomp??? of iets in de homokeneten, als ik de koppeling intrap is het weg??? een soort knarsend lager geluidje. Ach morgen vrij en 5 mei heb ik me weer een sleuteldag beloofd voor de tuning.

moet eerlijk bekennen dat het wel een kick geeft om op de snelweg ff links te blijven hangen en met een renault 4 te kunnen bumperkleven :D

o ja mijn eerst zo zuinige TL ( 1:17) zuipt nu als een studentencorps op donderdag avond!!!!

groeten barry,
Plaats reactie