Ah gaat wel goed komen toch,niet dan!!
Als je al zover bent gekomen dan gaat het wel lukken hoor.
Hey zijn dit echt de enigste motortjes ( 840 motor zijn uit een Alpine of de 847 motor uit de 5 automaat) die erin gaan?
Whatabout daf motortje dan?
Ik weet dat de daf66 de waterpomp en het spruitstuk verkeerd hebben zitten,maar er zullen toch nog wel motortjes zijn die passen?
Volvo 340?
Mijn 1400 motortje draait sinds vanmiddag, geweldig ontsteking beetje bij gestelt.... wat een geweld in dat blokje.
Maar ik heb een probleem hij kan er weer uit, het probleem is het volgende:
Ik heb een normale 4 bak van een GTL, en een 1400 van een R5je... dat past perfect, nu had ik van de beste man waar ik hem gehaald heb er ook een GTL startmotor bij gekregen die er volgens hem bij hoorde van afkwam en paste. Niet was minder waar, na de eerste keer starten klonk er een zwaar blikgescheurratelkraak geluid uit de omgeving van mijn starter krans. Paar keer proberen, startmotor beetje naar voren en achter gesteld...bleef kraken.
Beste bar,
Ik heb bij lambertus (meppel) wat spulletjes gehaal. Heb nu een 1400 die al in gebouwd heeft gezeten in een F6 !!!!!!!
Ik snap het niet als deze motor uit een F6 is gekomen dan zat er al een vliegwiel van een GTL op of een F6 vliegwiel.En volgens mij is de startmotor van een R5 het zelfde als een R4 maakt niks uit.
Ik heb net bij een alpineblok gekeken zit de zelfde startmotor op.
Ik denk dat je de startmotor er niet recht opgezet hebt en zo deze naar zijn ...... heb gedraaid.
Normaal zit er volgens mij nog een uitvulplaat tussen of zoiets, heb je die toevallig vergeten?
Startmotoren zijn identiek en vliegwielen volgens mij ook.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
cees en jantine schreef:ik ben het met goof eens, er hoort een afstand te zitten tussen de dynamo en het koppelingshuis..
even goed meten, is een millimeter of 4a5 denk ik
Ik zie het verband niet van de dynamo met het koppelingshuis.
Cees vergist zich. Hij bedoelt natuurlijk niet dynamo, maar startmotor.... Verder, dat alluminium tussenstuk noemen ze koppelingshuis en dat is NIET wat ik bedoel. Ik bedoel een metalen plaat van pak hem beet 3 mm. dik die de vorm heeft van de kop van de startmotor en als uitvulling tussen startmotor en koppelingshuis moet komen liggen. Dat ding zit er niet voor niks.
En JA, het vliegwiel is identiek, sterker nog, zelfs koppelingshuis, koppeling, drukgroep en druklager zijn identiek.
-------
Goof schreef:En JA, het vliegwiel is identiek, sterker nog, zelfs koppelingshuis, koppeling, drukgroep en druklager zijn identiek.
Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Ik had een TS 5 bak gekocht, en daar zat dus ook een koppelingshuis aan van een R5, en dat was duidelijk langer dan dat van een R4, reden voor mij om er een R4 huis op te zetten om nog iets van de voorbalk over te houden. Daar het koppelingshuis langer is is de R5 koppeling zelf dus ook niet identiek aan de R4 koppeling.
Goof schreef:En JA, het vliegwiel is identiek, sterker nog, zelfs koppelingshuis, koppeling, drukgroep en druklager zijn identiek.
Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens. Ik had een TS 5 bak gekocht, en daar zat dus ook een koppelingshuis aan van een R5, en dat was duidelijk langer dan dat van een R4, reden voor mij om er een R4 huis op te zetten om nog iets van de voorbalk over te houden. Daar het koppelingshuis langer is is de R5 koppeling zelf dus ook niet identiek aan de R4 koppeling.
Klopt, mee eens, maar ik had het over het geval van een 4 bak en dan maakt het volgens mij niks uit. Overigens is het niet zo dat een ander koppelingshuis automatisch een andere koppeling inhoudt. Misschien een andere Prise-as. En als je me niet gelooft dat de koppelingen hetzelfde zijn, dan kijk voor de gein maar eens in hbase.nl en noteer de diverse onderdeelnummers.
-------
De afstand van hart vliegwiel tot hart rondsel is bepalend. Daarom is er een pasbus in het koppelingshuis geplaatst. Als je ( net als mij ) pech hebt, dan zit de bus in het koppelings huis wat je niet gebruikt en de strartmotor die je niet gebruikt.
Dan sta je even raar te kijken en mag je de startmotor weer demonteren, kijken of de bus aanwezig is, plaatsen en alles weer monteren.