Zaterdagavond toch nog wat tijd gevonden om de voorwiellagers te vernieuwen. Rijd nu geruisloos, wat een verademing. Nu nog wachten op de nieuwe (afgedraaide) wielmoeren om een lange testrit over de A2 te kunnen maken.
Tijdelijk even stalen wielen onder de GTL gezet, met standaard wielmoeren. Auto rijdt als een speer, trekt geweldig op. Ook een stukje snelweg gedaan, maar door onbalans in één van de wielen niet harder dan 120 gereden, dit leek echter nog lang niet de max.
Vraag: bij bepaalde toerentallen zit er nogal een dreun in de auto. Vermoed dat er een staande golf ontstaat in de uitlaat of zo. Dit heb ik nog niet eerder bij een R4 ondervonden, maar nou ben ik alleen F6, F4 en TL gewend, dus met knalpot onder het voorscherm. Misschien dat je die dreun alleen kunt krijgen bij een knalpot op het eind, zoals bij deze GTL. Is daar wat aan te doen? Het is een nieuwe en originele GTL uitlaat, het kan natuurlijk dat het probleem is dat daar ee 1400cc tegenaan staat te blazen in plaats van de originele 1100cc...
Als het een kwestie van flow is, waarom is het dan alleen bij bepaalde toerentallen? Want als ik dus iets harder ga rijden is het geluid weer weg, hoewel de flow dan natuurlijk toegenomen is...! Bovendien heb ik dit verschijnsel niet bij mijn F4, die eveneens een 1400 cc motor heeft, maar dit in combinatie met een spatbordknalpot ipv een eindknalpot.
Ik heb dat met alle R4-achtigen wel gehad bij tijd en wijle. Soms ging het na verloop van tijd weer weg. Bij de Rodeo 1400 was het vooral bij flink in toeren gaan. Al mijn auto's hadden een uitlaat onder het voorscherm.
Uiteindelijk zijn het gewoon de vibraties van de motor die worden doorgegeven (en/of versterkt) via de uitlaat aan de carrosserie. Soms wil meer of minder rubbers helpen.
Bij mijn F6 vroeger had je 2 soorten uitlaatpijp op het spruitstuk. Een rechte makkelijk monteerbare en een met een bocht waardoor je moeilijk bij de bevestigingsmoeren kwam. De makkelijk monteerbare trilde als een gek bij een bepaald toerental.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Ik heb bij een van onze F6's in plaats van een knalpot een brandblusser gebruikt. leuk sportief geluidje en het rijdt iets gemakkelijker, alsof ie beter 'ademt'...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Heb nog een oude knalpot liggen, hiervan is het ingaande pijpje eraf geroest. Inderdaad misschien leuk om die eens open te zagen, te repareren en aan te passen.