Pagina 3 van 8

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: za dec 27, 2014 1:36 pm
door Okido
Dat is het mooie van de Kerst, wat vrije tijd voor de Rodeo. Ik heb een adapter besteld van Ebay en die past mooi op de turbo voor de bevestiging van een uitlaat.
Afbeelding

Even wat bak en braad voor het begin van een uitlaat.
Afbeelding

Passen en meten, maar uiteindelijk mooi gepositioneerd. Ik ben tevreden zo.
Afbeelding

Als alles bevalt, maar eens kijken naar een custom made rvs-uitlaat. Dit pijpje is gemaakt van 2 benzinevulpijpen. Verder moest ik de uitmonding verkleinen van 2,5 inch naar 2 inch. Daarvoor heb ik in de ring op het mondstuk een 6 mm tapeind gebogen en in de ring gesmolten om het verschil te overbruggen.

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: zo dec 28, 2014 12:55 am
door R4F6GTX Automaat
Benzinevulpijpen? Dat is toch veel te dun materiaal?

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: zo dec 28, 2014 1:17 am
door Okido
Klopt, eens kijken hoe lang het houdt. het voelt wel stevig aan.

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: zo dec 28, 2014 12:01 pm
door RVIER
@ oikido,

zet ook maar een flex stuk in de uitlaat anders vernield het uitlaatgewicht de turbo.

vr gr Fons

ps Ik zie nu ook je ebay-kerstcadeau :-)

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: ma dec 29, 2014 9:27 am
door Okido
@RVIER: Ik zal dat in gedachten houden. Ik heb nog een flexstuk liggen dat ik voor de demper kan lassen. Ik heb er ook aan gedacht een demper op te hangen aan het binnenscherm, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Het begint overigens aardig vol te worden.
Afbeelding

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: ma dec 29, 2014 10:49 am
door R4F6GTX Automaat
Als je van het gat van 2,5 inch naar 2 inch verkleind kan ie zijn uitlaasgasdruk ook moeilijker kwijt dus die Turbo zal niet lang leven maar als het zo ver komt, ik heb er ook nog een liggen...

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: ma dec 29, 2014 11:42 am
door Okido
Bedankt voor je zorg Paul, 2 inch is echter de standaardmaat van de R5 GT, alleen kon ik de adapter niet kleiner krijgen dan 2,5. Ik kon wel een 3 inch krijgen, ze worden meestal verkocht om juist groter te kunnen gaan. Voor mij was het punt dat ik geen elleboog wilde maar een zij-uitgang. Dan had ik pijp tussen de versnellingsbak en chassis moeten laten lopen. Dat schijnt te kunnen, maar is zonder brug wel een werkje. Doordat een dikkere pijp meer ruimte inneemt, heb ik voorlopig voor de standaardmaat gekozen.

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: ma dec 29, 2014 1:07 pm
door jeffr4
Ik voorzie dat dit toch wel allemaal goed gaat werken, 2 inch lijkt mij voldoende, alleen vulpijp dikte?
Je hebt neem ik aan de Garrett T2 type met een wastegate van 1/ 1.5....? :D
De intercooler ophanging zou ik zo laten, hahaha...... Vanwege de grotere radiateur met de dubbele fan, kan ik deze niet op die zelfde plek plaatsen en moet ik nog een goede plek vinden......Gelukkig heeft de Rodeo daar juist meer ruimte, gezien het model.

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: ma dec 29, 2014 2:57 pm
door Okido
Hoi jeffr4,
Zowel de inlaat als uitlaat van de Turbo heb ik standaard op 2 inch gelaten zoals in de R5 GT. Ik meen dat de inlaat van een Turbo altijd iets kleiner is dan de uitlaat. Ik ga de wastgate eerst maar eens op 0.7 zetten en dan kijken wat mogelijk is.

Ik heb ergens een foto gezien van een R4, waar de intercooler plat tegen de motorkap zat, aan de rechterkant (bougiekant) en dan een soort van luchthapper op de motorkap. Nadeel van de plek waar ik 'm heb is dat ik voor de Turbo een afschermplaat moet maken vanwege de intercoolerslangen die erover lopen. Gelukkig is daar wel ruimte genoeg voor.

