Benzines en toevoegmiddelen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger

Bericht: # 23928Bericht Willem de Zwijger »

Philip, ik wil niet lullig doen want je bent een absolute aanwinst van het forum met geweldige bijdrages over lassen, maar je uitspraken over 95, 98 hierboven zijn, ja hoe zeg ik dat nou zonder te arrogant over te komen, licht onwaar.
Bauke

Bericht: # 23930Bericht Bauke »

maar wat is dan de waarheid? als iemand zegt onderzoeksmatig bewezen feiten te presenteren gelof ik dat... Of is het zo dat de bewering wel klopt, maar de weg er heen niet? Hoe dan ook ik tank waar ik zin in heb en wat mijn portenmonee met toelaat en of ik een leive bui heb voor mijn wagentje
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
holder
Contacteer:

Bericht: # 24003Bericht holder »

[Bauke]als iemand zegt onderzoeksmatig bewezen feiten te presenteren gelof ik dat[/Bauke]

Dat moet je dus nooit zo maar doen. Hoeveel zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken worden er wel niet gepresenteerd door mensen, die iets in de beffologie hebben gestudeerd, zonder enig verstand van de beginselen van de statistiek. :smile:

Hoe dan ook.. Pingelen heeft inderdaad te maken met lokale spontane ontbrandingen. Ik heb er ooit een reply aan gewijd, maar die is blijkbaar ge-ctrl-alt-deleted.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 24006Bericht R4F6GTX Automaat »

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2003-08-13 23:42 ]</font>
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 24007Bericht R4F6GTX Automaat »

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2003-08-13 23:43 ]</font>
Willem de Zwijger

Bericht: # 24011Bericht Willem de Zwijger »

Ja, wat is waarheid...nu komen we op filosofisch gebied. Als je een tijdje op internet zoekt op pingelen en zo krijg je het gevoel dat bepaalde lieden heel veel tijd gestoken hebben in onderzoek (bv Shell), en als die een verschijnsel beschrijven heb ik er genoeg geloof in. De makke van 95 is niet dat het hogere temperaturen geeft (wat wel de makke van LPG is als ik het goed begrepen heb), maar dat de klopvastheid minder is dan 98, waardoor je van die onregelmatige verbranding kunt krijgen die funest kan zijn voor je motor (omdat de verbranding al begint voor het bovenste dode punt kan het, als het heel snel gaat, een klap in de verkeerde richting geven zeg maar). Het gevreesde pingelen dus.
Lood had twee kanten: 1 het verhoogde de klopvastheid, 2 het had een beschermend effect op de klepzittingen.
Bauke

Bericht: # 24016Bericht Bauke »

Op 2003-08-06 01:20, schreef holder:
[Bauke]als iemand zegt onderzoeksmatig bewezen feiten te presenteren gelof ik dat[/Bauke]

Dat moet je dus nooit zo maar doen. Hoeveel zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken worden er wel niet gepresenteerd door mensen, die iets in de beffologie hebben gestudeerd, zonder enig verstand van de beginselen van de statistiek. :smile:
En sprak Winston Churchill niet ooit: "Er bestaan leugens, grote leugens en er is statistiek" (echt waar overigens)
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Willem de Zwijger

Bericht: # 24033Bericht Willem de Zwijger »

Voordat we nou met z'n allen gaan twijfelen aan alles: gelukkig is het zo dat in de exacte wetenschappen dingen vrij exact bekend zijn, alleen daardoor is het verklaarbaar dat er verschrikkelijk veel dingen werken (auto's, telefoons, computers, etc etc)ondanks het feit dat ze supercomplex zijn, en er dus duizenden redenen zijn waarom ze niet zouden werken.
Daarnaast hebben we de wat minder exacte wetenschappen, en hierin speelt statistiek vaak een grote rol waardoor het allemaal een wat drassig fundament krijgt. Gelukkig staat er niet op de pomp: dit is euro 95 met een standaarddeviatie van 5 en een betrouwbaarheidsinterval van 50 %, want dan was het gepingel niet van de lucht. Overigens is het natuurlijk wel zo dat euro 95 ongetwijfeld een specificatie van hier tot Tokio heeft waarbij voor elk getal een bandbreedte staat. Oftewel: Je tankt nooit twee keer dezelfde benzine, maar het goedje bevindt zich altijd in een bandbreedte die zo nauw is dat je denkt dat het altijd hetzelfde is.
Bauke

Bericht: # 24034Bericht Bauke »

mooie woorden. :roll:
Ron

Bericht: # 24039Bericht Ron »

Dat exacte wordt opeens behoorlijk relatief als je de quantummechanica bekijkt.
Willem de Zwijger

Bericht: # 24047Bericht Willem de Zwijger »

Daarom zei ik ook dat dingen in de exacte wetenschap 'vrij exact' bekend zijn. Gelukkig speelt het onzekerheidsprincipe van Heisenberg geen enkele rol in de R4.
Ron

Bericht: # 24049Bericht Ron »

.... je kunt niet én op de weg kijken, én op je kilometerteller.
Lijkt flauw, maar wel toepasselijk, en ik kon niks beters verzinnen.
:smile:
Ron

Bericht: # 24050Bericht Ron »

Snelheidsmeter.
Ron

Bericht: # 24051Bericht Ron »

Er was nog iets met de constante van Planck zie ik net... daar weet Folkert weer alles van! :lol: :lol:
Folkert

Bericht: # 24075Bericht Folkert »

Ok... De beginnende verbranding (ter plaatse van de bougie) veroorzaakt een drukgolf. Het nog niet brandende mengsel wordt extra verdicht/gecomprimeerd door die drukgolf en indien dat spontaan ontbrandt, spreekt men van detonatie/pingelen/kloppen. Dat spontaan ontbranden gaat overigens explosief, wat bijzonder ongewenst is. De bestandheid tegen spontaan ontbranden noemt men de klopvastheid. Brandstofjes met een hoger octaangetal hebben dat...
Plaats reactie