Ik heb vandaag mijn savane motortje eindelijk na 2 jaar stil staan(wel regelmatig handmatig rondgeslingerd natuurlijk) door restauratie weer eens laten lopen. Hij loopt goed, alleen komt er rook onder de carburateur vandaan, pakking van de spruitstukken is versleten vermoed ik. Dus binnenkort naar t magazijn voor nieuwe pakkingen.
Aan de koets moet nog het 1 en ander gebeuren: schuren, stralen en als het mooi weer is (droog en windstil) kan ik de enkele stukken in de primer zetten. Binnenkort ga ik maar eens met de spuiter praten , eindelijk .
Long time no see Gijs, was je druk met andere dingen? Goed dat er weer schouders onder je projecten gezet gaan worden. Niet stralen die koets trouwens, dan ga je huilen.
Idd druk bezig met andere dingen , in de vakantie veel gewerkt en een vriendin vraagt ook veel tijd nu weer school, maar ik wil het 4tje toch snel afkrijgen.
Stralen doe ik alleen de roestige hoekjes en eventueel andere plekjes die ik tegenkom.
Nou luitjes... vakantie kan beginnen... ondanks dat er nog het 1 en ander voor school moet gebeuren, ga ik van t weekend de koets optillen... tussen 2 ladders hangen. Chassis eronderuit en de dorpels schoon krabben, in de primer spuiten een nachtje laten drogen. Volgende dag in de 2 componenten lak en s avonds met kit ertussen weer netjes op het chassis laten zakken, definitief .
Benodigdheden: veel nadenkit, primer, 2k lak staalborstel op de slijptol en droog liefst beetje warm weer....
Het is kwestie van optillen... balken constructie maken dat die koets hoog hangt.. chassis eronderuit, dorpels kaal maken aan de binnenkant... 2k primer droogt binnen een dag volgende dag 2k chassislak erop en dan s avonds terug laten zakken op chassis met kit ertussen... is toch geen wereldrecod ?
Een brug ter beschikken hebben zou makkelijker zijn, maarja die heb ik niet dus dan moet ik zelf maar iets fabriceren.
Alles prima hier jongen, ik hoef na de krachtsinspanning van de vorige 2 jaren nu weinig te doen om de 2 4 tjes aan de gang te houden.
Het wereldrecord:
Nou, mijn ervaring met zoiets is: je begint ergens aan, en dan is er iets. Bijvoorbeeld je bent net die dop van je ratel kwijt, een o-ringetje in je verfspuit is kapot, je vriendin heeft plotseling iets, je wordt verkouden, dat soort dingen.
Dan is er nog de R4. Grootste kans op complicatie: je trekt iets los. Maar het wil niet los. Moet je flink zweten. Lukt uiteindelijk wel, paar kleine beschadigingen daargelaten. En kost wat tijd. En dan blijkt er plotseling (geheel onverwacht...) roest te zitten. Moet je eerst uitslijpen, plaatje maken, dichtlassen. Had je niet op gerekend, dus misschien heb je net geen sllijpschijfje, plaat, gas meer of was je flex net versleten. Niet erg, even naar de winkel, kost alleen een beetje meer tijd.
Dan het spuiten. Say no more, in mijn topic Spuitlesje kun je vele tranentrekkende verhaaltjes lezen over wat daarbij allemaal gebeuren kan. Erg tijdconsuming: je denkt dat je primer / plamuurlaag strak is, je sputtert er wat verf over en schuurt wat na...blijkt er toch een oneffenheid te zitten. Dat kun je niet hebben na alle moeite die in die auto gestop tis. Nogmaals plamuren en schuren etc. Droogtijd is the name of the game.
Het ergste: je mooie eindlaag is sinasappelig, druipt, of schroeit. Niet erg, valt allemaal overheen te komen, beetje polijsten, beetje repareren, of een stuk overspuiten. Kost alleen iets meer tijd...
Ik heb gister zoals gepland de balken en nog wat andere plaatdelen n de primer gezet. Straks ga ik de dorpels en de laadvloer in de zwarte 2K spuiten en ik neem het chassis ook nog een keer mee.
Vwb het kitten dat gaat nog niet gebeuren... Toen die koets tussen 2 ladders ging dacht ik... mss net zo makkelijk om op deze manier de motorruimte ff te spuiten.. Dus ik moet zeer binnenkort even om unikleurtje blauw. Als dat dan gebeurt is zet ik de koets definitief op het chassis.
Verder heeft pa gisteren de in/uitlaat, carb en vlotter pakkingen eruit gehaald die wilde ik even vervangen dus binnenkort ook ff nieuwe plaatsen.
Het is een makkelijke contstructie... 2 ladders en dan stel balken door de koets heen. Appeltje eitje. Voor iedereen zonder brug of ophang mogelijkheden in de garage/loods aan te raden!!
Ik heb helaas de dorpels niet meer in de 2K kunnen spuiten maar dat komt de volgende keer... nu kan de primer goed uitharden . Over anderhalve week tentames... dat duurt ook weer anderhalve week... Dus over minimaal 3 weken kan ik pas weer aan de 4 werken .... ik had er net zo'n zin in. Maargoed school eerst, als ik weer aan de gang ben geweest zal ik wel weer wat foto's plaatsen.
GijSsie schreef:Ik heb helaas de dorpels niet meer in de 2K kunnen spuiten...
Waarom verbaast me dat nou niet... wereldrecord poging net niet gehaald... Nou ja, that's life.
Enneehhh...dan blijft dit schitterende object 4 weken op de oprit staan? Of zet je de boel toch maar weer op elkaar en dan even onder het zeil?