Restauratie F6 combi

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 875
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153856Bericht dirkoosterhoff »

Da's gek,wel een nieuwe APK maar de wiellagers zijn nog niet in orde.
Dat is dan toch een afkeur?
Maar wel gefeliciteerd hoor! (baai)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5453
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153857Bericht Bertje »

Ruisen is nog niet meteen kapot he...?

Maarre: ik wil deze wagen voor woon-werk verkeer gaan gebruiken, net zoals mijn F4. Dus dan moet-ie wel kilometers kunnen vreten (160 km/dag).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153874Bericht harbourseal »

Gefeliciteerd,
Maar met zulke nummerplaten komt hij toch niet door de keuring? (plrr)
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5453
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153876Bericht Bertje »

Uitgeschoten met de thinner (uhm)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5453
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153932Bericht Bertje »

Zaterdagavond toch nog wat tijd gevonden om de voorwiellagers te vernieuwen. Rijd nu geruisloos, wat een verademing. Nu nog wachten op de nieuwe (afgedraaide) wielmoeren om een lange testrit over de A2 te kunnen maken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5453
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154066Bericht Bertje »

Tijdelijk even stalen wielen onder de GTL gezet, met standaard wielmoeren. Auto rijdt als een speer, trekt geweldig op. Ook een stukje snelweg gedaan, maar door onbalans in één van de wielen niet harder dan 120 gereden, dit leek echter nog lang niet de max.

Vraag: bij bepaalde toerentallen zit er nogal een dreun in de auto. Vermoed dat er een staande golf ontstaat in de uitlaat of zo. Dit heb ik nog niet eerder bij een R4 ondervonden, maar nou ben ik alleen F6, F4 en TL gewend, dus met knalpot onder het voorscherm. Misschien dat je die dreun alleen kunt krijgen bij een knalpot op het eind, zoals bij deze GTL. Is daar wat aan te doen? Het is een nieuwe en originele GTL uitlaat, het kan natuurlijk dat het probleem is dat daar ee 1400cc tegenaan staat te blazen in plaats van de originele 1100cc...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154072Bericht Mark4GTL »

lijkt me wel (een deel van) de oorzaak...

Immers, door een tuinslang kan ook niet de hoeveelheid water van een brandslang :wink:
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5453
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154073Bericht Bertje »

Als het een kwestie van flow is, waarom is het dan alleen bij bepaalde toerentallen? Want als ik dus iets harder ga rijden is het geluid weer weg, hoewel de flow dan natuurlijk toegenomen is...! Bovendien heb ik dit verschijnsel niet bij mijn F4, die eveneens een 1400 cc motor heeft, maar dit in combinatie met een spatbordknalpot ipv een eindknalpot.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5453
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154112Bericht Bertje »

Niemand die weet hoe t zit, of een vergelijkbare ervaring heeft?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 947
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154117Bericht Okido »

Ik heb dat met alle R4-achtigen wel gehad bij tijd en wijle. Soms ging het na verloop van tijd weer weg. Bij de Rodeo 1400 was het vooral bij flink in toeren gaan. Al mijn auto's hadden een uitlaat onder het voorscherm.

Uiteindelijk zijn het gewoon de vibraties van de motor die worden doorgegeven (en/of versterkt) via de uitlaat aan de carrosserie. Soms wil meer of minder rubbers helpen.

Bij mijn F6 vroeger had je 2 soorten uitlaatpijp op het spruitstuk. Een rechte makkelijk monteerbare en een met een bocht waardoor je moeilijk bij de bevestigingsmoeren kwam. De makkelijk monteerbare trilde als een gek bij een bepaald toerental.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5453
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154125Bericht Bertje »

Misschien ligt het dus aan nieuwe, en dus stugge, ophangrubbers?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5453
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154164Bericht Bertje »

Iemand ervaring met knalpotmodificaties zoals http://www.renault4.co.uk/forum/threads ... nals.1523/" onclick="window.open(this.href);return false; ?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154175Bericht harbourseal »

Die knalpotmodoficatie ziet er leuk uit. Misschien iets om ook eens uit te proberen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154183Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb bij een van onze F6's in plaats van een knalpot een brandblusser gebruikt. leuk sportief geluidje en het rijdt iets gemakkelijker, alsof ie beter 'ademt'...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5453
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 154226Bericht Bertje »

Heb nog een oude knalpot liggen, hiervan is het ingaande pijpje eraf geroest. Inderdaad misschien leuk om die eens open te zagen, te repareren en aan te passen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie