Pagina 16 van 31
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: di okt 21, 2014 10:54 am
door silvio
Altijd beginnen aan de kant die het verste van de hoofdcilinder staat.
RA dan LA, RV dan LV
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: di okt 21, 2014 11:29 am
door Bertje
Bedankt voor de toelichting heren! Dan heb ik het dus precies verkeerdom onthouden... Enig idee waarom dit de juiste volgorde is?
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: di okt 21, 2014 11:56 am
door Tweety
via logisch nadenken (en naar het antwoord toe werken...) kwam ik op : ''zolang er lucht in een langere leiding voorbij de splitsing zit is het moelijker om druk in de kortere leiding op te bouwen, en hoe langer de leiding hoe meer lucht er in kan... "
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: di okt 21, 2014 3:29 pm
door Bertje
Die redenering kan ik niet helemaal volgen... Dacht dat het meer iets te maken had met dat je de korte leidingen sowieso makkelijker ontlucht krijgt, maar waarom die dan juist als laatste moeten...?
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: di okt 21, 2014 3:45 pm
door Sake
Bertje schreef: maar waarom die dan juist als laatste moeten...?
ga maar eens een fietsband of een autoband oppompen, dan merk je het verschil wel.
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: di okt 21, 2014 4:19 pm
door Bertje
Die vergelijking snap ik niet, hoewel ik al vaker een autoband heb bijgepompt met een fietspomp. Vraag is waarom je makkelijker de lucht uit een lange leiding gepompt krijgt als de daarmee in verbinding staande korte leidingen nog lucht bevatten...
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: di okt 21, 2014 11:34 pm
door Sake
waar ben je eerder mee klaar, de fiets band of de auto band.
In de langste leiding kun je veel meer samengeperste lucht krijgen dan in een korte leiding, en dat red je niet met de slag van het rempedaal.
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: wo okt 22, 2014 12:02 am
door RVIER
hebo's
het verhaal van het verste wiel komt ook mij bekend voor. Mogelijk dat dat het snelste gaat.
Maar bij gescheiden remsystemen (is hoofdremcilinder met 4 aansluitingen) wordt het denk ik anders:
Voor zover ik weet wordt voor en achter gescheiden
1) je ontlucht R en L voor ;
2) je ontlucht R en L achter (bij een enkele leiding naar achter, en een remdrukbegrenzer, krik je het linker achterwiel omhoog). Bij een dubbele leiding naar achter hoeft dat niet;
3) je ontlucht de hoofdremcilinder zelf. Doe je dat niet dan hoor je een metaalachtige klank als je remt (ook moet je het pedaal dan dieper indrukken). De achterste zuiger van de Hoofdremcilinder raakt dan de voorste
succes
vr gr Fons
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: wo okt 22, 2014 8:20 am
door R4F6GTX Automaat
RVIER schreef:hebo's
het verhaal van het verste wiel komt ook mij bekend voor. Mogelijk dat dat het snelste gaat.
Maar bij gescheiden remsystemen (is hoofdremcilinder met 4 aansluitingen) wordt het denk ik anders:
Voor zover ik weet wordt voor en achter gescheiden
1) je ontlucht R en L voor ;
2) je ontlucht R en L achter (bij een enkele leiding naar achter, en een remdrukbegrenzer, krik je het linker achterwiel omhoog). Bij een dubbele leiding naar achter hoeft dat niet;
3) je ontlucht de hoofdremcilinder zelf. Doe je dat niet dan hoor je een metaalachtige klank als je remt (ook moet je het pedaal dan dieper indrukken). De achterste zuiger van de Hoofdremcilinder raakt dan de voorste
succes
vr gr Fons
Laaaaaaaang geleden was ik op een school hiervoor en daar is me toen geleerd dat bij ontluchten inderdaad met het verste wiel begonnen moet worden omdat de lucht daar om een of andere reden naar toe wil gaan en bij een gescheiden remsysteem is het zo dat als je het pedaal in trapt, zijn de eerste set cupjes voor de voorwielen en later (verder) kom de achterwielen erbij, anders slipt je auto vrij snel denk ik als eerst de achterwielen pakken. (het bekende handrembochtje) Doe je nu eerst de voorwielen ontluchten zit het pedaal eigenlijk al goed bij de voorwielen en heb je dus meer moeite om de achterwielen nog te ontluchten, als het nog wel gaat zo.
Het heet dan wel een gescheiden systeem maar het gaat toch maar om 1 hfdrmclndr en 1 pedaal...
Als ik het nu zo nog eens door lees, denk ik van wat voor vreemde grammatica ik nou gebruik maar ik weet niet hoe het eigenlijk heet dus probeer ik de ervaringen maar te beschrijven... daarbij stond die school hiervoor op Amerikaans gebied (dus andere taal) maar of het nu voor een Amerikaan zo is, is het ook voor een Volvo, Merkedes of Riooltje 4 denk ik...
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: wo okt 22, 2014 6:41 pm
door Jan1962
Op de sleuteldag laatst in Someren heb ik ook nog geleerd dat het linkerachterwiel belast moet zijn bij het ontluchten. Heb je dat niet dan lukt het niet om de lucht er helemaal uit te krijgen. Dit heeft te maken met de remdrukverdeler. Ik weet trouwens niet of alle 4tjes zo'n ding hebben.

Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: wo okt 22, 2014 8:15 pm
door Tweety
wat snap je nou niet, volgens mij is het lastig ontluchten van de korte leiding als de lange nog vol lucht zit want dan kan je geen druk opbouwen...
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: wo okt 22, 2014 10:39 pm
door Bertje
Bertje schreef:Nu nog de remmen goed ontlucht krijgen, wat was ook alweer de volgorde? Kortste leiding eerst en zorgen dat de remdrukverdeler achteraan open staat door het ankerplaatje op de wieldraagarm los te halen, toch?
Jan1962 schreef:Op de sleuteldag laatst in Someren heb ik ook nog geleerd dat het linkerachterwiel belast moet zijn bij het ontluchten. Heb je dat niet dan lukt het niet om de lucht er helemaal uit te krijgen. Dit heeft te maken met de remdrukverdeler. Ik weet trouwens niet of alle 4tjes zo'n ding hebben.

Komt op hetzelfde neer, Jan

Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: wo okt 22, 2014 10:42 pm
door Bertje
Tweety schreef:wat snap je nou niet, volgens mij is het lastig ontluchten van de korte leiding als de lange nog vol lucht zit want dan kan je geen druk opbouwen...
Ook in een leiding waar lucht in zit kan je druk opbouwen, zolang de ontluchtingsnippel maar dicht zit... Dus nee, das ook niet de verklaring die ik zoek. Maar zal van het weekend nog eens opnieuw ontluchten, van lang naar kort.
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: do okt 23, 2014 3:29 am
door Jerome
Bertje schreef:Tweety schreef:wat snap je nou niet, volgens mij is het lastig ontluchten van de korte leiding als de lange nog vol lucht zit want dan kan je geen druk opbouwen...
Ook in een leiding waar lucht in zit kan je druk opbouwen, zolang de ontluchtingsnippel maar dicht zit... Dus nee, das ook niet de verklaring die ik zoek. Maar zal van het weekend nog eens opnieuw ontluchten, van lang naar kort.
Het duurt alleen langer bij een lange leiding / je moet meer pompen om de zelfde druk op te bouwen. Dus kan je het beste maar beginnen met de langste leiding.
Re: Restauratie F6 combi
Geplaatst: do okt 23, 2014 1:40 pm
door Bertje
Dat verklaart alleen waarom een lange leiding moeilijker te ontluchten is dan een korte. Je kunt die redenering ook omdraaien: ontlucht eerst de korte leidingen zodat je systeem in totaal minder lucht bevat, het wordt dan makkelijker de resterende lucht eruit te pompen bij de relatief moeilijke lange leidingen.
Maar goed, dit wordt een academische discussie zo, laat ik maar weer eens een klein update doen: ik heb inmiddels ook het stuur geplaatst. Helaas waren de twee lipjes die de knipperlichtautomaat na de bocht weer uitzetten afgebroken, deze zitten op een rond plastic plaatje. Ik heb dus een nieuw plaatje gemaakt van metaal en daar 2 nieuwe lipjes op gelast.