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: ma dec 29, 2014 10:32 pm
door jeffr4
Okido schreef: Ik heb ergens een foto gezien van een R4, waar de intercooler plat tegen de motorkap zat,
Volgens mij was dat die blauwe van Cees en Jantine? :D Maar ook daar heb ik vanwege de Renix ontstekingsmodule, de dynamo aan die zijde schutbord en aansluitingen weinig plek en... wil geen rooster in de 1e Epoche motorkap.

Zou wel een goede plek zijn,, zo dicht bij de injectie, maar ik denk dat ik voor een universele smalle lange intercooler ga, die vaak aan de voorzijde onder wordt geplaats met optimale rijwindkoeling.
Heb dan wel die van de 5GTT over......

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: do jan 01, 2015 2:42 pm
door Okido
Vandaag verplicht vrije dag, dus kan ik me ontfermen over de turbo.
Op de foto zie je dat ik de stand van de compressorinlaat heb gewijzigd. Deze kwam tegen de versnellingspook aan, dus heb ik 'm iets hoger gezet. Je kunt zowel compressorgedeelte en turbinegedeelte traploos verstellen. Wel moet je rekening houden met de olie aan- en afvoer, water aan- en afvoer en de actuator.
Ook valt op dat de rechterturbo nogal zwartgeblakerd is. Die wordt daarom vervangen door de linker gereviseerde turbo.
Afbeelding

Op de onderstaande foto zie je dat zelfs het deksel waaronder de "journal bearings" (glijlagers) zitten is opengescheurd door oververhitting. Als een motor c.q. turbo opeens uitgezet wordt, wordt de hitte via de lagers afgevoerd (volgens de white paper van Garrett). De waterpomp die ik ga installeren pompt door de electronische aansturing ook na het afzetten nog even door. Ik heb meteen de aan- en afvoer van de waterkoeling 20 graden gekanteld, omdat dat de doorstroming schijnt te bevorderen (ook volgens de white paper van Garrett).
Afbeelding

En de turbocompressor weer op z'n plek.
Afbeelding

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: do jan 01, 2015 3:57 pm
door jeffr4
Mooi gedaan , met creatieve aanpassingen !!!

Okido schreef:
Ik heb ergens een foto gezien van een R4, waar de intercooler plat tegen de motorkap.
Afbeelding

Deze is van die kanarie, die is uitgevlogen naar -tig eigenaren en weer te koop staat en de intercooler inderdaad aan die zijde en een flinke happer op de motorkap, maar ook de dynamo, net zoals bij mij aan de schutbord zijde en zo te zien, ook plek gevonden heeft in het binnenscherm.. :D
Denk dat ik ook plek moet gaan creƫren ...
Zoals gezegd ik heb straks de intercooler aan de voorzijde onder en een flenstussenstuk met de lambdasonde, waardoor de turbo in de juiste stand komt.

Moet je nu ook het turbouitlaatstuk aanpassen?

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: do jan 01, 2015 5:55 pm
door Okido
Nee ik hoef het turbo-uitlaatstuk niet verder aan te passen. Deze heeft een vaste positie vanuit het spruitstuk bekeken. Wel heb ik een steun gemaakt ter ondersteuning tussen de turbo en de versnellingsbak. De R5 GT heeft dat ook en die wordt soms weggelaten. Dat kan leiden tot een scheur in het spruitstuk.

Die kanariegele had ook aanpassingen aan de buitenkant. Dat heb ik liever niet. Ik ga voor een wolf in schaapskleren.

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: do jan 01, 2015 8:26 pm
door RVIER
heren,

Je kunt de turbokoeler ook even vergeten. Betekent alleen dat je de wastegatedruk iets moet verhogen om eenzelfde hoeveelheid lucht te hebben die bij de sproeierbezetting van de carburateur past.

vr gr Fons

Misschien moet je een electrische oliepomp nemen voor het nalopen van de turbo. Olie koelt ook lekker en smeer bovendien :-)

Re: Rodeo GT Turbo

Geplaatst: do jan 01, 2015 10:07 pm
door Okido
Ondanks de waterkoeling is olie de belangrijkste koelfactor. De rubberslang die je vanaf de turbo ziet gaan, gaat direct naar het blok. Daar zit een aansluiting op het oliecircuit naast de plek van de mechanische benzinepomp.